• TigerLinn

Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??

hej igen alla.
    ni är säkert less på mig nu.
    har skirvit många trådar och bett om hjäklp för att få ner kostnadrna i min och min m2bs kalkyl och nu börjar det blir brottom att bestämma sig om vi ska ha bröllops i sommar.

jag har gjort en kalkyl i exel och tänkte nu rada upp allt som vi har funderat på och pris sedan får ni gärna säga vad nui tycker och om ni kan komma med förslag på vad man kan göra

Brudklänning: (jag är stor har nog 50 i stl vet inte om jag vågar beställa mottbeställt) men max 5000kr får klänningen kosta (helt kring 3000 eller mindre)

Underkläder 300kr
    Smink: (ska sminka mig själv) 300kr
    håruppsättning: 1000 kr
    Ring: 1700 kr (den är egen designad och klar ska bara betalas.)

Mat/dryck/tårta: vi ska nog ta kuvert avg.

servering:(tänkte fråga några vänner de kanske ställe rupp gratis om man ahr tur men räknar med 1000kr iaf.

Brudskål: 300 kr (underar på att skippa de helt kanske)

inbjudnings kort insidan: (har utsidan) 150 kr
    kuvert 150 kr
    frimärken (ska lämna vissa personligen men räknar ändå högt) 110 kr

dekorstenar:(har vaser, ljus och servetter) 300kr
    Dukar: 500 kr
    blommor på borden ( om vi ska ha kanske skippar det) 500 kr

Brudbukett: 1000kr (blir nog billigare kanske 500 ska göra den själv är florist)
    Corsage x 2: 300kr
    tärnbuketer: 500 kr
    näbbbukett 300 kr
    solist i kyrkan (ska fråga någon vän) 0kr

fotograf: 1500 kr(kollade upp det med henne i veckan)
    fotograf under vigseln 800 kr( funderar på att be vänner coh bekanta)

ris och ris påsar: 500 kr (funderar även här på att kanske bara ha en korg med ris om jag inte hittar väldigt billigt tyg att sy själv i)

så snälla hjälp mig vad kan vi spara in mer på.. vi måste kommer ner misnt någon tusen lapp till :) om vi ska kunna göra detta.

vi har nu gott igenom detvi vill ha med och det som inte står med här har vi redan då vi förrut planerat en omgång men fick ställa in.. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:39
    har bilde rpå 4 buketter i galleri som ni kan titta på färgerna stämmer inte helt men

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:24
    fick just ett glädje besked. fråga en kompis till mig som bor 40 mil bort vad hon skulle ta om hon gjorde min frisyr och mina tärnaors frisyr (jag ahr aldrig tänkt betalas mina tärnaos frisyr men tänkte de kunde vara kul å ge dem ett förslag som de kan välja om de vill)

kompis som är utbildad frisör och jobbat många år.. sa GRATIS :)

givetvis blir hon gäst på bröllopet.. då där blev de 1000kr billigare i kalkylen + löshår och de.. har löshär hemma men menar kostnadena tt lägga in.. :D

• Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??
  • hjartan

Blommorna verkar vara ganska dyra tycker jag. Kanske kan välja en annan sort?

Jag får brudbukett, tärnbukett, 2 corsager och ytterligare 8 lösa gerbera för ca 700.

• grabbarna

dukar det fungera rinte att köpa lakan på ikea som många gör

500:- för tärnbuketten och 300:- för näbb buketten får mig att höja på ögonbrynen framförallt 300:- till näbben.

man behöver ju inte heller stå med eget ris, ofta tar ju gästerna med sig det själva eller så häller man det bara i en stor skål/korg som du är inne på

• grabbarna

dukar det fungera rinte att köpa lakan på ikea som många gör?

500:- för tärnbuketten och 300:- för näbb buketten får mig att höja på ögonbrynen framförallt 300:- till näbben.

man behöver ju inte heller stå med eget ris, ofta tar ju gästerna med sig det själva eller så häller man det bara i en stor skål/korg som du är inne på

• Bellanote

corasge om du gör själv kan du ju komma undan med för en hundra lapp.

ris kan du ju lägga i e nkorg som sagt och komma undan där med för en hundralapp.

blommor på borden borde du ju kunna dra ner på. köp de billiga ljus lyktorna på ikea och låt en ros simma i dem och ljus i en del så kommer du undan billigt där med.

