• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:42:59 följande:
    Och oavsett om jag väljer ordet brudöverlämning eller brudfölje kommer vi båda inte att ändra åsikt om vår ståndpunkt. Vi får helt enkelt acceptera att alla människor tycker och tänker olika
    Jag har läst och försökt att inte besvara era inlägg i denna tråd, men med inlägg som "jag kan inte fatta att..." och "hos oss betyder det..." så verkar ni vilja ha en debatt. Så varsågoda.

Jag accepterar att folk tycker olika, men jag sitter inte hemma tyst. Vill man förändra samhället så måste man diskutera det man tycker är fel. Och din brudöverlämning och alla andras brudöverlämning påverkar mig i slutändan så jag vill få alla er att tänka om. Jag tror inte att du kommer att göra det, men en och annan som läser det jag och andra skriver har faktiskt ändrat sig.
  • Aleta

Ja, det håller jag med om, att bli överlämnade är ju inte vad kvinnor i långa tider har kämpat för.

Linda7608 skrev 2009-02-11 12:45:49 följande:
    tycker att era synpunkter känns som de år ifrån stenåldern..
  • Melis

detta är löjligt alltid en och samma människa som tycker att allt är kvinnoförtryckande... håller med de ovan som säger att känner man sig förtryckt av överlämning så ska man inte gör det men JAG GJORDE INTE HELLER det....

• feministbrud
    Vilka synpunkter? Att överlämning betyder att ge något från en till en annan? Tja, SAOL skrivs inte på stenåldern.
  • Fly by night

...och jag tycker och tänker att:

den brud som väljer att bli överlämnad av sin pappa har ett uppdämt behov av att basunera ut att se vilken dålig relation jag har till min mamma och jag vill att alla i min omgivning ska veta om det så därför väljer jag min kyrkliga vigsel till att i sann religiös anda... eller not.

• passionsblomman
    Vems?

Du ska ju vad jag förstår överlämnas,
    så då är det de som tycker det är förlegat som tycker som på stenåldern? *fattar inte*
  • längelevekärleken

Självklart :D Jag vill inte att du skall hålla tyst, det är bra att vi står på oss, men jag försår inte varför du fortsatt tog upp att jag skall slå upp ordet överlämning...Då känns det som att du inte respekterar min åsikt. Det finns ett hel tråd om detta redan så känns lite trist att upprepa allt som står där. Låt var och en säga sin åsikt frågan är ju om man tycker ja eller nej till sk brudöverlämning inte att ifrågasätta andras åsikt. Men jag förstår hur du tänker.

• valkyriana

Vad härligt, vilken deja vu känsla jag fick nu.

• feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 12:53:19 följande:
    Självklart :D Jag vill inte att du skall hålla tyst, det är bra att vi står på oss, men jag försår inte varför du fortsatt tog upp att jag skall slå upp ordet överlämning...Då känns det som att du inte respekterar min åsikt. Det finns ett hel tråd om detta redan så känns lite trist att upprepa allt som står där. Låt var och en säga sin åsikt frågan är ju om man tycker ja eller nej till sk brudöverlämning inte att ifrågasätta andras åsikt. Men jag förstår hur du tänker.
    Det jag ville visa på vad att om du väljer att använda ordet överlämning så förstår jag inte hur du tänker. Man kan inte tycka vad det ordet betyder. Det betyder något som man bör förhålla sig till. Att säga att brudöverlämning inte betyder att någon ger bort en låter likadant som att vara sjuk inte är betyder att inte vara frisk. Förstår du vad jag menar?
  • Humlan2007

Har alltid tänkt att min pappa ska följa mej fram i kyrkan, tror han kommer tycka det är väldigt fint och jag har faktiskt aldrig funderat på något annat. Men hade faktiskt inte en aning att vissa präster inte tillåter detta, ska prata med vår präst och om det visar sig att det inte är ok får vi väl helt enkelt ändra på detta så jag och mannen går in tillsammans istället.

Svar på tråden Brudöverlämning?