September - ja det ju lite det jag funderar på om det inte ÄR bättre att ha ett syskon och dela allt m under en skilsmässa - under förutsättning att barnen håller sams o att ngt av de inte favoriseras av ngn av föräldrarna (tyvärr e det rätt så vanligt vid just skilsmässa speciellt om det ena barnet är väldigt likt den fd partnern)
min stora tjej var ju ensamt barn när jag o hennes pappa gick delade vägar. med tanke på hur mkt energi det tog ifrån mig att organisera hennes 50/50 boende samt allt som hade m henne o göra så e jag glad för att det bara var ett barn då, det e tungt nog ändå att bli ensamstående o göra karriär samtidigt. pappan var ju super under några år men sen ballade han ur under en period (1 år) pga privata problem o det e ngt man ändå måste ta med i beräkningarna dvs att du eller pappan inte alltid KAN eller ORKAR var på topp jämt - att då ha 2 barn m egna viljor o behov måste vara urjobbigt!
under pappans nedperiod så tog jag allt ansvar för dottern som inte heller mådde så bra m påföljden att jag blev utbränd, fick gå i terapi, IC, träffa läkare regelbundet och sedemera byta arbetsuppgifter och flytta närmare jobbet - allt för att få min vardag att fungera. Det gick bra o pappan "kom tillbaka" igen o har sen dess varannan helg samt de flesta loven o lite här o där.
Det jag vill säga med det här är att OM man kan undvika att skaffa ett syskon till i ett knakigt förhållande, speciellt där partnern inte tar seriöst på sin pappa roll (dvs sätter egna ev behov först såsom missbruk, arbete, vänner tv etc) ja då ska man nog göra det om man inte tror att man klarar av att ge barnet ALLT vid en ev separation (då pratar jag inte ekonomiskt utan tidsmässigt o känslomässigt) man kan inte räkna med pappan vid en sån situation, tyvärr men så e det nog.
oandra sidan är det en svår avvägning - vissa gånger kan ju ett syskon underlätta av det faktum att de har varandra o kankse, förhoppningsvis inte är lika beroende av din tid.
ja jag svamlar, men jag e eå kluven, har massor av vänner som varit själva m sina barn o m pappor som inte varit bra- de önskar inte ngn detsamma men trots allt har det ju gått bra!