• Sååå lurade

    Är det fräck att ha önskemål om sin möhippan?

    Nu menar jag inte att jag ska bestämma schemat, men skulle, ni kunna säga till en nära kompis att: ni får gärna ... på min möhippa!

    Jag vet redan att jag blir hippad eftersom tre av mina tjejkompisar pratade möhippa redan då de fick inbjudan.

    Jag har redan sagt att jag inte vill ut på krogen, och inget med ormar.

    Men är det nån som försökt att hinta sina kompisar.
    Jag har själv arrangerat några hippor och vi har försökt att hitta på någon aktivitet som vi verkligen tror att bruden skulle gilla. blir man tacksam om man får lite gratisförslag. Jag skulle gärna få gå en sminkkurs nämligen

    Naturligtvis så blir jag glad för vad de än hittar på åt mig. Men ska väl tilläggas att jag redan är nervös eftersom jag INTe gillar att inte ha kontroll

  • Svar på tråden Är det fräck att ha önskemål om sin möhippan?
  • lundgren

    Tycker jag inte alls!

    Jag vet också själv att jag kommer bli hippad men har bestämt sagt ifrån att jag inte tänker bli utklädd i konstiga kläder och springa runt och bli utskämd!!!

    Det är inte min grej och tycker inte det är roligt när andra råkar ut för det heller!

    Vill hellre göra ngt som man VILL komma ihåg och ligger på en summa som gör att alla har råd att vara med

  • Tooticki

    Sååå lurade skrev 2009-01-07 10:05:13 följande:


    Nu menar jag inte att jag ska bestämma schemat, men skulle, ni kunna säga till en nära kompis att: ni får gärna ... på min möhippa!Jag vet redan att jag blir hippad eftersom tre av mina tjejkompisar pratade möhippa redan då de fick inbjudan.Jag har redan sagt att jag inte vill ut på krogen, och inget med ormar.Men är det nån som försökt att hinta sina kompisar.Jag har själv arrangerat några hippor och vi har försökt att hitta på någon aktivitet som vi verkligen tror att bruden skulle gilla. blir man tacksam om man får lite gratisförslag. Jag skulle gärna få gå en sminkkurs nämligen Naturligtvis så blir jag glad för vad de än hittar på åt mig. Men ska väl tilläggas att jag redan är nervös eftersom jag INTe gillar att inte ha kontroll
    Kan du inte säga till din kompis att du hemskt gärna skulle vilja gå en sminkkurs, bara sådär liksom. Typ "känns ju som onödiga pengar att lägga på sig själv men jag skulle hemskt gärna vilja...".

    Alternativt skriver du en lista på grejer som du vill göra som du ber din blivande man maila över till kompisarna lite apropå "om ni behöver tips så vet jag att...".
  • Marrajja

    Åh vad jag förstår dig!!!

    Det finns speciellt två saker som jag inte heller vill... och det är krogen och ormar. Ormar har jag alltid sagt att det får de inte ens anspela på på min möhippa... om de gör det blir jag dels vettskrämd men dels väldigt besviken över bristen på respekt.

    De möhippor vi har hållt hittills i min vänskapskrets har varit ganska extrema. Den sista var i höstas och mest för att "ge igen" på den tjejen som alltid har varit mest drivande när det gäller pinsamheter på möhippor tidigare.

    Men faktiskt, det är inte speciellt kul, vare sig dert gäller mig själv eller någon annan, det här med pinsamheter... Klä ut sig och skämma ut sig på stan... det är inte riktigt min grej. Är rädd att jag inte kommer kunna bjuda på mig själv och då blir det en flopp...

    Jag hoppas verkligen att mina vänner har förstått denna önskan och respekterar den. En perfekt möhippa för mig vore att göra något roligt tillsammans med mina vänner. En upplevelse kanske. Och sedan bara få umgås. Äta gott och prata och så...

  • Ore

    Skulle aldrig sagt så... Och skulle blivit rejält ledsen om jag planerade en möhippa och den blivande bruden sa så. För då har man ju ingen möjlighet att överraska henne utan att hon blir besviken för att det inte blir vad hon velat ha...

