• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • sindri

jag kan inte göra nått annat än att hålla med. när jag och min m2b står där i kyrkan så har vi kommit dit av en sak och de är att vi vill och ska dela allt i livet och då även detta stora ögonblick när vi går upp tillsammans till prästen för att gifta oss med varandra. inte att han väntar på att jag ska komma till honom.

• TinkerBelle

Jag gifter mig med en engelsman i sverige, i kyrka. För honom var det själklart att vi följer svensk sed. Han som man ser symboliken och berättar gärna för sin släkt och sina vänner hur mycket längre vi kommit i sverige. Jämlikhet handlar i det här fallet inte bara om kvinnan utan om både man och kvinna i deras relation/äktenskap.

• Heloise

Ja helt rätt!
    Jag har flera amerikanska vänner som faktiskt tycker att det är en jättefin tradition och överväger att anv sig av den ist att bli överlämnade när de gifter sig om de gifter sig.

TinkerBelle skrev 2009-03-21 20:18:19 följande:
    Jag gifter mig med en engelsman i sverige, i kyrka. För honom var det själklart att vi följer svensk sed. Han som man ser symboliken och berättar gärna för sin släkt och sina vänner hur mycket längre vi kommit i sverige. Jämlikhet handlar i det här fallet inte bara om kvinnan utan om både man och kvinna i deras relation/äktenskap.
  • feministbrud

Detta låter väldigt modernt, mycket mer modernt än att gå åt andra hållet och desperat försöka ändra på ords och symbolers innebörd!

TinkerBelle skrev 2009-03-21 20:18:19 följande:
  • Mollanpollan

Jag hade först också tänkt att min pappa skulle lämna över mig till min blivande man. Tyckte det var lite fint att min kära far fick vara deaktig i vigseln. Men efter att jag läst på lite angående detta ämnet så ändrade jag mig ganska drastiskt. Symboliken att min far ska lämna över "bestämmande rätten" till min blivande man känns INTE OK. Så nu går vi fram till vigselplatsen tillsammans mot framtiden istället... =)

• Aleta

Jättebra gjort av dig tycker jag!

Det är nog det många av oss här önskar att fler gjorde, tog informerade beslut om en i vårt tycke ganska viktig fråga.

Mollanpollan skrev 2009-03-22 12:05:21 följande:
    Jag hade först också tänkt att min pappa skulle lämna över mig till min blivande man. Tyckte det var lite fint att min kära far fick vara deaktig i vigseln. Men efter att jag läst på lite angående detta ämnet så ändrade jag mig ganska drastiskt. Symboliken att min far ska lämna över "bestämmande rätten" till min blivande man känns INTE OK. Så nu går vi fram till vigselplatsen tillsammans mot framtiden istället... =)
  • Sebastiána

Det blir så konstigt också. Allt fokus hamnar på bruden vid brudöverlämning. Alla väntar på henne och så kommer hon och alla beundrar henne och hennes klänning... men mannen då? Och är inte bröllopet en handling för att visa att "vi ska höra ihop" resten av livet (förhoppningsvis)?

• Hofsan
    Sebastiána skrev 2009-03-22 13:23:02 följande:
    Det blir så konstigt också. Allt fokus hamnar på bruden vid brudöverlämning. Alla väntar på henne och så kommer hon och alla beundrar henne och hennes klänning... men mannen då? Och är inte bröllopet en handling för att visa att "vi ska höra ihop" resten av livet (förhoppningsvis)?
    Det finns ju ganska många andra handlingar under bröllopet och bröllopsdagen som visar att "vi ska höra ihopa resten av livet" men konstigt nog så hakas det upp på just intåget i kyrkan.
  • feministbrud

Konstigt? Det som är konstigt är välatt man väljer att inte gå in med sin pojkvän utan med sin far och därefter iscensätta en överlämning framme vid altaret?

Hofsan skrev 2009-03-22 22:06:48 följande:
    Det finns ju ganska många andra handlingar under bröllopet och bröllopsdagen som visar att "vi ska höra ihopa resten av livet" men konstigt nog så hakas det upp på just intåget i kyrkan.
  • MulleNuh

Om man moonwalkar in då?

feministbrud skrev 2009-03-23 09:02:07 följande:
    Konstigt? Det som är konstigt är välatt man väljer att inte gå in med sin pojkvän utan med sin far och därefter iscensätta en överlämning framme vid altaret?
Svar på tråden Brudöverlämning?