• Oms

Ännu en tur med barnkarusellen

BrudSommar2006 skrev 2008-09-08 21:07:38 följande:
    [citat]
    Vad det gäller dagisstart så har man ju inget val här, de får ju inte börja innan de är ett år så ens om man skulle vilja så kan man ju inte vara hemma mindre än ett år. Sedan är det ju ofta så att man lättast får plats från 1:a augusti så då kan det ju bli lite längre än exakt ett år.

JO, visst kan du var hemma i bara några månader om du vill, men då får du ha maken hemma istället, såsom jag och piggelin och vänner har gjort tex. sen e det ju svårt m placeringsdagar, vi hoppas ju att få plats till slutet av jan/början av feb men det e ju inget som säger att vi får det, tidigare i jan e vi ju utomlands så det går inte då.
  • Oms

Mugglan - ang det där m ensambarn (underbart vilka intressanta ämnen som avhandlas här inne - jag bara mååååste kommentera! ) min stora tjej har ju varit ensambarn i 12 år och det har jag ju alltid fått kommentarer om. man har sagt att hur ska det gå för henne sen när ni blir gamla o grå då hon inte har ngn att dela det med och känner hon sig inte ensam och kanhon verkligen kompromissa och förstå andra och bvänta på sin tur och... ja du hör, dessa kommentarer får man av allt o alla titt som tätt, hälften menar nog inget illa men en del pratar m en som om jag vore dum ihuvudet som har gjort min dotter denna björntjänst.

Oumie har ju dessutom varit väldigt drivande och kört över en del på sin väg framåt -och visst är hon van att få uppmärksamhet då hon har fått vår odelade i så många år men inte sjutton har det gjort henne till en sämre individ - tvärtom hon har en drivkraft och hon är modig och tror på sig själv när det gäller mkt. sen att hon inte tycker om att kompromissa kan nog vara en sak som har m att vara ensambarn o göra då hon som barn inte har behövt "tävla" om vår uppmärksamhet - dessutom har hon haft 4 vuxna som gett den till henne i om att vi är separerade jag o hennes pappa... men detta innebär inte att ho inte krompromissar . dock talar hon mkt för sin sak och ger sig inte i första taget - dvs utmärkts egenskaper att ha som tjej i dagens samhälle!!

om vi inte får fler barn så blir även Mathilda ett ensambarn då det är en så stor ålderskillnad mellan dem (över 9 år så brukar man säga att det blir "ensambarn-förhållande")

• Oms

fru AM skrev 2008-09-09 10:33:04 följande:

De har precis ändrat reglerna här - så jag har ingen koll. Måste googla lite ... Aha:"Kötiden räknas tidigast från sexmånadersdagen, men barnet erbjuds plats tidigast från ett års ålder. Om du ställer ditt barn i kö innan det är sex månader gammalt, kommer din kötid ändå att räknas från barnets sexmånadersdag. Gör du däremot gör ditt val efter det att ditt barn blivit sex månader blir ködatumet den dag du gör valet."
    På Lidingö räknas kötid från anmälnignsdatumet - dockmåste barnet vara fött sen kan man inte bli erbjuden plats förrän barnet är 1år och man om alal vill börja ett visst datum så är det den m längsta kötiden som får börja - oavsett barnets ålder (sålänge de fyllt 1 år då) så jag började köa när Mathlida var under en vecka men inte förrän vi fick personumret kunde jag skriva in just henne som köande.
  • Oms

Jag är ju en sladdis - mina bröder e ju 8, 9 resp 14år äldre än mig. och jag har ju varit oerhört bortskämd måste jag säga tänkt er 3 äldre bröder som alla slåss om att få ta hand om mig och visa mig livet. det har gett mig kunskaper om 70-talet (o allt som kom o fanns då) som inga av mina jämnåriga vänner har då mina bröder lärde mig allt de kände till o det tidigt. det har oxå gjort mig självstäsndig då de snabbt lärde mig att klara av saker "över min nivå" iom att de aldrig såg mig som liten byggde min första lampa m kontakt o allt när jag var 9 år- brorsan kunde ju så då kunde jag typ) och det har fått mig att uppskatta ensamhet och lugn o ro då det inte fanns några småsyskon som störde utan jag har fått husera själv.

så jag vet inte hur jag räknas i skaran - ingen självklar lillasyster då man som enda tjej lätt blir den som tar hand om och samordnar de andra (storasyster roll)och inget självklart ensambarn för oj vad mkt mina bröder krävde i tid o pengar som tonåringar...

dock gissar många på lillasyster då jag tar för mig och gärna står i centrum

• Oms

MSW - försäkrignsplanerarna är rätt så bra faktiskt - även om de oftast har uppdrag från vissa försäkringabolag Inga av de svenska försäkrignabolagen är ju dålig, men alla har oliak kvalitéer beoroende på vad man efterfrågar.

jag som jobbar m försäkringar, om än skador, lunchar ju varje dag m våra produktutvecklare så jag får ju alltid höra det senaste vad som e på gång inom försäkring såväl på vårt eget som på de andra bolagen.

hoppas ni hittar ngt ni trivs med!

• Oms

Lappis o BS - dricker inte heller kaffe - FY så äckligt det är! dricker däremot mängder av gröna teer samt chai osv och visst händer det att man får i sig ngn smarrig kaffedrink ngn gång men då smakar det ju inte kaffe riktigt!

So u think u can dance är ett av de få program som hela familjen gillar - om vi skulel missa programmet så spelar vi in det o kikar senare. tycker att det var jättesynd att comfort blev kvar o Kherington åkte ut - förstår inte hur de tänkt men ok då, så har det varit de senaste säsongerna också.

