Troll1 skrev 2009-01-22 10:37:50 följande:
Feminist: "Jag "attackerar" (inte mina egna ord dock) de som valt brudöverlämning för att deras val faktiskt påverkar mig"
Varför påverkar andras val/önskemål vid vigseln dig personligen? Att en präst får hybris kan jag väl förstå, men oss som privatpersoner utan ngn relation till brudparet. Då finns det värre saker att bli påverkad av kan jag ju tycka.
Gå och se Mammut ex. OT - jag vet...
Jag ahr skrivit det så många gågner förut i längre och kortare inlägg, men om jag ska göra det igen jättekort så påverkar trender hela samhället. En brudöverlämning är ingen trend, många är det. Tillsammans bidrar de till en utveckling av samhället som går mot mer ojämställdhet. Mer traditionella könsroller lyfts fram och en vilja att återgå till det gamla (fast det i detta fall är ett missförstånd) blir starkare. Denna trend vill jag bryta för att det gör att jag får leva i ett samhälle där jag inte får möjlighet att vara mig själv, utan kläms mer in i mitt kön. Läs gärna Susan Faludis senaste bok Den amerikanska mardrömmen om du vill veta mer om trender när det gäller jämställdhet kontra gammaldags familjevärderingar.