  • Marrajja

    Mmm... det är helt sant att man vill att möhippan ska vara en överaskning!!! Dock är det väl inget fel att veta hennes önskemål. Det är ju trots allt för brudens skull man håller möhippan och inte för sin egen... Men är man någorlunda nära vän med bruden borde man nog kunna ordna en möhippa som bruden blir glad över, utan att hon behöver lägga sig i allt för mycket. Och om det är något som bruden verkligen INTE vill göra så måste man väl kunna hantera det på ett vuxet sätt?

  • Miafiahallonfjärt

    Tycker kanske du kan nämna att en sminkkurs skulle vara roligt att gå men säg inte nåt om möhippa i samma andetag... Däremot kan man ju visa sin fobi för te.x. ormar så att det verkligen går in. Hoppas man har förstående kompisar då så de inte får motsatt effekt Tycker INTE man ska lägga sig i och planera sin egen möhippa... Det kan bli känsligt.

  • Miafiahallonfjärt

    *visa som i att poängtera

  • 090715

    Tur att man har en syster som skall vara med på min möhippa!

    Jag har gett henne massor av tips ha ha

  • 090715

    Tur att man har en syster som skall vara med på min möhippa!

    Jag har gett henne massor av tips ha ha

  • passionsblomman

    Jag tycker inte att man ska blanda sig i sina vänners eventuella planer på att ordna möhippa. Det är hur konstigt det än kan låta, faktiskt inte ens angelägenhet som brud, och en av de saker man inte bestämmer ett dugg över.
    OM någon ordnar med någon form av hippa är det något att bli glad och tacksam över. Tycker jag iallafall.

    Sedan hoppas man ju naturligtvis att ens kompisar känner en såpass att planerna stämmer väl med vad man själv faktiskt uppskattar att bli meddragen på för äventyr.

    Är du ett "kontrollfreak" tillexempel, så lär säkert dina vänner känna till den detaljen om dig, och det är säkert en källa till huvudbry och nervositet för dem som planerar...

  • Tessthemess

    Självklart får man hinta! :)

    Jag och mina vänner har alltid pratat om hur vi vill att våra möhippor skall vara. Jag har alltid sagt att jag helst "bara vill ha typ en dag med dom då vi antingen går på spa ihop eller kanske en middag och boka en bubbelpool eller liknande. Redan för flera år sedan började vi prata om sådant... Hahaha! Mina vänner vet absolut att jag inte är en sådan som skulle tycka det var roligt med spex etc på stan. Jag är inte heller någon partypingla så en barrunda på stan går också bort. Men middag eller andra lugna aktiviteter är kul. Det är bra att hinta!

    Hoppas det blir en lyckad dag! Kram

  • passionsblomman

    Hi hi! DET känner jag igen däremot! att pratat bröllop och allt vad som kretsar däromkrig, det har jag särskilt en väninna som jag gjort med ända sedan ...ja...långt tillbaka!Och vi vet nog det mesta som kan tänkas vara viktigt att veeteta om varandra för att kunna ordna roligheter för den andra.

    Men om datum är satt och man kan misstänka att planering pågår bland vännerna, då tycker jag nog att det är snyggast att låtsas som ingenting. Man blir lätt en finne i rumpan på de som ordnar annars, och upplevs som styrande. Vilket som svar på frågan i TS kan uppfattas som både påfrestande och fräckt.

    (Jag har en kompis som nästan grät tillslut för att hon skulle ordna hippa åt en tjej som hade en miljard åsikter och "order" om hur, var,vad och när... tills min kompis började undra OM det ens var ngn idé att ordna med något...Obs, inte för att jag tror att TS är sådan!!!bara ett skräckexempel...)


    Tessthemess skrev 2009-01-07 13:16:38 följande:
    Självklart får man hinta! :)Jag och mina vänner har alltid pratat om hur vi vill att våra möhippor skall vara. Jag har alltid sagt att jag helst "bara vill ha typ en dag med dom då vi antingen går på spa ihop eller kanske en middag och boka en bubbelpool eller liknande. Redan för flera år sedan började vi prata om sådant... Hahaha! Mina vänner vet absolut att jag inte är en sådan som skulle tycka det var roligt med spex etc på stan. Jag är inte heller någon partypingla så en barrunda på stan går också bort. Men middag eller andra lugna aktiviteter är kul. Det är bra att hinta!Hoppas det blir en lyckad dag! Kram
  • Sååå lurade

    NEj jag är iget skräckexempel jag lovar. Shit passionsblomman jag skrattar högt...

