• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Taaanja

Jag vill verkligen gå in med min pappa, är det verkligen så att det är många präster som inte tycker detta är okej??

Får ringa prästen efter lunch och fråga.

• purjopillan

längelevekärleken - jag håller med dej! här är det samma sak.

• En till präst
    Taaanja skrev 2009-02-11 11:06:34 följande:
    Jag vill verkligen gå in med min pappa, är det verkligen så att det är många präster som inte tycker detta är okej??Får ringa prästen efter lunch och fråga.
    De allra flesta präster tycker inte att det är ok.

Somliga går ändå med på det för att de inte orkar bråka med viljestarka brudar.

Sen finns det några som inte överhuvudtaget ser brudöverlämning som ett problem, men de är rätt få.
  • Linda7608

Våran präst hade inga som helst problem med det,hon sa att det är våran dag och vi som bestämmer. Men hon ville veta varför vi ville ha så..

• feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 10:42:55 följande:
    LÄNGE LEVE BRUDÖVERLÄMNING!!Synd att det skall ses som något kvinnoförnedrande. Hos oss ses det som en ära för fadern att få stödja sin dotter på vägen mot äktenskapet. Inte som att en ägare ger sitt gods till en annan ägare.
    Konstigt att du kallar det överlämning när du själv inte vill se det som överlämning. Överlämning är överlämning och det kan inte vara annat än byta av ägare. Om jag skulle vara du skulle jag kalla det för något annat.

Och det provocerar mig något enormt att tjejer frivilligt vill bli överlämnade på sitt bröllop.
  • längelevekärleken
    feministbrud skrev 2009-02-11 12:36:23 följande:
    Konstigt att du kallar det överlämning när du själv inte vill se det som överlämning. Överlämning är överlämning och det kan inte vara annat än byta av ägare. Om jag skulle vara du skulle jag kalla det för något annat.Och det provocerar mig något enormt att tjejer frivilligt vill bli överlämnade på sitt bröllop.
    Att du har en sådan syn på det kan jag dock inte rå över. Du kan tolka allt precis hur du vill. Vi tycker olika och det är helt enkelt så. Om du ser dig själv som en förtryckt kvinna i denna situation är upp till dig. Jag GÖR DET INTE. Du tycker som du vill och jag tycker som jag vill...
  • längelevekärleken

Och oavsett om jag väljer ordet brudöverlämning eller brudfölje kommer vi båda inte att ändra åsikt om vår ståndpunkt. Vi får helt enkelt acceptera att alla människor tycker och tänker olika

• feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:41:50 följande:
    Att du har en sådan syn på det kan jag dock inte rå över. Du kan tolka allt precis hur du vill. Vi tycker olika och det är helt enkelt så. Om du ser dig själv som en förtryckt kvinna i denna situation är upp till dig. Jag GÖR DET INTE. Du tycker som du vill och jag tycker som jag vill...
    Slå upp ordet överlämning i en ordbok och förklara sedan för mig hur du kan tolka det på annat sätt än jag gör.
  • längelevekärleken

Acceptera att alla har olika syn på livet, jag accepterar hur du tänker

• Linda7608

tycker att era synpunkter känns som de år ifrån stenåldern..

Svar på tråden Brudöverlämning?