• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • stich

Jag kommer gå in med min pappa..
    Jag är finsk men bor i Västerås.

• Fröken Kumla

Duchess - Ja, de laestadianska traditionerna har jag inte så stor koll på (annat än att de uppenbarligen är väldigt fertila ) men det kan nog mycket väl stämma att det kan har influenser från det.

- - -

Kom faktiskt på nu när jag satt och tänkte tillbaka på bröllopen jag varit på att jag endast varit på finska bröllop. Men som sagt har brudöverlämning inte varit ett givet kort trots det.

Jag har alltid varit "pappas flicka" och självklart vill jag ha med pappa vid min sida på min stora dag när jag tar det stora steget och gifter mig med min älskade. Har aldrig tidigare sett det som en kvinnoförnedrande handling och tänker inte börja göra det nu heller.

Vilken himla tur att det är upp till var och en att avgöra hur man själv vill göra!

• Pizan

Fröken Kumla skrev 2009-01-11 23:00:48 följande:

Vilken himla tur att det är upp till var och en att avgöra hur man själv vill göra!
    Fast det är det ju inte, det är ju upp till den präst som ska viga er att godkänna det eller inte.
  • Plummis83

Samma här!! Haha, vad kul!! Sorry lite OT!

shakynose skrev 2009-01-11 22:29:23 följande:
    Hehhe, en av Siljanskommunerna... Å durå?
  • Tooticki

Nej, jag gick in med min man. Vi gifte oss i Göteborg.

• Aleta

Vi gick in tillsammans i Småland.

• MilosMamma

Jag går in med pappa, eller själv. Och det är Sambons önskemål!
    Vi bor typ i Norrköping.

• Fru Rothman

att pappa skulle lämna över mig var min högstsa önskan som barn, när jag drömde om att gifta mig.
    i vår tradition är det vanligt att man lämnar över dottern i kyrkan.
    jag är stolt över att pappa gjorde det, då han var jätte nervös, då han trodde han skulle snubbla *hihi*

• MulleNuh

Intressant..

Det var faktiskt fler här på BT som blev överlämnade/ska bli överlämnade än jag trodde!

Svar på tråden Brudöverlämning?