• miss u

Västeråsbrudar 2009

Vi är uppe i 70 pers, inkl barn. Har för mig att det var 51 vuxna och 19 barn. Vet inte hur stor andel som är mina, men kanske runt 1/3-del. Jag tycker man ska välja med hjärtat och bjuda dom man verkligen vill ska komma. Det är egentligen inte så svårt. Sen är det ju olika hur många såna man har och vad som är rimligt att bjuda med tanke på budget, lokalens storlek och såna grejer. Sen vet man ju inte om relationen till vissa kommer bli bättre/sämre fram tills det är dags att skicka ut inbjudningarna. Nån gång måste man ju bestämma sig också. Min sambo kommer nog bestämma sig samma dag som vi lägger inbjudningskorten i kuverten.

Ringt Hamncafét också. Han kunde fortfarande inte ge nåt vidare besked. På fredag skulle dom träffa en tjej som förhoppningsvis skulle köpa stället och han skulle ge min bokningsförfrågan till henne. Känns inte som jag vill ringa och tjata nåt mer nu, men hur länge ska man vänta?

MoonGirl skrev 2008-10-15 10:45:46 följande:
    miss u skrev 2008-10-15 08:08:57 följande:
    Vad bra att du kom ihåg trycksakerna . Hur många är ni uppe i nu (gästlistan)? Inkl de extra 10 st personerna? Vi har sagt att vi ska bjuda 30 st var, men vi är uppe i ännu flera nu. Som det ser ut nu så kommer vi att bjuda ca 65 st! Det är så svårt det här med gästlistan, vilka man ska bjuda. Man vill ju bjuda så många, men det går ju inte att bjuda alla. Vi ses i eftermiddag!
  • miss u

Tack tjejer för fikan igår. Trevligt i vanlig ordning. Skönt att få prata av sig alla tankar som snurrar runt i skallen.

Jag tror att bröllopsinspirationen smittade av sig för när jag kom hem föreslog sambon att vi skulle börja skriva om gästerna som ska vara i festhäftet. Inte mig emot. Bara att smida medan järnet är varmt. Det slutade med att det inte blev på rim, utan kortare texter. Sambon ångade på och skrev runt 5 st medan jag hann skriva en innan det var dags att sova. Kul att han är engagerad iaf!

• miss u

Det är bara kul att hjälpa till.

Vad mysigt att prata massa bröllop med mamsen. Vad kom hon med för tips, nåt du vill dela med dig?

Vilket bageri i Hallsta ska ni beställa ifrån? Vi kommer ju vara där i krokarna så har funderingar på att beställa från Hallsta nånstans. Har bara inte hunnit kolla vad som finns. Vad var det för priser?

MoonGirl skrev 2008-10-16 14:15:00 följande:
    Tack tjejer för igår! Tack miss u för att jag fick skriva av några trycksaker!!Idag har min mamma har varit här och vi har pratat massor om bröllopet och hon kom med jättemycket tips! Nu är jag jätteinspirerad!!Har också ringt till ett bageri i Hallsta och jag tror att vi ska beställa bröllopstårta därifrån!
  • miss u

Det är roligt när grabbarna vill vara med och bestämma, för det är ju trots allt deras dag också. Lätt att glömma det ibland.

Vi har också funderat på att ha "bar-biljetter" så får folk köpa efter det. Känns som att två biljetter är rätt lagom. Jag funderar på att göra egna biljetter, och sen ha kanske 4-5 olika drinkar som man kan välja mellan och ha nåt roligt namn på dom. På det sättet är det lättare att handla i Tyskland (vilket vi också ska göra) iom att man köper mycket av få sorter.

Håller tummarna att ägarbytet av Hamncafét blir klart idag. Men som sagt, kan ju dröja ett tag till innan jag blir kontaktad ändå. Nu är min förhoppning att vi ska ha klart med lokal innan jul! Man får sänka kraven lite.

I eftermiddag bär det av söderut, närmare Skåne. Ska åka med mina föräldrar och hälsa på bror med familj som bor där nere. Han fick ju en liten son för tre veckor sen. Ska bli mysigt och se vad det är för en filur.

