• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Hofsan
    feministbrud skrev 2009-03-23 09:02:07 följande:
    Konstigt? Det som är konstigt är välatt man väljer att inte gå in med sin pojkvän utan med sin far och därefter iscensätta en överlämning framme vid altaret?
    Nej det tycker jag och min familj + övriga släkt och vänner inte är konstigt alls.
  • Sebastiána
    Bambi76 skrev 2009-03-23 11:04:27 följande:
    Ja, innan vi slutade att prata med varandra så stog vi varandra jätte nära och pappa var den som jag pratade mest med av mina föräldrar.
    Då är det ju extra tråkigt att ni inte pratar med varandra längre. Det måste ha inträffat något hemskt som gjort att ni inte har kontakt längre, men det har ju varken jag eller någon annan på BT med att göra.
  • Sebastiána
    Bambi76 skrev 2009-03-23 11:17:03 följande:
    Tack!Nä,det är ingen svensk tradition men jag är halv thailändska och halv spanjorska (min pappa är spanjor) så :)tycker också att det är välidigt fint när pappa dotter går tillsammans och kan inte heller förstå varför det blir sånt liv när man säger att man vill ha det så...Nä, vi har inte gift oss än utan det blir den 15/8-09 :)såg att det var lite luddigt skrivet i mitt första inlägg *S*Lycka till själv :)
    Och jag tycker att det är väldigt fint nät kvinnan och mannen i hennes liv (brudgummen då förhoppningsvis) går in tillsammans.
  • Duchess

Min pappa hade inte överlämnat mig i kyrkan om jag (i en hypotetisk parallellvärld) hade bett honom om det. Han har inte uppfostrat mig på det sättet, så om jag velat bli överlämnad hade han blivit lite ledsen.

• Bambi76

Min pappa "valde bort" mig när han träffade sin nya fru.
    Det är en lång och invecklad historia men för att göra den kort så är det ungefär så här :
    Pappas nya tycker inte om mig (varför vet jag inte men det kan ha nåt att göra med att jag sa till henne att hon inte skulle hindra min pappa från att träffa oss och speciellt då när vi skulle begrava min lillasyster.) och ställde min pappa inför ett ultimatum vilket gjorde att min pappa som sagt var valde bort att ha mig i sitt liv efter som att jag är vuxen och inte "behöver" honom längre.
    När han sa så, rämnade hela min värld.. för det spelar ingen roll om jag skulle vara 70 år- jag BEHÖVER min pappa iallafall.
    Så detta har nu även gjort att min tvillingsyrra inte kommer på vårt bröllop efter som att hon nu tillfället bor hos pappa och hans fru i spanien..
    Rörigt skrivet kanske men jag hoppas att du förstår..

Sebastiána skrev 2009-03-23 16:24:45 följande:
    Då är det ju extra tråkigt att ni inte pratar med varandra längre. Det måste ha inträffat något hemskt som gjort att ni inte har kontakt längre, men det har ju varken jag eller någon annan på BT med att göra.
  • Bambi76

Ja, det är oxå välidgt fint :)
    Vi kommer att göra så att min m2b står frame vid altaret och väntar på mig:)

Sebastiána skrev 2009-03-23 16:26:13 följande:
    Och jag tycker att det är väldigt fint nät kvinnan och mannen i hennes liv (brudgummen då förhoppningsvis) går in tillsammans.
  • giz83

hej
    jag o min m2b har inte bestämt oss hur vi ska göra...men min bild av just den biten av vigsel är att jag går in själv, och mina tärnor antingen före eller efter mig...=)

• Aleta

Kom igen alla som följer den svenska traditionen!
    Rösta!
    Nu är överlämnarna uppe i 31% ju.

• Fly by night

Ni som ännu inte har bestämt er vill jag ge följande på vägen till ett beslut. Vigselgudstjänsten består av en hel del symbolik. Däribland att brudparet går tillsammans kyrkgången fram och stannar framför altaret. Kyrkgången har en stark symbolik. En bild för att brudparet gemensamt "lämnar sin far och sin mor ? och de två ska bli ett". När barnen är små är de beroende av sina föräldrar. Brudparet väljer varandra som medvandrare i livet och det gestaltas genom att de gått gången upp. De går genom sin historia, sina rötter (bla familj, släkt, vänner och övrigt löst folk )som befinner sig i kyrkbänkarna) och framför bänkarna lämnar de det gamla bakom sig. När de sedan vänder sig om där framme är det som en ny familj. Nu kommer livet att bli annorlunda.

• Aleta

Jättefint skrivet!
    Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande:

Ni som ännu inte har bestämt er vill jag ge följande på vägen till ett beslut. Vigselgudstjänsten består av en hel del symbolik. Däribland att brudparet går tillsammans kyrkgången fram och stannar framför altaret. Kyrkgången har en stark symbolik. En bild för att brudparet gemensamt "lämnar sin far och sin mor ? och de två ska bli ett". När barnen är små är de beroende av sina föräldrar. Brudparet väljer varandra som medvandrare i livet och det gestaltas genom att de gått gången upp. De går genom sin historia, sina rötter (bla familj, släkt, vänner och övrigt löst folk )som befinner sig i kyrkbänkarna) och framför bänkarna lämnar de det gamla bakom sig. När de sedan vänder sig om där framme är det som en ny familj. Nu kommer livet att bli annorlunda.
Svar på tråden Brudöverlämning?