• Mrs  B

Barnkarusellen

Relationer
    Måste säga det att maken min blev mer seriös med allt när vi fick Max. Började tänka mer att nu var vi en familj och började ta mer ansvar. Såg en stor förändring som även nu håller i sig idag och blir bättre och bättre.

Nattson
    När vi fick Max var jag jättetrött och mycket var jobbigt, så som det är med första barnet, och tyvärr fick maken stå ut med en hel del kommentarer från mig. Skyller på tröttheten.......
    Nu är det helt annorlunda fast ibland får jag bita mig i läppen för att inte kommentera något som han gör med barnen.

koko och Liten
    Jag var också väldigt "insnöad" när jag fick Max och gjorde inte mycket de första 3 månaderna. Nu är det helt annorlunda, fast jag träffar inte människor som är sjuka eller halv som halvt sjuka nu heller.

• Mrs  B

Idag har jag fått känna av den första stressen med att vara mamma till två busiga barn.

Mormor och jag åkte till ett köpcentrum utanför Helsingborg idag och det blev en pärs må jag säga.
    Max trotsade direkt innanför dörren för att mormor och jag behövde gå på toaletten innan vi gick till leksaksaffären. Det blev en "kamp" mellan mig och Max som jag lyckligsvis vann, men fick en del blickar på oss, min bestämda röst ??????

Sen ville Malte ha mat, Max godis och mormor och jag kaffe, gick inte ihop.........
    Jag matade Malte och mormor och Max gick till leksaksaffären. Sen blev det kaffe.
    Därefter fick vi turas om att hålla koll på barnen samtidigt som den andra skummade igenom affärerna i en hastig fart.
    Malte skrek pga magknip och sen hunger och Max passade på att spring runt bland kläderna när jag inte tittade på. Puh....

Sen gick vi in på IKEA, lämnade Max i lekrummet och sprang sen runt på IKEA och kollade lite innan det var dags för Malte att äta innan vi hämtade Max igen. Puh.......

• Mrs  B

Hej hopp!

Cicci
    Usch för magsjuka!!!!!!!
    Hoppas du mår bättre snart och slipper skitet.
    Jobbigt och trist med sömnen och maten med Victor. Det löser sig nog snart.
    Max var värdelös på att sova när han var liten och även nu. Han var vaken mest hela tiden men inte jobbig eller skrikig som tur var. När han skulle börja med välling gjorde jag som mugglan skrev blandade tillägg och välling fast inte 50/50 utan först bara något mått i taget och sen ökande jag på efter hand.

BS
    Max är uppvuxen på tillägg och nästan aldrig sjuk, medan kompisbarn är helmammade och sjuka hela tiden. Så det där med att amning ska hjälpa för sjukdomar och infektioner tror jag inte alls på.

Syster Vilma
    Så tråkigt det där med tanten! skickar en kram till dig.

• Mrs  B

Liten
    Max sov hos oss i vår säng de tre första månaderna, gick inte att få honom att sova i hans spjälsäng. Malte sover mest i sin egen säng. Det är så olika från barn till barn, gör det som känns bäst för er.

Telis
    Lycka till i veckan och vi hoppas på många fina ägg.

• Mrs  B

BrudSommar
    Kan/vill man amma och har mat ska man naturligtvis göra det om det känns rätt, men för att inte få ett barn som inte vill släppa bröstet kanske man ska i alla fall introducera flaskan och tillägget, för att övergången ska bli bättre.
    Och även för att pappan ska bli mer delaktig. (min åsikt i alla fall)
    Skulle rekomendera att du först försöker trappa ner på nattamningen och sen försöka med sängen igen. Aldrig bra att ta för mycket på en gång, det har jag märkt på Max. Vi tog nappen när Malte föddes och nu kämpar vi med blöjan.
    Men med Max funkade inte spjälsängen något vidare heller så vi såg ingen större förändring med hans sömn förrän han fick en riktig säng (växasäng) när han fyllde 2 år.

