• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Piggelin1

Frullan, vad trist att ni är risiga hela bunten
    Amanda är piggare idag & febern verkar ha släppt. Snorig & röd + blank i ögonen, men på väg åt rätt håll hoppas jag. Plus att hon stensov hela natten (natten dessförinnan var det inte mkt sömn alls & hon vaknade flera ggr i ett illskrik), så skönt! Ingen aning varifrån hon fått bacillerna, minns inte att vi träffat ngn som varit förkyld. Jaja, ngn gång ska hon ju få sin första förkylning. Men jösses vad handfallen man känner sig & fyyyy vad synd man tycker om de små liven som inte kan tala om vad som är fel, som antagligen inte fattar ngt alls varför de inte kan andas som vanligt osv. Så nu har vi avverkat både förstoppning & förkylning inom loppet av några dgr...
    Svärmor, Amanda & jag skulle åkt på liten utflykt igår ("Osterian", dvs Falbygdens Ost i Falköping), men nu får vi göra ett nytt försök nästa vecka istället. Svärmor kom dock hit istället - på vägen hit hade hon shoppat näsdroppar till Amanda & en bukett tulpaner till mig. Hon är för himla rar! Tog även ut Amanda i vagnen på en promenad, så fick jag vila lite i soffan - GULD värt med en liten stunds avlastning!

Tack Cicci & Muggles för mattipsen förresten, stoppande vs inte stoppande Blåbär hade jag koll på eftersom jag alltid druckit blåbärssoppa om jag varit magsjuk. Men en stilla fundering, kan ngt vara både stoppande & lösande? En kompis som var här häromveckan med sin tiomånaders där han hade fått blåbärspuré, gjorde nummer två flera ggr om & kompisen var lika förvånad hon...
    Lustigt det där med banan förresten, måste varit helt andra bud på 60- & 70-talet, för BÅDE min mamma & svärmor har hävdat flera ggr på sistone att banan är jättebra att börja med, är bra vid förstoppning etc?! Jaja, forskningen har väl gått framåt lite sen dess förmodar jag...
    Mamma läste förresten i en bok för mig häromdagen att förutom katrinplommon så är jordärtskocka lösande. Fast just jordärtskocka är väl kanske inget som man har hemma så superofta. Men kan ju vara bra att veta!

Jaja, nog gaggat om stoppande & lösande... Kan bara konstatera att man lär så länge man lever!

• Tinga

Piggelin - kiwi är också lösande, men det kanske inte är något man ger till så små barn som Amanda? Har själv blivit tvungen att ta till en del huskurer inom det området (för egen räkning), så jag har också snappat upp lite.

• Snartis

KAn bara tillägga att rivet moget päron fungerar bäst här. Katrinplommorn gillar han inte nämnvärt och har ingen funktion alls.
    Ger jag Kick´n banan så märker jag inte heller skillnad

• Piggelin1

Snartis - vad kul med alla fynden, superbra!! Har inte hört talas om att det finns ngt liknande i Gbg-trakten ännu, men det finns säkert, bara att jag inte "sprungit på det" ännu...

Själv hoppas jag på att fynda lite imorgon (om Amanda mår bra), en kompis & jag tänkte åka till Lager 157 i Gällstad & kolla lite. Har bara varit där en gång innan, för flera år sen. Perfekt att man kan göra lite sådana här utflykter på vardagarna nu när man är hemma! Lyxigt att slippa trängas med en massa andra på helgerna!

Telis, en nyfiken fråga - du skrev om Vapiano - funderar på om det är samma kedja som jag var på för ett år sen, fast i Frankfurt? Där fick man plastkort när man kom & så laddas det med det man äter & dricker & sen lämnar man kortet i kassan när man ska gå? Minns att det var väldigt fräscha lokaler, mkt trä & på alla bord fanns det krukor med färska kryddor som man kunde plocka av & lägga i sin mat. Syrran & hennes familjs stammisställe, ett stenkast från där de bor

• fru AM
    Snartis skrev 2008-04-09 12:16:05 följande:
    AM bäst att passa på och fråga ang barnvagn när du är inne. Upplever du att Funen är lite liten nu när Livia är större. Känns som vi behöver köpa en större vagn ibland för Kick´n är så lång hmmm
    Livia är nu ca 83 cm lång och jag tycker att vagnen funkar bra! Teutonia fun (i alla fall vår årsmodell) har likom en kant uppe på ryggstödet som var uppfällt i vinkel mot resten av ryggstödet väldigt länge. Jag trodde att det var fast så och retade mig på det, för det dröjde inte länge innan Livia började bli störd av den där kanten. JAg troddatt vagne var felbyggd och att vi skull tvingas köpa en ny ... Sedan hittade jag den lilla spaken som gjorde att jag kunde plana ut kanten (hoppas att du FÖRSTÅR vad jag försöker förklara?) ... Jag tror kanten är tänkt som huvudskydd när de är små och ligger ner i sittdelen. Jag TROR inte att vi kommer köpa någon ytterligare vagn (vi har en McLaren XT också som rese-/extra-/innevagn)
  • Piggelin1

Tack för tipset om kiwi, Tinga. Kommer nog dock att vänta med just kiwi, citrusfrukter & jordgubbar ett tag eftersom jag själv är lite överkänslig, tyvärr mest mot jordgubbar
    Hur mår du annars nu? Hur känns det att jobba halvdagar, mindre stressad? Ser fram emot att ses i maj!

Nu ska jag hoppa in i resetråden & läsa ikapp där!

• Telemarkgrrl

Piggelin, ja det är samma kedja. Verkar se ut och fungera precis likadant i Frankfurt som i Stockholm.

• fru AM

Piggelin: Det är samma kedja. Vapiano är tyskt (fast det låter italienskt). Precis det upplägget du beskriver. Vapiano ligger i mitt kvarter ... när det hade varit öppet en vecka hade vi varit där 4 gånger - fast nu har vi ätit oss igenom menyn och lugnat oss lite.

• gosnosen

dåså, tillbaka efter VUL. so far GANSKA good... fyra äggblåsor i bra storlek (vilket är en mer än vid första VUL vid förra försöket) och dessutom fyra småttingar som kaaanske kan hinna växa till sig. fick lämna blodprov också som nu ska skickas upp till CvL för analys, så imorgon eftermiddag ska de ringa och då blir det väl också bestämt när äggplock blir. måste erkänna att känner mig ganska lättad! nu är åtminstone ett steg avklarat.

vill skicka stora, stärkande och varma kramar till dig lappis idag också! är jätteledsen för er skull! hoppas att pol roger gjorde sitt jobb iallafall...

tack till alla som skickade kramar och höll tummarna för mig! det värmer!

• Telemarkgrrl

Men så hemskt att vara allergisk mot jordgubbar!

Svar på tråden Barnkarusellen