• miss u

Västeråsbrudar 2009

Är det nån som varit till Johannisbergs herrgård? Läste nånstans att dom också har festlokal. Vet inte vad det kostar och om dom har serveringen. Kanske nån här vet? Är fortfarande ute efter alternativ till Hamncafét...

• miss u

Vad snygga grejer du hade gjort! Gillade både trycksakerna och dukningen. Var har du köpt det guldiga pappret? Och glasen där du hade rosen, var är dom köpta?

Min sambo har inte heller förstått sig på den här bt-grejen. Är nog inte meningen heller kan jag tro.

Tessisen skrev 2008-10-01 15:45:03 följande:
    Har nu lagt in lite nya bilder. Gjort en prov dukning hemma med dekorationer. Har också lagt upp bilder på mina inbjudningskort, vigsel-festprgram och pordsplacering/menykort. De kommer inte att se ut precis så där men på ett ungefär. Kommer att vara annan stil och text på framsidorna.Lunch på lördag låter ännu bättre. Fick följa med på lördag för sambon:)
  • miss u

Jag har hört många fina ord om Marjatta. Henne träffade vi i söndags när vi var till Säby kyrka och tittade. Hon känner mina svärföräldrar så det gjorde det ju hela ännu bättre. Hon är gift med nån gubbe som också spelar i Kolbäcks musikkår, liksom min svärfar. Hon verkar helgo, men är inte helt säkert att vi kunde få henne eftersom det är semestertider. Önska kunde man göra iaf.

Låter ju kanon om man får ta med sig eget till Finska föreningen. Ligger det nära Mälaren? Jag har en dröm att ha festen nära vatten nämligen. Därför har så många förslag blivit ratade. Vet du vad det kostade och vad som ingick, tänker på porslin och sånt?

Såg att ni ska gifta er 4 juli och då lär det vara Power meet ja. Om ni har många långväga gäster är det ju bra att förboka lite rum innan. Vart var det ni skulle gifta er? Har visst missat att lägga till dig i trådstarten.

valborg08 skrev 2008-10-01 15:54:30 följande:
    miss u skrev 2008-10-01 13:34:35 följande:
    Marjatta hette prästen. Hon var toppen!Du får ha med egen mat och alkohol till Ff. Det enda krav de har är att det måste vara personal från dom som serverar. Det behövs nog ingen finsk anknytning för att få hyra där.Det är alltid kul att hjälpa till!
  • miss u

När hade din svägerska festen? Jag har bara varit i kontakt med Lövudden via mail och fick svar att man fick varken ta med sig egen alkohol eller sälja eftersom dom är en restaurang med serveringstillstånd. Det var efter det svaret som dom blev bortplockade av oss som alternativ om vi inte får Hamncafét. Tycker dom borde ha nämnt nåt om det vore annat ifall man tar deras mat...

bröllop0808 skrev 2008-10-01 17:24:19 följande:
    Det är inte en överdrivet dyr butik. Ok jag kommer väl aldrig att köpa en BH för 600kr igen men det var helt klart värt varenda krona. Men man får räkna med att dom rätt som det är kommer in i provhytten och kollar hur det går.Helt klart värt att åka till sala tycker jag iaf. Har varit in både på samuelssons och butiken nere vid ån men ingen av dom var ett dugg intresserade av att hjälpa mig. Inga storlekar dom hade hemma fick jag till svar. Dom i Sala sa att om dom inte hade hemma så skulle vi kolla i katalogen och beställa hem utan köptvång.miss u: Min svägerska hade Bfest på lövudden och dom fick ta med sig egen sprit förutsatt att lövudden fick servera sin egen till maten.
  • miss u

Det låter ju riktigt intressant! Helt klart värt att kolla upp. Kostade serveringspersonalen nåt extra? Hyrde dom flera dagar eller bara lördag?

Om vi ska vara där får jag väl lägga ner tanken att vi ska komma till festen med svärföräldrarnas båt/flotte. Fast då kan kanske sambon få sin dröm om limosin förverkligad.

Det verkar ju inte alltför långt till Lövudden från Finska föreningen heller, så långväga gäster kan bo där.. och vi med i bröllopssviten. Hmm, nu fick jag massa tankar och idéer!