    Nej jag vill verkligen inte sätta någon press på mina vänner och inte att det kostar massor. Egentligen vet jag att de har respect för mig och kommer att ordna en fantastisk möhippa. Jag har ALDRIG varit på en möhippa som inte varit uppskattad eller som spårat ur. Min omgivning är inte sån. Det jag tror är att de kommer att ta mig på spa eftersom jag älskar sånt. Men där hade jag kanske hellre önskat sminkkurs mer än en behandling denna gång. Det tror jag inte de gissar.

    Jag ska nog nämna det där i förbifarten som någon tipsade mig om. Nån av dem kanske fattar..


    passionsblomman skrev 2009-01-07 13:48:04 följande:
    Hi hi! DET känner jag igen däremot! att pratat bröllop och allt vad som kretsar däromkrig, det har jag särskilt en väninna som jag gjort med ända sedan ...ja...långt tillbaka!Och vi vet nog det mesta som kan tänkas vara viktigt att veeteta om varandra för att kunna ordna roligheter för den andra.Men om datum är satt och man kan misstänka att planering pågår bland vännerna, då tycker jag nog att det är snyggast att låtsas som ingenting. Man blir lätt en finne i rumpan på de som ordnar annars, och upplevs som styrande. Vilket som svar på frågan i TS kan uppfattas som både påfrestande och fräckt. (Jag har en kompis som nästan grät tillslut för att hon skulle ordna hippa åt en tjej som hade en miljard åsikter och "order" om hur, var,vad och när... tills min kompis började undra OM det ens var ngn idé att ordna med något...Obs, inte för att jag tror att TS är sådan!!!bara ett skräckexempel...)
  • Sååå lurade

    Måste bara få berätta om en möhippa som urartade. Brudens vänner hade ordnat en kanonmöhippa i mina ögon, inte alltför pinsamt eller elakt. Men i slutet av kvällen en aning överförfriskad, så skriker bruden rakt ut. Men för fan kan nån raka Fi**an på mig åtminstone så det händer någonting.

    Kul tjej eller vad tycker ni

  • passionsblomman

    Oj...! Klarar hon inte det själv

    Sååå lurade skrev 2009-01-07 15:41:10 följande:


    Måste bara få berätta om en möhippa som urartade. Brudens vänner hade ordnat en kanonmöhippa i mina ögon, inte alltför pinsamt eller elakt. Men i slutet av kvällen en aning överförfriskad, så skriker bruden rakt ut. Men för fan kan nån raka Fi**an på mig åtminstone så det händer någonting.Kul tjej eller vad tycker ni
  • Luucie

    Jag förstår dig! Jag vill också gärna ha lite kontroll...eller typ regisera hela grejen själv
    Men det får man inte!

    Fast hinta får man tycker jag...

    Du kan sitta och titta i en tidning och säga: "Åh vad jag skulle vilja kunna sminka mig sådär...Man kanske skulle gå en smink kurs nångång...det vore väl kul, hmm, "Lisa".?!

  • baby78

    Jag tycker personligen inte att man ska lägga sig i. Möhippan är ju som en slags gåva man får av vännerna. Inget man ska ta för givet, och om man nu inte kan lita på dem och deras påhitt så undrar jag hur goda vänner det egenligen är som inte respekterar ens rädslor och fobier!

  • DCL

    Att vännerna ordnar en möhippa är inget jag förväntar mig, men jag skulle naturligtvis bli jätteglad om de gjorde det. Och det är klart att man inte ska planera sin egen möhippa, men jag tycker ABSOLUT att man kan få hinta (någon hade skrivit ett jättebra tips om att den blivande maken kan dela med sig av tips till tjejkompisarna).

    Jag skulle tycka att det kändes förnedrande att springa runt på stan i konstiga kläder och ragga pussar eller något. Det skulle jag inte ställa upp på. Det skulle för mig kännas kränkande och respektlöst från mina vänners sida. (men jag hoppas att de känner mig så pass bra att de vet om det) Är det inte bättre då att vännerna har fått lite hintar om vad man gillar och vad man absolut inte tycker om, än att de planerar ett sånt jippo som man totalvägrar att ställa upp på? Då har de ju lagt ner tid i onödan och ingen blir speciellt glad.

Svar på tråden Är det fräck att ha önskemål om sin möhippan?