• MilosMamma

Jag är med florist.

Jag är florist o ska själv börja planera vårat bröllop.

Hjälper er gärna om ni har några frågor.

• Svar på tråden Jag är med florist.
  • MilosMamma
    mammahjärtat skrev 2008-09-25 09:27:21 följande:
    Hej, hej! Sjysst tråd =). Är det möjligt att ha en bukett med cremevita rosor, blekrosa rosor ngn pion och trollhassel? Eller är det svårt? Vill ha en bukett som ser lite hanplockad ut, inte för hårt bunden liksom.. Lite sagoaktig om du förstår.Tack på förhand
    Inte alls omöjligt, ska du göra den själv? Trollhasseln är ju inget direkt man bara plockar i då man brukar få fästa den på flera ställen =)
  • Heloise

Tack så mkt!

MilosMamma skrev 2008-09-25 09:37:39 följande:
    1300-1600:- kanske något billigare men ju mer sommarängslik en bukett ska vara dessto dyrare blir den oftast för det är så mycket blommor som ska i =) Men fina det är doom, jättefina!
  • mammahjärtat

jag ska absolut inte göra den själv =). Inte min grej. Men jag vill inte börja terrorisera min florist än utan vänta några månader =), gifter oss i slutet av maj -09.. Men då vet jag att jag kan be om förslag på ngt sådant. Blommorna är så himla viktigt för mig så man vill ju att det ska bli snyggt. tack för hjälpen!

• Mlle M

jag letar efter tips och inspiration till "blomstertema", brudbuktett men framfor allt dekoration av lokal, blommsterarrangemeng i vaser for slutet av Maj. Vill verkligen ha MASSOR av blommor sa jag gissar att jag skall valja nagot som det ar sasong for da. Blomsterdekorationer kommer att inga men vi kan vara med och utforma dom sjalva. Vilka blommor ar det hog-sasong for i slutet av Maj?

• SaraPayam

Hej vad tror du att buketten i mitt galleri skulle kunna kosta? :)

• T RO

Hej!

Jag hade tänkt att jag skulle ha tulpaner som brudbukett, antingen en rundbunden stavbukett (fast "lösare" uppe i "kronan") eller en armbukett där stjälkarna var kortare övers och blev längre nere i "kvasten" (OJ vad svårt att förklara).

I båda fallen tänkte jag ha någon form av band runt stälkarna, för att hålla i.

Men nu har jag fått kommentarer att tulpaner inte alls klarar sig utan vatten, och att de kommer vissna direkt. Vad tror du?
    Jag gifter mig i april.

Alternativet är ranunkel, men tulpaner är definitivt min favorit...

• passionsblomman

T RO: Tulpaner som fått dra vatten i god tid innan håller sig visst!
    Vill du ha en famnbukett skulle jag varmt rekommendera Franska tulpaner, som har långa stjälkar. Det vore hur vackert som helst!!!
    Se bara till att du beställer av en florist som tar hem bästa kvalité så du inte får något "skräp". Tulpaner krängs ju lite vartsomhelst. Det finns massor av sorter,både ädlare och mer vanliga!

• T RO

Ja, jag hoppas ju bara att de inte slokar under vigseln, sedan bryr jag mig inte så farligt

Lite rädd dock att det är tokdyrt med franska tulpaner, eller såna som inte är "skräp", jag ville gärna ha en "billigare" bukett, och tulpaner är ju verkligen säsong i april... Annars kunde jag likabra tagit liljor, men det blir för dyrt för min budget...

passionsblomman skrev 2008-09-29 16:27:01 följande:
    T RO: Tulpaner som fått dra vatten i god tid innan håller sig visst!Vill du ha en famnbukett skulle jag varmt rekommendera Franska tulpaner, som har långa stjälkar. Det vore hur vackert som helst!!!Se bara till att du beställer av en florist som tar hem bästa kvalité så du inte får något "skräp". Tulpaner krängs ju lite vartsomhelst. Det finns massor av sorter,både ädlare och mer vanliga!
  • passionsblomman

Mitt råd: be blomsteraffären ta hem en variant som brukar gå under beteckningen"lyx", dvs, de brukar säljas för sisådär 14-20 kr /st eller 95-125kr/bunt. De är lite längre och lite roliga sorter. En sådan bukett ska inte bli dyr. En tät rundbunden kräver kanske 20-30 tulpaner och med band och arbete bör det inte dra iväg. Däremot kommer det att bli tjockt att hålla i -tulpanstjälkar är ju rätt kraftiga minst sagt- det är en av orsakerna till buketthållare, man slipper få så tung bukett. Då blir det dock mer arbetstid för det är en del pill att få i en massa tulpaner i en hållare. Dock är det en så bilig blomma att buketten ändå skulle bli jämförelsevis billig. Franska tulpaner kostar mycket riktig mer än "vanliga"
    men det går ju inte åt så många. Tänk dig dem ihop med någon blommande gren i en famnbukett -åh vad vackert! Den borde heller inte bli helt hutlös. Kolla med din florist!!!
    Oj! jag får blominspiration... hihi!

• ängsblomma

Hej!
    Jag har tänkt att gifta mig i början av juli och har funderat på två olika brudbuketts alternativ:
    Ängsblommor eller Rosor och anemoner.
    Är rosor och anemoner möjligt i början av juli? Vilka typer av ängsblommor kan passa att göra en brudbukett av?
    Tack på förhand!

Svar på tråden Jag är med florist.