50-tals bröllop
Hallå! Jag startar om tråden då den gamla stängdes.. hur går det för er tjejer?
Hallå! Jag startar om tråden då den gamla stängdes.. hur går det för er tjejer?
Cherryblossom skrev 2008-09-08 20:38:31 följande:
Grattis SweetSun,
Vilken klänning blev det?
/ LillEm
det blev den vita, tyckte det verkade dumt att den Ivory-färgade var dyrare? Tyckte det såg ut att vara samma modell. Så den vita får duga åt mig!
Det blir säkert jättesnyggt.
Själv ska jag ringa o försöka få fatt i en präst idag om jag har tid. Har fått några nummer av församlingen på Öland.
ok, ja jag ska kolla upp med VF också, få se om det går att boka en nu.. beror ju lite på vilken kommun det blir...
det måste ju vara en som vill gå med på en lite längre ceremoni. Tycker det är så himla dåligt att man måste kämpa för att få till en vanlig ceremoni bara för att det är borgerligt...
Ja det låter verkligen konstigt. Jag var på en borglig vigsel i maj i år och den var lite längre, ungefär som en kyrklig. Jag tycker inte att det skulle vara något problem?!
Eftersom att vi inte ska gifta oss i en kyrka med dock kyrkligt så måste vi själva ringa runt och be om hjälp. Jag tycker inte speciellt mycket om att ringa till okända människor så det är inget jag ser fram emot.
Lycka till!
Sweet Sun: Det beror väl mest på att det inte finns några färdiga mallar för hur en borgerlig vigsel ska gå till. Vilket i sin tur beror på att det faktiskt inte var länge sedan "nästan alla" faktiskt var med i svenska kyrkan, och det var självklart att man gifte sig där. Dessutom, de som är med i Svenska Kyrkan betalar kyrkoavgift, ett antal tusen per år (=väldigt mycket under en livstid) och i den ingår bland annat att du får ett färdigt koncept för vigsel, samt lokal och vigselförrättare fixat åt dig.
Jag tänkte som du för någon månad sedan, att det var stört att vissa vigselförrättare tjänade pengar på detta. Men när jag har sett på det, krasst ekonomiskt, blir det faktiskt rätt många tusenlappar färre att betala en VF och hyra för, typ ett konstgalleri eller växthus eller var man nu vill ha vigseln, än att betala kyrkoskatt hela livet.
Sedan kan det vara rätt mycket krångel ändå, för den som vill gifta sig kyrkligt, att ringa runt till kyrkor och präster och så vidare så om man inte är kompis med en präst/vf så är det nog hugget som stucket på den punkten.
Förlåt, nu är jag väldigt OT här, men jag kunde inte motstå frestelsen när det faktiskt var ett ämne jag funderat rätt mycket på på senaste tiden.
Njo men det jag menade är ju endå att många Vf inte vill göra mer än det de "måste". Jag har hört att vissa vägrar eller att vissa är skitsura och verkligen plågar sig igenom akten. Det är så himla fult! det är väldigt förlegat då en stor del av bröllopen idag är bergerliga, och dessutom inte i rådhuset.
Som tur är finns det ju lite roligare Vf som tycker det är roligt att ha den uppgiften, vilket jag tycker alla borde tycka. Om de inte vill göra det kan de väl avsäga sig??
Jaja nog om det...
VAd har ni fgunderat på för musik under eran dag? ingång och utgångsmusik? och bilken musik ska ni ha till bröllopsdansen (om ni ska ha nån )?
Jag kunde inte boka någon VF än till nästa sommar. De hade inte gjort upp något schema för den perioden än när jag ringde och frågade. Får väl försöka lite senare i höst.
Sweet Sun: Ja, det låter ju urtråkigt. Att vara VF ska väl ändå vara ett hedersuppdrag. Däremot förstår jag att vf:are inte vill lägga flera timmar av sin fritid på att utforma och utföra personliga vigselceremonier. Alltså: länsstyrelserna borde förordna fler, och också öppna för att vf:are ska kunna få ersättning för den tid de faktiskt lägger ned!