• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 11:18:25 följande:
    Jag tänkte samma om slöja/heltäckande burka mm.Det var tjejer i den tråden som bar allt möjligt.Det enda jag tänker nu om "galler" framför ögonen är att det ser lite läskigt ut.
    Nu är vi väldigt OT, men är det inte skillnad på att täcka håret och att täcka hela kroppen?
  • MulleNuh

Jag vet ju inte VARFÖR de valt att se ut så. Och nog kan JAG tycka det ser lite läskigt ut att täcka hela kroppen. Men tanken med slöja/burka är väl densamma? Bara att den ena är lite mer exrem.

feministbrud skrev 2009-01-22 11:53:43 följande:
    Nu är vi väldigt OT, men är det inte skillnad på att täcka håret och att täcka hela kroppen?
  • Julia78

nej, jag halland, han östergötland

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 11:55:09 följande:
    Jag vet ju inte VARFÖR de valt att se ut så. Och nog kan JAG tycka det ser lite läskigt ut att täcka hela kroppen. Men tanken med slöja/burka är väl densamma? Bara att den ena är lite mer exrem.
    Nej, det kan man nog inte säga. Tanken med burka är att kvinnor inte ska visa sig för någon annan än sin man och slöjan är en religiös tradition att kvinnor inte ska visa håret.

Oavsett varför man väljer att gå i burka (inte sjöja) så tycker inte jag att det är något amn bör stödja. Om inte annat så funkar det inte i ett samhälle där man måste legitimera sig på många ställen.
  • MulleNuh

Fast vilka är vi egentligen att stödja eller inte stödja en frivillig handling?

feministbrud skrev 2009-01-22 12:56:30 följande:
    Nej, det kan man nog inte säga. Tanken med burka är att kvinnor inte ska visa sig för någon annan än sin man och slöjan är en religiös tradition att kvinnor inte ska visa håret.Oavsett varför man väljer att gå i burka (inte sjöja) så tycker inte jag att det är något amn bör stödja. Om inte annat så funkar det inte i ett samhälle där man måste legitimera sig på många ställen.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 13:04:22 följande:
    Fast vilka är vi egentligen att stödja eller inte stödja en frivillig handling?
    Av samma anledning som att jag inte stödjer frivillig brudöverlämning
  • MulleNuh

hehe jo..

Ääääh.. Jag har ju inget att säga om detta längre egentligen.. Sitter bara här och partar till Rianna och äter på en Nutrilettebar.

• En till präst
    Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 
    Jepp - det är mitt jobb.

Och eftersom en del trots att de är äldre än konfirmander inte känner till den svenskkyrkliga traditionen (eller struntar i den) så är det även mitt jobb att förklara det för en del vuxna.
  • Nalle Puh 40

Jag vill men har dock inte frågat pappa än...

• esset50
    feministbrud skrev 2009-01-22 11:04:03 följande:
    Jo, för att symboler kans också påverka hur vi ser på saker. Om västerländska kvinnor valde att gå i burka, trots att de inte var ojämställda hemma skulle vi ju tycka att det var en trend som borde brytas ur jämställdhetssynpunkt, eller hur?
    Vi skulle slippa trimma till oss inför beach -09 om vi valde burka
Svar på tråden Brudöverlämning?