• TigerLinn

jag ska genomgårnde ha rosor så det blir dyrt. visserligen har ajg räknar högt min bukett kanske går på max 500kr sedan två tärnbuketter på500 kr (om inte tärnorna har endast en ros ? hmm kanske de... och näbbbuketten kan ju innehålla 3 rosor kanske 5 beorr på hur stora rosor jag ska ha.. så det blir nog billigare..

vad har du i din bukett? bilder?

hjartan skrev 2008-03-10 19:11:08 följande:
    Blommorna verkar vara ganska dyra tycker jag. Kanske kan välja en annan sort?Jag får brudbukett, tärnbukett, 2 corsager och ytterligare 8 lösa gerbera för ca 700.
  • TigerLinn

som jag skrev räknar jag högt på blommorna... 500 kr för två tärnbuketter är det verkligen dyrt?
    300 för näbb kan ajg förstår räkna högt hon ska kanske ha max 5 rosor.. då vi ska ha endast rosor och grönt i buketterna.. funderar på att tärnorna kanske bara får ha en ros med något grönt.. hmm :) kanske

alla bröllop jag varit på har ingen gäst haft med ris på men som sagt en korg eller skål.. :)

när jag skriver dukar.. så behöver det för mig inte betyda färdig köpta dukar det kan vara pappera dukar löpare osm ajg sytt själv om man hittar billigt tyg. eller lakan från ikea.. :)

ser gärna att du om du har kan skicka länk på vart man kan köpa billiga lakan.. behöver inte vara vita kan vara gröna gråa eller röda.

grabbarna skrev 2008-03-10 19:14:51 följande:
    dukar det fungera rinte att köpa lakan på ikea som många gör500:- för tärnbuketten och 300:- för näbb buketten får mig att höja på ögonbrynen framförallt 300:- till näbben.man behöver ju inte heller stå med eget ris, ofta tar ju gästerna med sig det själva eller så häller man det bara i en stor skål/korg som du är inne på
  • TigerLinn

corsagen är nog det enda i blom väg jag inte kommer göra själv då jag är en sådan perfektioist när jag gör små pyssel som det är så jag skulle nog sitta hela vkällen innan och det känne jag att jag itne har tid med.. :(men kan nog komma undan med 100 kr st ska ha en till m2b och en bestman. ska ev be en kompis göra dem hon kanske inte tar mer än totalt 300kr inkl material.

när det gäller dekoration har jag ljus och ljushållare och vaser till blommorna(om vi nu ska ha blommor)

Bellanote skrev 2008-03-10 19:15:24 följande:
    corasge om du gör själv kan du ju komma undan med för en hundra lapp.ris kan du ju lägga i e nkorg som sagt och komma undan där med för en hundralapp. blommor på borden borde du ju kunna dra ner på. köp de billiga ljus lyktorna på ikea och låt en ros simma i dem och ljus i en del så kommer du undan billigt där med.
  • janheden

Hejsan vi har ett riktigt budget brölllop men ändå ska det bli riktigt romantiskt..beställt en buket med rosor med grön runt omkring med siden band runtom för 220kr säg inte att det ska vara brudbukett så tar dom ut mer för det...

Min svärmor bakar tårtan..har köpt en tårtställning på tradera för 300kr

köp några stora slingriga tror det heter murgröna ca: 39kr/st klipp och lägg på bordet med siden blommor typ röda och vita..billigt alternativ och super fint har prövat det hemma först..

Hoppa över riset det har gästerna med själv...för det mesta jag tänker inte fixa det dom får ta med eget..

Jag har beställt en klänning ny för 2000kr i Helsingborg super bra service finns även på nätet....glömt namnet..sorry

Vi ska inte ha någon fotograf har vänner som ska ta bra bilder så gör man ettt eget album sen och bröllopsfoto kostnad 0kr bilderna kommer till sen att framkalla men det är inte så dyrt..

Lakan funkar skitbra till dukar billigt och man kan använda dom igen..

Ja du lycka till med allt....hoppas det löser sig..

• Jenniecarlsson

Vi kommer att skippa rispåsar/rosenblad och blommor till borden kan du kanske plocka själv? Kan ingen vän hjälpa dig med håret?

• TigerLinn

kanske en vän kan hjälpa mig med håret. ska fundera på det tärnorna och jag kansk ekna hjälpa varandra..? hmm en idé jag vill ju inte ha någn svår frisyr mera löst med lockar å så...

Jenniecarlsson skrev 2008-03-10 19:27:24 följande:
    Vi kommer att skippa rispåsar/rosenblad och blommor till borden kan du kanske plocka själv? Kan ingen vän hjälpa dig med håret?
Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??