• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Lilla Fru L

Jag ska överlämnas av min far, inte för att jag är hans egendom, utan för att det är den enda traditionen som vi tar med från den katolska vigseln när vi nu gifter oss i svenska kyrkan. För min far var detta väldigt viktigt, eller kanske inte så viktigt som hedrande. Jag är hans äldsta dotter och först ut att gifta mig. Vi tågar ut tillsammans sen, och påbörjar resten av vår livsresa!

• En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-22 08:29:03 följande:
    skitsnack.En till präst skrev 2009-01-16 20:17:47 följande:
    Intressant argumentation.

I övrigt säger jag som feministbruden: Jo, jag vet att brudöverlämning har förekommit före 80talet i somliga familjer, framför allt om ena parten kommer från länder där det praktiseras.

Men det har aldrig blivit en "våg" och därmed ett problem förän efter 80talet när svensk TV fullkomligen exploderade med amerikanskt importmaterial. Genomsnittlig svensk har i dag sett många fler amerikanska filmbröllop på TV än verkliga svenska bröllop. Självklart sätter det spår.

När jag pratar med konfirmander är de övertygade om att vid vigsel ska kvinnan bli överlämnad av pappa, vid begravning praktiseras öppen kista och prästen säger "ashes to ashes - dust to dust" och vid en rättegång finns det en jury.
    För det har de sett på TV.
  • MulleNuh

Jo DET kan jag hålla med om. Det stämmer säkert.. Men det lät på henne som att det typ aldrig förekom här innan 80-talet.

Jo precis som min familj, men även de flesta av mina vänners familjer och generationer.

feministbrud skrev 2009-01-22 09:03:10 följande:
    Nej, det är nog inte bara skitsnack. Vi kan alla konstatera att det HAR förekommit i Sverige tidigare (som i din familj), men den breda massans intrese för brudövrlämning kan nog härledas från Hollywood eller typ Fyra bröllop och en begravning. Ibland direkt, ibland indirekt.
  • Troll1

En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 

Feministbrud: Fyra bröllop o en begravning är väl engelsk.

Mig behöver ni inte omvända eller predika för, jag gick med min blivande man in i kyrkan. Däremot "attackerar" jag inte de som valt det. Tycker annars att det har blivit mkt av den varan för det fåtal som vågar skriva att de vill ha brudöverlämning i trådarna.

• MulleNuh

Ja alltså detta med påhopp på brudar som vill gå in med pappsen finns nog "bara" här på bt..

SOm jag sagt 100000 ggr innan. Jag har aldrig i mitt liv hört så starka reaktioner på detta innan jag blev medlem här.
    Det är inte bara små tankar om överlämningen utan det är STARKA känslor.

Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    En till präst: Vi som gift oss här på BT är inte i konfirmationsåldern. Konstig liknelse. Då är det ditt jobb att förklara för dina konfirmander hur våra seder är. 
    Mig behöver ni inte omvända eller predika för, jag gick med min blivande man in i kyrkan. Däremot "attackerar" jag inte de som valt det. Tycker annars att det har blivit mkt av den varan för det fåtal som vågar skriva att de vill ha brudöverlämning i trådarna.
  • feministbrud
    Troll1 skrev 2009-01-22 09:54:31 följande:
    Det var därför jag skrev Hollywood eller.

Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig.
  • MulleNuh

Jag har iaf tänkt om lite i frågan också ju.. Dock är jag ju inte HELT säker på hur vi gör. Allt hänger på prästens reaktion. Ser jag minsta lilla "förtvivlan" hos denne (även om han/hon säger ja) så kommer jag inte gå in med pappa..

För jag VET ju att det finns präster som inte har något emot det alls.

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-22 10:11:30 följande:
    Jag har iaf tänkt om lite i frågan också ju.. Dock är jag ju inte HELT säker på hur vi gör. Allt hänger på prästens reaktion. Ser jag minsta lilla "förtvivlan" hos denne (även om han/hon säger ja) så kommer jag inte gå in med pappa..För jag VET ju att det finns präster som inte har något emot det alls.
    Då får vi hoppas på prästen då
  • MulleNuh

hoho jaa..

Men jag hoppas att kyrkan har 2 ingångar på sidorna i kyrkan. Isf vill jag att vi går in samtidigt från olika håll och möts där framme.

feministbrud skrev 2009-01-22 10:12:49 följande:
    Då får vi hoppas på prästen då
  • Troll1

Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"

Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka. 

Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...

Svar på tråden Brudöverlämning?