• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • feministbrud
    Kajsalisan skrev 2009-02-11 22:27:50 följande:
    Äh.. vad spelar det för roll om det är Hollywood eller inte? Om det känns rätt för paret? Jag hade ex inte velat att min mamma överlämnade mig för vi har inte den relationen. Sen att jag valt det har dessutom att göra med att min pappa fyller 80 i höst och jag vet inte hur länge till jag får ha kvar honom så för mej år det nog ganska viktigt att han är där och lämnar över mej. Sen kan andra tycka vad de vill om det, DE/NI måste ju inte bli överlämnade av någon =)
    Det finns ALLTID speciella anledningar till varför just pappa. Lustigt det där.
  • feministbrud

Och ang hollywood så är det just det som de flesta brudöverlämningsförespråkare hävdar med bestämdhet att de INTE har påverkas av.

• Kajsalisan

Ähh.. Det har jag säkert gjort, jag menar åren mellan 5-8 skulle jag ju ha rosa heltäckningsmatta i kyrkan för det tyckte jag var fint när de hade i en film hehe, så har säkert blivit påverkad även när det gäller överlämning. Men det är så jag föreställt mig dagen.

• Fly by night

...och det mindre lustiga är att den brud som väljer att överlämnas av sin pappa med motivering att de har en sådan bra relation samtidigt för sin omgivning talar om (genom sin handling och sin motivering) vilken kass relation jag har till min mamma. Det kan jag tycka är mindre lämpligt att göra. En kyrklig vigsel är inte platsen för det.

feministbrud skrev 2009-02-11 22:32:45 följande:
    Det finns ALLTID speciella anledningar till varför just pappa. Lustigt det där.
  • MulleNuh

Tänk att JAG lyckats hålla mig utanför en överlämningstråd! *stolt*

• passionsblomman

ÅH, den är inte slut än min vän...din stund kommer nog!

MulleNuh skrev 2009-02-11 22:47:21 följande:
    Tänk att JAG lyckats hålla mig utanför en överlämningstråd! *stolt*
  • MulleNuh

Näää jag är SÅÅ less på det..
    I´m out.

passionsblomman skrev 2009-02-11 23:01:47 följande:
    ÅH, den är inte slut än min vän...din stund kommer nog!
  • purjopillan

konstigt att folk inte kan respektera vad trådar egentligen är tänkta att vara. Att de aldrig kan ge sig och alltid ska diskutera och klanka ner. Lär er att respektera att alla inte tycker som er. Det finns de som vill ha det så låt dem ha det så.

• spindeln

Nej.
    Gillar inte det sättet.

Som att pappan har "ansvaret" för dottern, och nu lämnar han över detta ansvar till nästa man. BLÖRK!

Jag vill gå fram till altaret tillsammans med min blivande man, som jämlikar. Inte som nån sak som ska lämnas över från min far! Jag är inte hans att lämna bort.

• Blivande mrs walker

purjopillan: Vad menar du? En moderator har startat en omröstning om brudöverlämning. Hon är moderator, så hon har nog hängt här ett tag och vet att det är ett infekterat ämne. Det är inte någon nykomling som försett sig på amerikanska filmer och inte vet om att brudöverlämning inte är vanligt i Sverige, och som kanske inte var beredd på någon diskussion.

Att en diskussion då utbryter är självklart, och säkert något trådstartaren förväntat sig.

Sedan skulle det bli ett hemskt konstigt forum om man inte fick säga emot (Fjosok visar sina crazyklänningar och alla svarar "oh, sådana söta puffärmar!", och någon frågar om de får ha disneymusik istället för psalmer och alla svarar "oh, det vore ju jättegulligt, och då kan prästen ha mussepiggöron!")
    Ville man inte få olika åsikter kunde man prata med sig själv.

Svar på tråden Brudöverlämning?