• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • passionsblomman

Ja, det skulle vara så himla roligt om det kunde ses till att bli av! En RÄTT tydlig markering att vi är några som inte provoceras av att folk får gifta sig med den de älskar! och som tycker de ska få göra det NU!

Vilket dansparty!

feministbrud skrev 2009-02-12 12:05:25 följande:
    JAG VILL!!!!!
  • feministbrud
    passionsblomman skrev 2009-02-12 12:13:55 följande:
    Ja, det skulle vara så himla roligt om det kunde ses till att bli av! En RÄTT tydlig markering att vi är några som inte provoceras av att folk får gifta sig med den de älskar! och som tycker de ska få göra det NU!Vilket dansparty!
    Sedan kanske just bt-människor inte är dem man tror ska ta stark ställning för homoäktenskap!
  • passionsblomman

Just därför isåfall!

feministbrud skrev 2009-02-12 12:14:52 följande:
    Sedan kanske just bt-människor inte är dem man tror ska ta stark ställning för homoäktenskap!
  • feministbrud
    passionsblomman skrev 2009-02-12 12:17:47 följande:
    Just därför isåfall!
    Jag är med på dansparty! Gärna till schlager!
  • passionsblomman

Ni ser! Det kommer att bli ett gäng! Hur gör man för att vara med egentligen? Måste man anmäla sig och få en "slot" liksom!

Isåfall vill jag ha en mellan några riktiga "typiskt manliga yrken" som mellan brndmännen och poliserna eller så, då jäklar syns vi!

• feministbrud
    passionsblomman skrev 2009-02-12 12:22:52 följande:
    Ni ser! Det kommer att bli ett gäng! Hur gör man för att vara med egentligen? Måste man anmäla sig och få en "slot" liksom!Isåfall vill jag ha en mellan några riktiga "typiskt manliga yrken" som mellan brndmännen och poliserna eller så, då jäklar syns vi!
    Det skulle se ut! Jag undrar också hur man gör, men eftersom jag jobbar i ett politiskt parti som deltar varje år så kan jag fråga mina kollegor och återkomma. Om det verkligen finns intresse så ska det nog gå att fixa!
  • passionsblomman

Ja GÖR det1 jag vet att det finns intresse1 Folk har frågat i min gb om det inte kan bli av!

Startar vi en tråd så borde det då gå att bli ett gäng!

feministbrud skrev 2009-02-12 12:24:33 följande:
    Det skulle se ut! Jag undrar också hur man gör, men eftersom jag jobbar i ett politiskt parti som deltar varje år så kan jag fråga mina kollegor och återkomma. Om det verkligen finns intresse så ska det nog gå att fixa!
  • Ashley
    FoF skrev 2009-01-22 11:20:04 följande:
    Till Er som prompt ska överlämnas. När Ni i kyrkan (eller vart ni nu ska vara) går tillsammans med pappsen fram till Er väntande m2b, är det för mycket begärt att Ni skickar en tanke till de stackare som TVINGAS till denna handling?
    Mycket märkligt resonemang tycker jag. Ska vi varje gångvi har sex skänka en tanke till alla som blir våldtagna? Det är tvången som är fel, inte nödvändigtvis handlingen.
  • suamaca

Intressant här är att båda sidor som argumenterar om detta hela tiden utgår från sig själv. Varför inte utgå från allas rätt till att sitt eget bröllop just så som de vill?! Har en präst sagt ja till brudöverlämning, då är det ju så. Kanske är symboliken en annan för just den prästen. Man behöver ju inte utgå från att alla inte "orkar bråka" eller "inte kan stå för vad de tycker". Känns snarare enormt oseriöst. Jag tycker det är helt ok om svenska kyrkan inte vill acceptera brudöverlämning - men då bör kyrkan också ta och skaffa sig gemensamma riktlinjer, ngt de inte har idag. De som då vill ha brudöverlämning kan ju ha sitt bröllop på annat vis isf. Och för dem som vill gå in med sin make och få Guds välsignelse blir det ju kanon med en kyrklig ceremoni. MEN i grund och botten ska ALLAS rätt att bestämma över sitt liv stå över "jag tycker..." det är därför vi har våra grundlagar och jag hoppas det är fler än jag som hyllar dem!

Svar på tråden Brudöverlämning?