TACK!

valborg08 skrev 2008-10-01 22:05:42 följande:
    miss u skrev 2008-10-01 16:09:13 följande:
    Det ligger precis vid vattnet! Tror att de betalade ca 2000:-. Då ingick allt porslin, dukar, bord, stolar och städning. Vi ska ha vigseln i skultuna i rhododendroparken och sen ha festen i scoutstugan i skultuna. Därför funderar vi på att förhandsboka brukshotellet i skultuna.
  • miss u

Jag tänkte prova klänningar på lördag. Är också första gången för mig, så det ska bli spännande. Ni som har provat förut, är det nåt speciellt man ska tänka på? Jag tänkte ta på mig min bästa bh och ett par skor med klack. Det är väl det närmaste bröllopsutstyrseln jag kan komma just nu.

mysan31 skrev 2008-10-01 19:24:24 följande:
    tessisen: Vad fint du har gjort med dukningen och vigselprogrammen och festprogrammen och meny kortet...Måste ochså börja med mitt nu...Alla: Lunch blir bra på lördag,jag kan unna mig nånting...Är det nån som ska prova brudklänning på ruths på lördag...
  • miss u

Schysst att få komma in och duka i ordning kvällen innan. Så slipper svärmor och mamma stressa med det på bröllopsdagens morgon. Så egentligen gäller det bara att ha rätt "förhållningssätt" och inställning så kan vi säkert också fixa serveringspersonalen lite snyggt. Hur ser byggnaden ut? Material (trä/puts)? Färg? osv. Låter som vi får ta oss en cykeltur och kika. Vill bara hem till mannen och komma med det här förslaget. Måste bara jobba 6 timmar till. Suck. Det blir kanske långt att åka med båten/flotten från Borgåsund. Eller det får svärföräldrarna avgöra. Jag hoppar på om det står nåt vid sjökanten.

Hoppas du får tag i brukshotellet och kan boka lite rum.

valborg08 skrev 2008-10-02 10:15:28 följande:
    miss u skrev 2008-10-02 08:02:38 följande:
    De hyrde bar fredag Men fick komma in och duka i ordning på torsdagen. Eftersom de står för städning så behöver man ju bara ha en dag. Tror i och för sig att de hade kvar mat och alkohol till dagen efter. Serveringspersonalen kostade utöver men det gjordes lite "under bordet" så att säga De hade gäster som bodde både på Lövudden och på campingen så det är ju inte alls så långt. Och jag tror att du skulle kunna komma med båt eller flotte. De har ju egen strand!Ska nog ringa brukshotellet och kolla upp priser och om det är bokat till när vi ska gifta oss. Mysan 31; Vi hittade nummret och har varit dit och kollat och även bokat! Det visade sig att min sambo har gått i samma klass som dottern till den vi bokade av Skultuna är inte så stort!
  • miss u

Visst var det fler än jag som fick en gratis Västerås-tidning med posten igår..? Med 20% rabattskupong på Ursulas. Me like!

• miss u

Tack alla för igår. Var riktigt kul att prova klänningar och att det gick så bra för de flesta att hitta nåt. Jag sitter och skissar lite på min klänning nu utifrån min favorit.

Vi hade litet planeringsmöte här hemma igårkväll, där vi skulle bestämma hur trycksakerna skulle se ut. Det gick förvånandsvärt bra och lätt faktiskt. Sambon gillade mina idéer. Lyckades sälja dom rätt bra. Så nu känns det mesta under kontroll. Får se hur länge det håller i sig. Vet på ett ungefär vad jag ska kolla efter i NY. Vi har också bestämt ingångsmarschen, en psalm och har två alternativ till utgångsmarsch. Jag är nöjd.

Moongirl: Det går jättebra att du lånar trycksakerna när jag kommer hem. Då är det ingen större panik med dom. Det löser vi.

Tessisen: Tack för bilderna! Fick godkänt av sambon, eller klänningen fick det. Jag såg lite mysko ut tyckte han. Det får han stå ut med.

• miss u

mysan: Jag inboxar dig min mailadress här på bt så får du den. Glömde bort att du tog med din kamera. Var så mycket intryck av alla klänningar så tankarna bara snurrade.

Vi har också funderat på att ha cd-skivor framme som gästerna kan spara bilder på. Vad har du gjort på framsidan?

Tessisen: Håller med om att v-ringat är min grej. Har alltid gillat v-ringade tröjor. Är ju rätt självklart då egentligen att jag ska ha en sån klänning också. Vet du om man behöver betala nån tull om man syr upp kläder i Thailand? Man borde väl kunna sy upp underkjol där också?

Moongirl: Jag kan ta med mig grejerna till nästa fika så kan du lämna tillbaka dom gången efter. Förstår att det är svårt att bestämma hur du ska göra. Jag gillade den vita som du tittade på i slutet. Med en bra bh kan du ha även ärmlöst. Beror på vad du tänkt ha för smycken.

Alla: Ska ni köpa nåt brudpar att ha överst på tårtan? Dom som jag har sett hittills har kännts lite tråkiga och väldigt dyra. Har försökt hitta affärer i NY som säljer sånt i närheten av hotellet, men inte lyckats. Får hoppas att jag springer på nån. Pappersaffär finns iaf två tvärgator bort.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009