MoonGirl skrev 2008-10-16 16:21:05 följande:
    miss u skrev 2008-10-16 14:29:24 följande:
    Vad kul att din sambo ville bröllopsplanera igår! Mikael (min m2b) var också sugen på att planera bröllop igår. Igår höll han på att rita upp hur han ville att borden (vid bröllopsmiddagen & festen) skulle vara, hur många meter emellan det skulle vara vid varje bord. Han ringde och bokade häst och vagn-transport mm. Han ville också vara med och planera bröllop, jättekul!! Min mamma kom med idéen att man kan göra/köpa biljetter som man kan lägga vid varje tallrik (en biljett för en drink, öl eller cider), så jag tänkte om man skulle lägga ut 2 st biljetter vid varje tallrik, så bjuder vi på de 2 första drinkarna på kvällen när det är bar-time. Om de vill ha mer så serveras det till självkostnadspris. Vi tänkte ha vin till maten och det bjuder vi förstås på, men jag tänkte efter bröllopstårtan, om de vill dricka något då. Det finns väl att köpa någon slags "biljettrulle". Vad tror du om idéen? Vi tänkte väl åka ner till Tyskland och köpa vin, cider mm. Det blir väl en tur ner dit i vår någon gång.Ett bageri i Hallsta tar samma pris per tårtbit oavsett vilken fyllning man väljer i tårtan. Jag kan ju maila vilket bageri det gäller, jag vet inte om man får göra reklam i forumet?!
  • miss u

Trist att höra att dotter är dålig. Hoppas hon kryar på sig snart! Det är lustigt hur peppad man blir efter våra fikor. Har insett att det inte är världens undergång att vi ännu inte har nån festlokal.. för visst är det inte det??

Jag hann shoppa lite granna iaf. Mitt bästa köp var nog svarta kuvert till inbjudningskorten och bröllopsskorna.

Vi är uppe i 70 pers nu. Hade väl sagt runt 50 från början. Men nu får det inte bli fler.

Ia o Puh skrev 2008-10-16 23:14:24 följande:

Hej! Dotter krasslig och hängig, därav dök jag inte upp igår...hörde iaf att ni hade haft det trevligt - bra! hade oxå behövt en liten boost från er alla igen...nu har jag sackat efter igen...Tessisen: känn dig inte stressad för det där med klänningen..det är ju ett bra tag kvar och snart kommer ní ju åka till Thailand, och då kan du ju kolla lite med sömmerskor...annars lköser det sig när ni kommer hem igen, det finns en klänning till alla! Miss u: Välkommen hem igen, hoppas du hann med lite shopping oxå!Alla: Angående gäster är vi uppe i 55st, vi sa 40 från början...
  • miss u

Det är riktigt kul att sambon vill vara med och fixa. Det är ju trots allt bådas dag.

Jag pratade med min thaimatlagningskursledare igår om att jag funderat på att sy upp klänning i Thailand, och hon sa att jag absolut skulle göra det i Bangkok och inte i Phuket. Mycket billigare i Bangkok eftersom Phuket blivit så himla turistigt. Det ska tydligen finnas nåt 25 våningars varuhus i Bangkok där 2-3 våningar var kläder och skräddare. Sen sa hon att det alltid är uppskattat om man kan lite thai, så din kurs är nog inte helt fel.

Tessisen skrev 2008-10-16 14:40:18 följande:
    Ja, tack för igår. Kul att få respons på det man har gjort. miss u: Va kul att sambon har blivit biten av bröllopsmyggan. Är så mycket roligare att planera och fixa tillsammans. Vissa av er har ju redan fixa detta med klänning. (avis) Men det har ju jag kvar, så det är mitt stora problem just nu.
  • miss u

Kan förstå att priset beror av vad man vill ha fotat. Igårkväll och i morse pratade jag och sambon om att vi nog vill fotas efter vigseln ändå. Ska höra om vi kan tidigarelägga vigseln till kl 14:30 (samma tid som ni?) och sen fotas vid kyrkan och runt Strömsholms slott. Det känns bra nu. Det ska finnas en fotograf i Strömsholm som jag ska kolla upp vad han tar. Min tanke med att välja är en amatörfotograf (inte bara Oliver utan andra) är vad som händer om det regnar? Var tar man vägen då? Var ska ni fotas nånstans?

Vi bestämde att vi ska utgå ifrån att vi får vara vid Hamncafét, så i helgen ska vi kolla med sambons pappa om han vill vara toastmaster och om hans ena bror vill göra flotten som vi ska åka med till festen. Hoppas dom säger ja!

