Vad gör ni med era brudbuketter efter bröllopet?
Har kvar dem tills de vissnar? Eller konserverar dem och sparar dem? Något bra tips på hur man enklast/billigast gör det? Vad gör man med corsagen, sparar man den med?!?
Har kvar dem tills de vissnar? Eller konserverar dem och sparar dem? Något bra tips på hur man enklast/billigast gör det? Vad gör man med corsagen, sparar man den med?!?
Ja eller hur!
Jag håller er uppdaterade!
Jag trodde man vände sig bak och fram och slängde den till alla ogifta tjejer. Det hade jag tänkt göra.
Min ligger på komposten (hi hi)
Den finns på bilderna i sin dåvarande prakt. Jag hade dessutom gjort den själv jag tror att det gör mig så osentimental eftersom jag kan göra en ny när jag vill (vet inte varför jag skulle göra det men jag kan).
Ja, det kan man också göra. Det finns så många olika varianter av allting som har med bröllop att göra
Min syrra slängde sin bukett till alla ogifta kvinnor men sen hade hon beställt ytterligare en brudbukett som var exakt likadan o som hon sen lämnade in för konservering + inramning.
Blev din syster nöjd med inramningen?
Ja, jättenöjd
Det blev hur fint som helst!
Nalle Puh 40 skrev 2008-09-15 16:49:03 följande:
Rosenpetunia:
Haha, ang. mitt experiment med att lägga brudbuketten i frysen så kan jag meddela att det inte funkat för mig...
Blev lite otålig och tog ut buketten en natt och sprayade hårspray på den (som några tipsat om). Sen blev jag återigen otålig o la in den i frysen igen så nu ligger den kvar i frysen helt brun och skrumpen, haha!
Men... min svärmor (som tipsade om att lägga den i frysen) har Näbbuketten torkandes i sin frys och den är hur fin som helst! Har dock inte torkat klart än.
Skulle vara kul att höra från Florister vad dom säger om att torka brudbuketter i frysen...
Nä.. man kan inte torka blommor i frysen...
det finns fortfarande en och annan som jobbar med konservering av buketter, men det är inte alls säkert att det går deet heller, det beror nämligen på vilka slags blommor man har i den. Det är också viktigt att den lämnas in till konservering väldigt snabbt. Proceduren är att hela buketten plockas isär, varje blomma läggs i en särskild sand och sedan ska den borstas av, sättas ihop till en bukett igen och monteras inom glas och ram. Det är inte konstigt att det kostar några tusenlappar, för det är ettt riktigt pillrande. Själv var jag förr en av dem som torkade varenda ros och sparade, men jag har mer och mer börjat tycka att lite av det häriga med hela bröllopsgrejen är att det är en dag i livet, en klänning man bär en gång och buketten är som allra vackrast denna dag -precis som du som brud... Jag tycker också det är jättefint att sätta buketten på en anhörigs grav om man inte vill kasta den. Om du väljer att torka din bukett hemma så behöver du hänga den uppochner och du får acceptera att den inte kommer att se ut som den gjorde när blommorna levde...
En kompis till mig brukade torka rosor i sand. Hon köpte sand på djurbutiken och la blommorna i, så att det kom in sand ordentligt i dom och sedan fick de ligga ca tre månader i sanden. Det fungerade jättebra!
Själv hade jag inte det tålamodet så nu hänger mina uppochner i vårt kalla mörka matförråd så får jag se vad som händer. Går det alldeles åt pipan får jag väl känna mig besegrad på den fronten och njuta av alla underbara bilder som finns på buketten!
Aj aj aj så det kan gå här i livet
Men nu är du ju världsbäst på det här med frysta blommor efter ditt experimenterande, dina tips kan ju hjälpa en o annan med experimentlust
Hårspray hjälper ju bara till att hålla färgerna lite bättre, men om blommorna redan mött den hemska stora kölden så gjorde nog hårsprayen varken till eller från
Har din svärmor tagit ut buketten från frysen? För sålänge den är därinne kommer den att fortsätta vara fin men frågan är vad som händer när den tas in i värmen...
Ha en fin helg!
Ja du... hon säger att den kommer torka tillslut men man måste bara ge det tid...
Den är som sagt jättefin där den ligger i frysen men där kan den ju inte ligga i all evighet
Får se vad som händer men det är nog ett tag kvar på experimentet
Trevlig Helg!
Min bukett hänger upp & ner i ett band i vårt förråd (rums temp)
Ser ej 100% fin ut, men det blir ju så m torkade rosor!
Kollade min bukett idag, som hänger i källaren - mörkt och kallt, men den hade tyvärr intagit en brun/orange smärre otilltalande nyans på ett par av rosorna. Har rosor som jag bara hängt uppochner i lägenheten som ser bättre ut så vet inte vad som hände. Har inte riktigt förmått mig att slänga den ännu, fick en idé om att man kanske skulle kunna spraymåla den röd???? E de helt galet???
Vill så gärna ha den kvar - men får kanske se mig besegrad...
Tycker du kan prova.. Vad har du att förlora på det?
Jag kastade min till de ogifta. Fast tjejen som fångade den har inte gift sig än trots att de varit förlovade i 10(!) år.
Nej, precis - ingenting ju med tanke på hur den ser ut nu. Kanske blir en tripp til Panduro...