• JBB

Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.

Enligt en undersökning så har lägger dom flesta par ut ca 75000kr på sitt bröllop. Vi planerar bröllop längre fram och min undran är: hur mycket kostar ert bröllop? varför vill ni ha i den prisklassen? hur många gäster har ni? och hur mycket kostar era ringar?

• Svar på tråden Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.
  • operfekt

Ringarna (vigselring till mig och förlovningsringar för oss båda): 12 000:-
    Antal gäster: ca 70
    Pris för bröllopet beräknas bli ca 50-55 000 inklusive ringar,
    men resan är inte medräknad, med resan blir det väl ca 80-90 000:-

• Cicci90
    Budget: ca 45 000 kr (resa inte inräknad)
    Antal gäster: 75 bjudna, räknar med att ca 70 kommer.
    Ring: 6500 kr.
  • lordoz
    Budget: 15.000 (vi gör maten själva och köper alkohol i Tyskland)
    Antal gäster: 55 bjudna, vet ej hur många som kommer, men av dessa är 11 barn
    Ring: 5000 (min vigselring, förlovningsringarna har vi ju redan)
  • Theresebride

Vårat kommer nog kosta bra precis 75 000 kr exkl bröllopsresa (den skjuter vi på till senare).

Vi hade först räknat på ca 40-50 000 kr, men det är svårt att hålla nere kostnaderna.

Min ring är en ganska stor del av budgeten och kostar ca 22 000 kr.

Catering ca: 8-10 000 kr

Fotograf: 8000 kr

Alkohol/dryck: 4-6000 kr (kommer antagligen bli dyrare än vi räknat då vi ska ha fri bar.)

Klänning: 11 000 kr (hade först räknat på max 6-8000 kr, men hittade drömklänningen och kunde inte låta bli)

Kostym till blivande: ca 2500-4000 kr

Lokal: 3000 kr

Vi kommer att bli mellan 50-70 personer ungefär och budgeten är räknad på 60 pers.

Hur räknar man ut hur mycket alkohol man ska köpa in?

Vi vill inte köpa in för lite, men vill inte köpa in onödigt mycket heller.

Alla kommer inte att dricka, speciellt inte då säkert omkring hälften eller en tredjedel måste köra ifrån festen sen, då de flesta bor en bit bort.

Hur får ni fram hur mycket ni ska köpa in? Eller chansar ni bara?

• Pernillaaa

Jag räknade efter denna "lathund" från systembolaget:

http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/

Theresebride skrev 2012-04-01 11:54:35 följande:

Vårat kommer nog kosta bra precis 75 000 kr exkl bröllopsresa (den skjuter vi på till senare).

Vi hade först räknat på ca 40-50 000 kr, men det är svårt att hålla nere kostnaderna.

Min ring är en ganska stor del av budgeten och kostar ca 22 000 kr.

Catering ca: 8-10 000 kr

Fotograf: 8000 kr

Alkohol/dryck: 4-6000 kr (kommer antagligen bli dyrare än vi räknat då vi ska ha fri bar.)

Klänning: 11 000 kr (hade först räknat på max 6-8000 kr, men hittade drömklänningen och kunde inte låta bli)

Kostym till blivande: ca 2500-4000 kr

Lokal: 3000 kr

Vi kommer att bli mellan 50-70 personer ungefär och budgeten är räknad på 60 pers.

Hur räknar man ut hur mycket alkohol man ska köpa in?

Vi vill inte köpa in för lite, men vill inte köpa in onödigt mycket heller.

Alla kommer inte att dricka, speciellt inte då säkert omkring hälften eller en tredjedel måste köra ifrån festen sen, då de flesta bor en bit bort.

Hur får ni fram hur mycket ni ska köpa in? Eller chansar ni bara?

• Pyttsan

Budget: 90000sek (Absolut smärtgräns, vi håller oss under.)
    Antal gäster: 120pers (vuxna) 
    Ringen kostar 1650sek 
    Klänning: 2900sek

Vi gör ingen resa och köper inget pynt eller blommor. Vi lägger krutet på mat, dryck, band. Vi bjuder också alla gästerna på brunsch dagen efter, och måste ha bussar som transport kyrka-fest-hotell, vilket såklart kostar lite extra.

90000 är vad vi sparat ihop, helt enkelt, mer finns inte. Jag frågade sambon igår vad vi skulle lägga pengarna på om vi inte lade allt på bröllopet, men vi kom fram till att vi hade antagligen ordnat en stor fest för alla våra vänner.Flört Vi vill verkligen samla våra vänner en gång i livet och visa dem var vi bor nu, ge dem en orsak att komma tillbaks och hälsa på igen. 

• FruSSE

Oj, jag hade inte ens räknat ihop. Men vid en snabb översikt landar vi på mellan 150 000 - 200 000 kr. Mellan 55-60 gäster.

Varför den prisklassen? Ja..eh, jag vet inte. Vi började med vad vi ville ha och på den vägen är det...

Min vigselring kostar strax under 40 000, den blivande maken ska inte ha någon ny utan skriver till datumet i sin förlovningsring.

• Cinnamoon
    Budget: 60 000 kronor för en weekend i köpenhamn med kyrkoavgift, kläder och smycken, vigselringar, fotograf, nöjen och mat, hår och naglar m.m. inräknat.
    Antal gäster: 1 (vår dotter :)
    Ringarna: 20 000 för min, 4000 för min blivandes.
  • Brud 121212

Bröllopet går på 20.000 ingen resa inkluderad
    vi kommer bli mellan 35-42 st
    ringen kostar 5000

• mimi00

30-40.000
    88 gäster
    min ring kostar 3500 :)  

Svar på tråden Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.