• Ammo

Glittertråden fortsätter, nr12?

Då fortsätter vi i ytligare en tråd, tror det är nr 12 eller. Yllo, Blue Topaz. Izunia, Viktory och Ammo heter vi som skriver här sedan snart 2,5 år tillbaka.
    Alla är gifta så bejöver ni råd och hjälp så svarar vi förstås på dina frågor.

• Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?
  • Izunia

Vicky, jag förstår dig absolut. Om du känner så för Daniel ska du stå på dig och inte ta några ursäkter för att han inte hjälper till. Sånt gör mig galen. A gör också "sina" saker hela tiden. Det hinner han alltid med. Sen är datorn värsta fritidssysselsättningen. Jag vill också ligga på soffan och glo när hon kräver uppmärksamhet, men det gör jag inte. Jag väntar tills hon sover. Sen gör jag ju allt hemma, även när hon är vaken. Idag har jag överraskat min mamma genom att städat hela hennes renoveringslägenhet i flera timmar innan hon kom från jobbet. Tvättat fönster och allt. Det fick ju bli några pauser då lillan inte alltid ville ligga själv!

Om Daniel är trött efter jobbet - ge honom 1 h att sova när han kommer hem, sen kan han ta Albin. Då har han väl ingen ursäkt....

• Yllo

Usch vad trist för dig Vicky. Jag tror att jag förstår hur du känner det. Jag kan känna samma sak om B och då har vi ändå inte ett litet spädbarn. Jag håller nog med Iza i att du kan låta D vila en timme eller så och så får han ta Albin, medans du duschar, sitter vid datorn, städar, tvättar eller vad som helst... kanske t.o.m. går ut på gården en stund.

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte underhåller Albin hela tiden. Låt honom vara med dig på dagarna, men försök ändå att pyssla med ditt under tiden. Tror att det är viktigt att även små barn får lära sig att vara själva en stund (nu menar jag inte helt ensamma utan att dom själva får ligga på golvet och leka med en mobil eller något) medans mamman kanske bakar en kaka eller dyl.

• Ammo

Nu har vi bokat resa!!
    Åker till Teneriffa en vecka den 24 feb, åh vad jag längtar redan! Åker tillsammans med ett martins bästis m familj.

Har bytt till vinter/jul gardiner nu, startade lite i förtid. Men vi ska på dop mm nästa helg så nu har jag bara ljustakar, stjärnor och de kvar.

• Victory

Åh, tack för alla goda råd! Så skönt att ha er att prata av sig med! Jag hade några dåliga dagar förra veckan, nu känns det bättre. Vi pratade om det och jag försökte att inte vara anklagande så han tog det bra. Mina känslor går upp och ner och jag vet ju att det kommer att stabiliseras så småningom. I helgen var han ledig och spenderade den med oss fast jag vet att han ville göra andra saker också. Det kändes viktigt och vi hade det riktigt mysigt faktiskt! Och han spenderar mer och mer tid med Albin, från början tyckte han det var svårt när allt mest bestod av amning.

Är du redan i v. 27, Karin!? Vad fort det har gått! Och kul att åka utomlands i vinter, Jess!

Skulle kunna skriva mycket mer men nu skriker A som vanligt och jag kan inte koncentrera mig. Hoppas vi hörs snart igen!

• Yllo

Har varit hemma på Åland i helgen. Inte mycket har hänt här sista tiden. Nu inkommande helg får vi tydligen nattgäster.. och nästa helg med.. efter det är det dags för mig att fara till Sundsvall... 4:e advent far vi till Åland med julklappar.. Fullt upp varje helg fram till jul med andra ord

• Izunia

Här är en till som dragit fram en ljusstake, hängt upp en ljuskula och idag hängde jag upp julgardiner i köket.

• Yllo

Jag funderar allvarligt på att släpa fram julgrejerna ikväll och förbereda för julpynt till helgen. Framförallt vill jag ta fram ljusstakarna och stjärnan.. resten av julpyntet får nog vänta tills lite närmare jul

• Ammo

hej!

