• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Taaanja

Vår präst sa ja till att låta mig gå in tillsammans med min pappa i kyrkan. Yes! Egentligen inte världens största grej, men det är liksom så både jag och min m2b sett det framför oss...
    Skönt att prästen inte hade något emot det..

• En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 21:49:51 följande:
    Vår präst sa ja till att låta mig gå in tillsammans med min pappa i kyrkan. Yes! Egentligen inte världens största grej, men det är liksom så både jag och min m2b sett det framför oss...Skönt att prästen inte hade något emot det..
    ....Eller SA något däremot!
  • Taaanja

Som sagt, det var inte världens grej för oss. Hade prästen haft något emot detta så hade vi självklart valt att gå in tillsammans. Det var ett önskemål, som jag inte tror att hon hade något emot, det lät inte så i alla fall.

• En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 22:03:40 följande:
    Som sagt, det var inte världens grej för oss. Hade prästen haft något emot detta så hade vi självklart valt att gå in tillsammans. Det var ett önskemål, som jag inte tror att hon hade något emot, det lät inte så i alla fall.
    Låter som om Du har en sympatisk attityd, även om jag förstås beklagar att ni valt överlämning, och att en kollega gått med på det.
  • laris

Själva ville vi symbolisera att vi kommer att leva ett liv tillsmmans genom att gå in tillsammans.

• Kajsalisan

En till präst skrev 2009-02-11 21:46:20 följande:

Jo. Som sagt: Jag har aldrig träffat en präst som tycker det är BRA eller RÄTT eller FINT med brudöverlämning.Däremot är det vissa som går med på det för att de inte orkar bråka om saken. Och ett fåtal som tycker att det inte spelar någon roll. Och så är vi några som vägrar.
    Det är ju ingen hund iaf, det är en livs levande karl! ;) (Om man ska återknyta till en annan tråd.. Så se det positivt? Sen om det är amerikanskt och inte svensk tradition är en annan sak. Det slutgiltiga är ju ändå att mannen och kvinnan går in i äktenskapet ihop? Oavsett om någon lämnar över bruden? Eller tänker jag tokigt nu?
  • feministbrud
    Kajsalisan skrev 2009-02-11 22:09:29 följande:
    En till präst skrev 2009-02-11 21:46:20 följande:Det är ju ingen hund iaf, det är en livs levande karl! ;) (Om man ska återknyta till en annan tråd.. Så se det positivt? Sen om det är amerikanskt och inte svensk tradition är en annan sak. Det slutgiltiga är ju ändå att mannen och kvinnan går in i äktenskapet ihop? Oavsett om någon lämnar över bruden? Eller tänker jag tokigt nu?
    Det som vi som är emot reagerar på är att man lägger in en symbol i vigselakten som betyder kvinnans ofrihet och att hennes förmyndare går från att vara hennes pappa till att bli hennes man. Det känns inte helt fräscht 2009.
  • Kajsalisan

Jag förstår hur ni tänker men jag tänker inte alls på det sättet. Har inte ens haft en tanke på att tolka det på det sättet. Men jag vet inte om det beror på min relation med min pappa eller så.(Han har aldrig varit den stora patriarken) Men jag ser bara det som att han ger sin välsingelse för vårt äktenskap så jag ser det som något väldigt fint.

feministbrud skrev 2009-02-11 22:12:57 följande:
    Det som vi som är emot reagerar på är att man lägger in en symbol i vigselakten som betyder kvinnans ofrihet och att hennes förmyndare går från att vara hennes pappa till att bli hennes man. Det känns inte helt fräscht 2009.
  • feministbrud
    Kajsalisan skrev 2009-02-11 22:18:36 följande:
    Jag förstår hur ni tänker men jag tänker inte alls på det sättet. Har inte ens haft en tanke på att tolka det på det sättet. Men jag vet inte om det beror på min relation med min pappa eller så.(Han har aldrig varit den stora patriarken) Men jag ser bara det som att han ger sin välsingelse för vårt äktenskap så jag ser det som något väldigt fint.
    Har du funderat på varför denna välsignelse i 99 fall av 100 ska ges av fadern och det i 100 fall av 100 är kvinnan som ska ledas in?

För detta har ju ABSOLUT inget med hollywood att göra!
  • Kajsalisan

Äh.. vad spelar det för roll om det är Hollywood eller inte? Om det känns rätt för paret? Jag hade ex inte velat att min mamma överlämnade mig för vi har inte den relationen. Sen att jag valt det har dessutom att göra med att min pappa fyller 80 i höst och jag vet inte hur länge till jag får ha kvar honom så för mej år det nog ganska viktigt att han är där och lämnar över mej. Sen kan andra tycka vad de vill om det, DE/NI måste ju inte bli överlämnade av någon =)

Svar på tråden Brudöverlämning?