En annan nyhet som dök upp i helgen var att sambons lillebror ska gifta sig, i december! Är tydligen hemligt, men dom ville berätta det för oss eftersom det kanske var känsligt att dom hinner före oss. Men jag är bara glad för deras skull. Visst hade det känns lite skumt om dom hade haft samma upplägg och tagit helgen före oss, men dom ska gå till stadshuset med två okända vittnen och sen luciafest på kvällen. Hon ska inte ha brudklänning osv. Bara kul att få gå på bröllopsfest. Bäst att inte säga nåt till svärmor bara, hon kommer flippa ut då!

Tessisen skrev 2008-10-19 18:11:57 följande:
    Var ett tag sedan någon skrev nått här som bara måste skriva nått. Är det nån här som har funderat på detta med Servetter. Min kära mor hade hört på radio om att det går att trycka på servetter datum, monogram kanske. Hade inte tänkt på det innan, men kanske är nått att kolla upp?miss u: Har hört av mig till Oliver. Frågade om pris. Han sa att det beror på vad man vill ha fotat. Men att priset kan diskuteras. Ni hade bara tänkt att fotas före vigseln eller?
  • miss u

Vad kul att du hämtat klänningen!! Måste kännas bra att få ha det klart. Bara resten kvar...

Det är klart att du får skriva av. Jag kommer förmodligen att "sno" din idé om skivorna med gästernas bilder.

mysan31 skrev 2008-10-17 20:44:41 följande:
    moongirl: Ska ni ta ut nån kuvert avgift för bröllopet...Alla: Nu har jag hämtat min klänning...Hämtade den igår...
  • miss u

Det var riktigt mysigt i Skåne. Bäbisar är ju så himla söta!

Det är verkligen kul att lillebrorsan ska gifta sig också. Man kan inte hjälpa att bli häpen bara med tanke på att både han och hon fyllde 20 år i feb/mars, fick barn i april, förlovade sig i juni, köpte bostadsrätt (typ hus) i sep och nu ska gifta sig i dec. Men är det så dom vill ha det så är jag bara glad och stöttar.

Vår planering går väl rätt bra ändå. Vi planerar såsom om vi skulle få Hamncafét så får vi väl göra justeringar om det inte skulle bli så. Ska kolla med toastman och kyrkmarsalkerna (heter dom så?) i helgen. Det börjar även bli dags att ringa cateringfirman och kolla vad dom kan ge för pris. Sambons bror känner hon som har cateringfirman så vi hoppas på lite rabatt. Jag hade en tanke att hinna med att skriva lite om personer och ev fixa i ordning inbjudan igår.. men var sååå trött så jag somnade nog både en och två och tre gånger i soffan. Nu när alla ni andra börjat köpa papper ska jag se till att göra det också. Vore kul att ha gjort några testexemplar av alla trycksaker innan vi åker till Thailand.

Hur går det med er planering? Hittat nåt ställe att spendera bröllopsnatten på?

MoonGirl skrev 2008-10-20 22:04:34 följande:
    miss u skrev 2008-10-20 09:36:47 följande:
    Hur var det i Skåne? Hoppas ni hade det bra! Mysigt att få gosa med bebis! Vad kul att sambons lillebror ska gifta sig!!! Hur går det annars med planeringen inför bröllopet?
  • miss u

Vi ska kolla med Magnolia catering i Hallstahammar. Det är den ägaren som sambons bror känner. Annars funderar vi på Arbhages. Det beror lite på om det ingår porslin och personal på Hamncafét. Om inte kan det ju bli billigare att ta allt från samma ställe. Arbhage har ju allt ifrån porslin, dukar, personal, tält osv. Väntar bara nu besked från Hamncafét. Nu börjar det bli drygt att vänta igen!

Vart var det ni skulle köpa tårta nånstans? Du kan väl inboxa mig företaget om du inte vill skriva det här..

MoonGirl skrev 2008-10-21 10:04:39 följande:
    miss u skrev 2008-10-21 07:54:16 följande:
    Vad är det för cateringfirma ni ska anlita? Arbhages? Vi funderar på att ta Arbhages catering.Det går bra med planeringen här hemma, jagar efter papper nu på stan för att få någon ordning på inbjudningskorten . Vi funderar fortfarande på vart vi vill tillbringa bröllopsnatten. Måste nog ta och bestämma det snart. I alla fall prelboka något ställe, så att man inte blir utan....
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009