Skrev massor i går kväll men så dog batteriet på datorn och då orkade jag inte skriva om allt, suck.

Jag tror stakarna ev åker upp i morgon om jag hinner men jag håller hårt på att de inte ska tändas förens på söndag.

glömde berätta att Lucas sov borta för första gången i helgen.
    Vi har ju sovit ifrån honom innan men då har någon sovit här hemma med honom men han har aldrig sovit borta tidigare. Det gick förstås jättebra, inte ett pip efter oss. Så skönt, då kan man lämna bort honom nu utan problem.
    Har inte fått tummen ur att lämna honom tidigare. Men det beror även på att min mamma har problem med ryggen och kan inte gå och bära på honom på natten om det hade behövts.
    min syster och martins syter har ju fullt upp med egna barn så då har man inte velat besvära dem och Martins mamma har han ju inte funkat med förens han blev ca 1 år, skrek ju så fort han såg henne förut.
    Men nu sov han hos henne och tyckde det var kalaskul

I morgon ska jag hämta min nya bil!
    Blir en svart volvo V50 automat. Fick inte välja själva, hade tagit en v70 eller Passat i så fall, men denna vär helt ok den med, lite liten bara.

Nu börjar Grey´s!

• Blue Topaz

Jag känner såå väl igen mig Vicky! Jag gick igenom exakt samma faser när jag var mammaledig.. Det var inte förrän jag började jobba igen och Tomas fick ta leo lika mycket som jag om inte mer som det verkligen släppte. Vi fick bra mycket mer förståelse för varandra.
    Varje gång jag tog en rejäl diskussion om det hela så blev det iaf klart bättre ett tag, men han hade jättesvårt att förstå.
    Jag är såååå glad att vi enats om att dela på föräldraledigheten från början nästa gång! Men undrar verkligen hur det kommer gå med 50% jobb för båda!???

När jag behövde få egen tid på dagarna satte jag Leo i babysittern med en mobil framför och så satt jag vid datorn precis bredvid och gungade honom med foten (och pratade med honom då och då). Han var förståss missnöjd efter bara en stund men jag härdade ut längre och längre och tillslut hade han inga problem med att sitta och pyssla själv i upp till 45min! Sedan ägnade jag mig åt honom ett tag igen och kunde sedan ta en ny stund med att tex diska eller duscha. Det har inte gjort honom någon skada alls, han har snarare blivit ett av de mest självsäkra, självständiga och starka barnen jag känner till. Han kan fortfarande idag föredra att leka långa stunder själv. Bara man är där när han behöver oss.

Att ni orkar julpyssla! Jag skulle med glädje skippa allt vad jul heter i år... har verklign INGEN lust! Ser inte alls fram emot att fira jul med bara våra föräldrar. Julafton är för mig en av de längsta och tristaste dagarna på året. Önskar man kunde fira med sina vänner och deras barn istället! Ingen av oss har ju syskon så det blir lite dött..
    Funderar faktiskt på allvar på om vi ska bjuda in våra bästa vänner och deras lilla familj också. Deras son är dessuom Leos bästa vän. Det skulle verkligen liva upp! Kanske är en skum fråga dock.. julafton är så himla familjehelig.

Kul med resan Jess!! Tänk nu är man så vuxen så man åker på gemensam familjesemester med sina vänner... haha
    Vi har en V50 numera också, Tomas nya bil. En -05:a 2,4i. Han trivs kanon med den, trots sin tidigare skepsis mot Volvo. Och så stor skillnad är det inte mot V70:n i storlek. Det är bara hjulhusen som är irriterande för att de sticker ut i bakluckan.

Nu är jag precis i v.29 tom... Har tyvärr stora problem med foglossning, ska till sjukgymnasten och läkaren imorgon. Hoppas på att bli sjukskriven 25% så att jag kan dra ner på tempot.

• Yllo

Vi har bestämt oss för att skippa julen helt i år. Kommer dock att julpynta lite i helgen, men annars blir det nog inget firande. Julgranen får nog stanna på vinden i år.

Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?