Lös biljett till barnkarusellen!
Hej tjejer!
Oj, vad mycket jag tänkte kommentera. Undrar hur mycket jag kommer ihåg...
Skönt att det inte var nåt fel med Borrens lill*!
Kängu, Det finns ju en fas när man är gravid som innebär att man "boar". Många kvinnor känner tydligen av det, dvs. att man vill fixa till boet till sin lilla avkomma. Så det kan ju vara något sånt högst vanligt du känner. BM brukar dock avråda att man flyttar i slutet av sin graviditet då stressen kring det kan gå över till bebisen. I början kommer ni ju ändå leva i symbios, åtminstone du och bebben. Blir det mycket skrik på nätterna kan det ju bli jobbigt för din make förstås, men då får han väl ta fram öronpropparna.
Sen måste jag ju skriva nåt om detta med humöret hos barnen kring Victors/Prinsens/Iris m.fl. ålder. Jag kände också igen det. Det märktes en markant skillnad rätt vad det var. Plötsligt började han göra motstånd, lägga sig platt ner etc. när det var nåt som inte gick hans väg. Och det har inte släppt än, men enl. allas vår Anna Wahlgren är 2-åringar synnerligen tillfreds, precis som Livia verkar vara. Så räddningen är nära! Jag försöker tänka att det är jobbigast för Prinsen själv och så farligt har det inte varit heller för oss. Inte ens ett "utbrott" per dag. Får han vara med och hjälpa till brukar han skärpa sig väsentligt. Lägga upp varor på bandet i affären, plocka in i kylen, sätta ihop skåp genom att langa skruvar, vad det än kan vara när han får vara med. Men han testar ju gränser och har slagit till mig i huvudet med kladdig hand några gånger med vilje (när han suttit i barnstolen och jag ska torka golvet t.ex), vilket gjort mig jättearg. Slänger mat på golvet gör han också, men det har vi lärt oss är en signal på att han inte är hungrig, så då åker maten bort illa kvickt.
Sen appropå matvägran ger vi aldrig nåt annat om han inte äter sin mat (om inte vi t.ex. äter macka vilket han älskar, för då tycker jag att det är vi som gjort fel så då får han.). Däremot får han ju nästan alltid nån frukt till efterrätt (borde man sluta med det förresten?? De verkar inte få det på dagis?) och har han inte ätit får han då t.ex. lite keso i mosad banan. Så att det mättar lite. Men så länge det inte är en signal om att "gnäller man får man nånting annat" tycker jag det är helt ok.
Sen kan jag ge hopp ang. detta med tandborstning, som länge var vårt största dilemma. Nu går det som en dans. Han gapar stort. Det hela ändrades när han fick en ny tandkrämstub med Skalman på som han fick hålla under tiden. (Att vi fortfarande använder den med Bamse på på tandborsten håller vi tyst om. )