Lappis ang akupunktörens tips o råd - förstår om det e svårt att sluta m vin o allt det där men tänk så här - nu har du påbörjat ngt som du har förhoppning till och även om det inte fungerar så vet du ju inte det förän du prövat och det ända som du vet säkert är att det iaf inte är skadligt. så ge det en chans - jag lovar att du mår så mkt bättre över dig själv sen när du vet att du iaf var öppen för alternativa lösningar.

lycka till!!!

• Oms

AM - grattis! vad roligt! förstår dina tankar tänker precis som du både m "katastroftankarna" och hur det ska gå m övriga familjemedlemmar. Vi vill nog också ha ett barn till efter Mathilda om min kropp vill och om vi har tid och råd (fritidsaktiviteter och tonårsbarn e f- n inte billiga!)dock vill vi vänta i några år och blir det inga mer så ok - jag e nöjd men blir det ett till så känns det också häfigt - 3 barn låter stoooort i mina öron.

BS - vad skönt att ni vet vad som felas Iris, stackars lilltjejen! hoppas att allt löser sig när väl medicinen har gjort att hon mår bättre igen!

har skumläst lite, hoppas jag inte missat att kommentera ngt?

Hemma har jag 4 sjuka individer som snörvlar ikapp! förstår ni om jag tycker att det e skönt att vara på jobbet? ska jobba vidare nu, tog bara en liten paus, tjingeling

• Oms

Liten - jag hakar gärna på en fiak men då utan bebis eftersom jag jobbar igen, 14.30 e liiite tidigt men från 15 går det bra för mig tis ons o tors kan jag inte men mån o fre nästa vecka går bra!

September - Ang tänder, min stora tjej fick sina första vid 5 måanders ålder och Mathilda fick sina första vid 6 måander om jag inte minns fel. vid 8 månader hade hon redan 6 tänder. bitringar är superbra, framförallt de som man har i kylskåpet och de är bra att börja använda några måander INNAN tänderan kommer då det är tiden inna som gör ont, när tändran väl börjar psricka upp gör det inte ont längre - så investera ni i bitringar!

Vickan - ta ett snack m maken. gör för o emot listor till barn -passar ett barn in i ditt liv, har DU drömmar om barn eller e det omgivningens (outtalade) krav? du kanske föreställer dig själv som en mamma till ett äldre barn när su tänker på det, då kan det vara svårt att förlika sig m graviditet o småbarnsåren o därför kommer man inte till skott. det enda jag kan säga att man kan ångra att man inte försökte få barn tidigare men man ångrar aldrig ett barn som har blivit till... *kramar om*

AM- jag vill oxå ha ett majbarn! dessa oxar e ju för härliga! jag har hälften av familjen födda i maj, bla maken 14 maj o mamma 15 så jag e jätteavis på dig!

Junilejon - grattis till radhuset, förstår om det e mkt nu!

Tinga - vad skönt att läsa att allt rullar på hos er, tvillingar e ingen dans på rosor så rutiner e ju ett måste

• Oms

ang pratande bebisar, Mathilda är aldrig tyst... hon bubblar om allt hela tiden men inte är det några tydliga ord som vi kan urskilja inte! jag VET att hon menar vissa saker när hon säger vissa ljud, men det är nog mest beroende på hennes betoning samt kroppsspråk - det finns nämligen ingen likhet alls m riktiga ord Jo förresten, hon säger hej! o så vinkar hon o klappar händerna när hon eller ngn anna ska gå, haha hon kopplar ihop handklappning m vinkning - jättegulligt!

vidaer går hon oxå rätt så bra m 1 hand och så kan hon stå själv - när hon själv vill så det tar nog iaf ngn måand till innan hon vågar ställa sig o gå lite mer säkert även när "vi vill"

• Oms

egoinlägg - Idag har jag varit hos läkaren m min rygg. jag har haft ont i den i ca 7-8 år nu och då menar jag daglig värk, alltifrån lite molvärk som rättas till m rätt ställning till ryggvärk som kräver värkmediciner, stretchning, akupunktur, massage ja u name it!

jag har aldrig sökt läkarvård för detta utan det har liksom smygits sig på så att jag har anpassat mig efter det, jag sover inte i samma ställnignar idag som jag gjorde för 5 år sen tex, jag stretchar ryggen varje dag osv osv

det har gjort lika ont när jag var vältränad (japp för några år sedan tränade jag m PT i gym 3-4ggr/v) som nu efter graviditeten.

och nu, efter makens påtryckningar har jag äntligen sökt vård förra veckan (1v väntetid till läkare) helt galet att gå så länge men men...

läkaren var superbra (ortoped spec på rygg)och skickar mig på MR röntgen av hela ryggen då han inte vil missa ngt. utöver det så var mitt besök i 40 min då vi pratade o han undersökte mig noggrant - han tror tyvärr att det här inte e så bagatellartat som jag vill få det till . misstanken om rätt så stora kotglidnignar i bröstryggen är stor och det måste behandlas. har man otur får man både ryggskott, diskbråck, nervpåverkan etc etc och det oftare dessto äldre man blir och en av de bra behandlingsmetoderna är steloperation

jaja, har ju inte gjort MR ännu men det blir om ngn vecka eller max 2 v från idag (vi har privadvårdsförsäkring via jobbet) och då ska jag tillbaka till honom inom några dagar o först då lär jag völ veta m säkerhet. just nu har jag superont efter hans undersökningar (armar o nacke bortdomnade) så nu ska jag gå hem ifrån jobbet faktiskt! så även om man blir lite orolig ska jag låta bli att måla fan på väggen.

ha en trevlig helg allihopa!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen