• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • rottizz1

japp, gick in med pappa, göteborg

• Troll1

Vi gick in tillsammans. Götheborrg

• Plummis83

Samma här!! Kommer från Dalarna men bor i Lund visserligen men det är ju bara några få mil emellan!!
    Varifrån Dalarna är du som man får fråga??

Angående TS fråga så Nej! Jag vill helt enkelt inte! Min pappa kommer bli bjuden och vi har bra kontakt idag men så var det inte förr!!

shakynose skrev 2009-01-11 21:36:44 följande:
    Ja just det, geografiskt underlag: Kommer från Dalarna, bor i Malmö.
  • shakynose
    Plummis83 skrev 2009-01-11 22:22:43 följande:
    Samma här!! Kommer från Dalarna men bor i Lund visserligen men det är ju bara några få mil emellan!!Varifrån Dalarna är du som man får fråga??Angående TS fråga så Nej! Jag vill helt enkelt inte! Min pappa kommer bli bjuden och vi har bra kontakt idag men så var det inte förr!!
    Hehhe, en av Siljanskommunerna... Å durå?
  • Fröken Kumla

Ja, det har jag alltid sett som en självklarhet.

Kommer från Haparanda men håller till i Kumla nu. På de flesta bröllop jag varit på har det varit brudöverlämning, men det kanske har med den finska traditionen att göra? (är 75% finne)

• Duchess

Fröken Kumla:

Jag tror att de finska och laestadianska kulturtraditionerna har haft inflytande i Norrbotten, och utifrån det gissar jag att brudöverlämning förekommit där i mycket högre grad än t ex här i Västerbotten (där andra inflytanden är starkare).

• J D

Nej, södra Dalarna men jag bor i Göteborg och har gjort så i mer än 1/5 av mitt liv varav den femtedelen utgör hela mitt vuxna liv.

• 080811

Nej. Jag ville inte överlämnas från en man till en annan som en ägodel.
    Kommer från Skåne.

• Troll1

Jag var på en BT -medlems bröllop för ett tag sedan. Där gick pappan med henne in.

Ytterliggare ett annat bröllop jag var på i höstas så gick lillebror med in i kyrkan, istället för pappan som inte närvarade. (Kvinnan är halvdansk).

Båda paren i Göteborg

Svar på tråden Brudöverlämning?