• Mrs  B

Izzie
    Jag ammade (förrätt enligt mig) Max i sex månader sen var mjölken slut, så man kan säga att han är uppvuxen nästan enbart på ersättning.
    Nu med Malte ammar jag (båda brösten) varannan gång och ger han ersättning varannan gång. Tyvärr är nog inte min mjölk så mättande eftersom han blir hungrig igen efter ca 2 timmar när han fått mat från mig, men jag har betydligt mer nu än när jag ammade Max.

Usch för denna magsjuka/kräksjuka!!!!!!!!!!
    Hoppas ni alla blir bättre snart!

Har hört att dagis här nere hade magsjukan i förra veckan och en annan grannby har det nu också.
    Försöker hålla mig ifrån det så gott det går.

• Mrs  B

Hej hopp i tråden!

Idag håller jag på att baka bröd till dopet som är om 1 1/2 vecka. Än så länge funkar det bra. Max älskar att hjälpa till i köket och Malte sover mest.
    Har fått baka i omgångar men det funkar bra det med.

Ikväll kommer prästen hit och pratar om dopet. Ska bli spännande att höra om det kommer att bli annorlunda jämfört med Max dop, vi har ju en annan präst nu.

Izzie
    Angående doppresent så tycker jag det är jättesvårt att hitta på något roligt.
    Max fick mycket pengar men också silverramar, sångböcker, kläder, babygym, leksaker mm.
    Nu till Malte vet vi inte vad vi ska önska oss och inte många har frågat heller så vi får väl se vad det blir.

Vickan
    Grattis till huset!!!!!!!
    Mysigt utvändigt, men en hel del att göra invändigt antar jag. Men det är ju kul om man gillar att renovera. Vi hade ett kompispar här i gårkväll som har varit på jakt efter ett hus ett tag och nu är de spekulanter på ett hus så det blev mycket husprat igår. Kul!
    Ett annat kompispar flyttar till hus vid månadsskiftet och det ska bli kul att åka och titta på det sen.

Piggelin
    Vilken lyx ni har med nattsömnen. Malte vaknar fortfarande varannan var tredje timme hela natten, men sover tack och lov ganska ok nu på dagen. Men då har man ju Max att ta hand om så ibland står jag nästan upp och sover eller lever på kaffe för att hålla mig vaken.

• Mrs  B

Cicci/Brudsommar
    Min man fattade inte heller det här med att man bara har några få dagar på sig att bli gravid och att det måste ske just de specifika dagarna. Fick också tjata mig till sex nu sista gången då Malte blev gjord.

Brudsommar
    Vi köpte en kombivagn (liggdel plus sittdel) till Max och sen köpte vi en sulky när han var 1 1/2 år. När han sedan var 2 1/2 år (i sommras) var han inte så intresserad längre av att sitta i den och i höstas ställde vi in den i garaget. Nu går han, springer eller cyklar, som han gillar.

Det där med mat är ju ett kapitel för sig. Just nu vägrar Max äta kött och fisk. Till frukost vill han bara ha fil, torkad frukt och en rund smörgås (inget pålägg). Till middag helst pasta, men det kan gå med potatis och ris också. Annars äter han mycket frukt och grönsaker, men sen är det stop.
    På dagis äter han allt utom curry och brockoli.

• Mrs  B

Godmorgon alla!

Har sovit helt ok i natt så nu känns det bra.

Max har sovit i sin egen säng tre nätter i rad nu, hela natten, och det börjar snart bli rekord.

Malte däremot sover som vanligt, bara 2-3 timmar i sträck på natten.

BS
    Jag gav Max flytande Alvedon när han började få tänder, annars har jag kört med stopiller i rumpan. Helt kanon och man ser resultat nästan direkt. Nu när han är äldre får han den Alvedontabletten som man löser i vatten med smak. Funkar också jättebra!
    Hoppas ni får en bättre dag idag!

Telis
    Lycka till på fredag! Håller tummarna hårt fär er!

• Mrs  B

Muggles
    Tyckte också att mammalivet ändrades till det bättre när Max blev ett halvår och sen har det bara blivit ännu bättre (förrutom trotsen som är jobbig när den kommer).

Svar på tråden Barnkarusellen