• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Tinga: klart jag och Moa hänger på när ni är i stan. När är varvet nu igen? 7/5? Moa sover på förmiddagen men oftast vaknar hon 10.30 så runt lunch kan jag ses. Alternativt skulle jag kunna ta mig till en hotellbrunch till kl 09 men då behöver hon stå ute, så jag kommer inte på ngt hotell där det funkar så på rak arm.

Var och tränade igår och efter att ha varit magsjuk trodde jag att det inte skulle gå så bra men jag hade hyfsad styrka och kondition kvar. Det rycker i min springtarm också, har ju varit lite kallt och snöigt det sista men nu är det så härligt att det är ljust på kvällen. Nu är jag nere i det jag vill väga så nu tränar jag bara för att jag tycker om det och för att må bra.

• Tinga

Muggles - jag räknade med dig! Den 17/5 är det dags! Mina familjemedlemmar startar kl. 14.14, och jag hade tänkt heja på dem någonstans inne i centrala stan - förmodligen på Avenyn, för där går det uppför och då kan de behöva lite extra peppning. Det är ju under den senare halvan av loppet, så jag antar att jag bör vara på plats någon gång runt kvart över tre. Men vi kanske kan ses på något ställe som är någorlunda i närheten, så behöver jag ju inte så lång tid på mig att ta mig dit. Ni göteborgare har kanske förresten något bra förslag på var man lämpligast ställer sig för att heja på?

Vad skönt att det gick bra när du tränade! Är man bara sjuk någon dag brukar man inte tappa alltför mycket, men just magsjuka kan ju göra en riktigt svag.

• Lapinette

Tinga - vad härligt det låter att jobba halvtid. Jag kanske ska föreslå det här på mitt jobb! Tror de skulle få värsta chocken men vad fn tänk om jag aldrig får vara mammaledig! Sa till maken häromdagen att det är något jag inte vill missa... att få vara borta från jobbet i 1 år.

I övrigt så börjar jag tro att jag hade tidigt missfall vid min förra IVF'n för jag blöder inte ens en bråkdel denna gång mot vad jag gjorde då. Då stod jag på SATS på torsdagen och försökte skrapa bort stora blodklumpar (SORRY LÄS INTE OM DU ÄR KÄNSLIG) från golvet i duschen. Trodde det var pga IVF'n men denna gång så behöver jag knappt byta "blöja" för att det kommer så lite.

Sorry, jag är verkligen mästare på ego-inlägg.

• Tinga

Lappis - finns friår i Stockholm? Isåfall skulle ju det kunna vara en möjlighet, om det nu inte blir någon mammaledighet (inte för att jag vill vara negativ, men jag vet ju hur du resonerar...). Själv tycker jag att föräldraledigheten känns som ett utmärkt tillfälle till att fundera över vad jag vill framöver med mitt yrkesliv. Jag lämnar ju min nuvarande tjänst, så framtiden är ett helt oskrivet blad. Känns jättespännande!

Sen planerar både maken och jag att jobba vardera 80% efter avslutad föräldraledighet. Vi ger hellre våra barn tid än hög materiell standard, så då känns det rätt att jobba mindre. Förmodligen kommer vi då att jobba fyradagarsveckor båda två, så att man har en dag helt ledig från jobbet, och så får barnen tredagarsveckor på dagis. Så här på förhand känns det som en vettig lösning.

Lappis igen - inte ska du ha ångest för egoinlägg; du är absolut inte "värre" än någon annan här! Och vad skulle vi skriva om, om inte oss själva? Eftersom jag bryr mig om dig vill jag självklart höra om vad som händer dig, oavsett om det innehåller beskrivningar av blödningar eller ej. Dessutom är det väldigt intressant att höra om hur kroppen fungerar vid en ivf, om jag nu får vara så egoistisk och tycka att det som händer dig är intressant. Skickar en STOR kram till dig!

• Lapinette

Tinga - jag sa just till maken att shit, nu måste jag verkligen tänka igenom vad jag vill jobba med. Hittills har jag dragit på det då jag hela tiden tänka, superbra att stanna här om vi ska ha barn. Mina chefer är så barnvänliga, jag kan mitt jobb och gör det väl etc. men det är absolut ingen utmaning så om det inte blir barn så bör jag ta mig en funderare på vad jag vill.

Det där med 80 % låter förnuftigt. Skulle själv gå ned i tid om jag hade barn. Faktiskt är det så att jag och chefen är de enda här (vi är ju bara 7) som jobbar heltid. Tror min make skulle få svårare med det men jag skulle definitivt gå ned.

Hur blir det med era resor? Har ni funderat något över det också?

• nennesjuttioåtta

sweetstreetelainen! Jaaaaa, det kommer att bli superkul att träffa dig! Vad snällt att vi får äta och sova hos dig hela veckan! Nä, skojar bara, pwahahaha, där blev du allt lite rädd...

• Tinga

Lappis - absolut har vi funderat över resor, annars vore det ju inte vi! Under januari-februari 2010 (jag vet - det är en evighet dit) ska maken och jag överlappa föräldraledigheten i två månader ungefär, och då är planen att åka på en långresa i Sydostasien. Barnen är då 1.5 år, ungefär, så jag inbillar mig att det kommer att gå bra att åka då.

Sen har jag börjat fundera en del över vart vi kan resa vintern som kommer, för de fyra senaste åren har vi varit borta minst ett par veckor i slutet av januari - början på februari, och det vill vi försöka nästa år också. Förmodligen blir det någon typ av charter då, för att göra själva resformen så enkel som möjligt; eventuellt till Florida om dollarn är fortsatt låg. Finns massor av idéer i mitt huvud! Som tur är, är maken också med på noterna.

• nennesjuttioåtta

herregud Tinga och Lappis, jag blir avundsjuk på er som kan resa så mycket. med mina 5 veckor så hinns det inte med så mycket. Eller, iofs har vi åkt på 2 resor per år de senaste åren (vilket är mycket för vår bekantskapskrets), men ni är ju iväg hela tiden!

• Lapinette

nenne - min make har också bara 5 veckor (jag har 6) men många av våra resor sträcker sig typ över helgen och kanske någon extra dag, typ Barcelona, Paris etc. Sen tar vi aldrig ut riktigt långledig som många andra med 3-5 veckor på sommaren. Vi tar två veckor i sommar, Portugal och Dalarna .

Tinga - jag tänkte väl det. Asien låter barnvänligt och bra. Det kommer säkert att funka bara man har tålamod och inte samma förväntningar som om man skulle resa själv.

• nennesjuttioåtta

ok, ja då spar man ju en del. Båda våra jobb stänger 3 veckor på sommaren, men vi har lite klämdagar också så egentligen borde det fungera. men sen är det ju en ekonomisk fråga också...

Svar på tråden Barnkarusellen