• muggles

Barnkarusellen snurrar vidare

Telis: nej inte ännu men jag funderar på att prova mest för skojs skull. Har kommit fram till att intesivgympapass + spinning ger det jag vill ha ut av träning (kondition/fettförbränning/muskler) men jag gillar att pröva nya saker. Även för att få lite nytändning när man tröttnar på sina gamla vanliga pass. Jag gillar ju step också, tycker det är skoj, även om jag inte tycker det ger tillräckligt mkt träningsmässigt. Och jag har ju inte hur många ggr som helst i veckan på mig, får ju välja mina tillfällen lite numera...

Hur kan ni tycka att blodpudding är gott???????????? Förutom att det smakar asäckligt känns det barbariskt att äta det tycker jag Men smaken är som baken...

Liten: varför tycker du att dagmamma är bättre än dagis? Jag tror du måste titta på båda alt för att veta vad som känns bäst. Som nackdel för dagis hävdas ju ofta att det är stora barngrupper och att dagmammor har mindre grupper. Men å andra sidan så är de ju fler personal på en grupp på dagis medan dagmamman bara är en. Och vad händer om dagmamman blir sjuk?
    På vårt dagis är de 3,5 personal (dvs 3 hela och 1 på halvtid) på 13 barn. Men det har aldrig varit 13 barn där samtidigt, dels pga sjukdom men även andra grejer. Som mest har de varit 12 en gång. Ofta är det 6-8 barn bara, men lika många personal...

• muggles

Lappis: jag misstänker att steppasset jag gått på är ganska lätt. Eftersom jag aldrig gjort det förut gick jag ju såklart på step 1 och förutom att det förmodligen är enklare koreografi så kanske det även är enklare i intensitet? Skulle gärna vilja gå på ett jobbigare steppass för som sagt jag tycker det är himla roligt men förmodligen klarar jag inte koreografin då(?).

• muggles

Var snälla och håll tummarna för mig idag mellan 11.45 - 12.30 när jag håller mitt föredrag på seminariet (110 st anmälda)!

• muggles

Halloj! Puh, klar med seminariet som jag hållit på och förberett jag-vet-inte-hur-länge. Skönt att det är över. Tyvärr drog de föregående talarna över 20 min (jag var sist av fyra) så jag hade 25 min på mig att dra min presentation som var planera till 45 min. Det innebar ett högt tempo och att jag fick skippa en demo på slutet. Det känns svårt att bedöma om det gick bra därför. Men jag blir aldrig 100% nöjd och tycker såklart att det kunde gått ännu bättre. Men skönt att det är över som sagt!

Tinga: jag känner igen mig lite i det du skriver och jag tycker det är bra att du är ärlig och skriver av dig här. Vi hade fram för allt problem med dagsömnen på Moa (ett ganska känt faktum här tror jag ) men det påverkade rätt mkt. Dels blev hon såklart grinig när hon sov dåligt/för lite och dels så blev det för min del ett oändligt kämpande för att få henne att somna. Sedan i somras sover hon dock jättebra på dagarna och jag har fått mkt cred från min man och från min svärmor bla att det är min förtjänst. Jag vet inte om det är det men jag hoppas ju att det är allt kämpande som gett resultat. Så hang in there! Det kommer att bli bättre men det kan vara så att det är jätteotroligt jobbigt det första året. Jag förstår att du blir less på det. Men det kommer bättre tider...

• muggles

AM: på din beskrivning låter Livia och Moa rätt lika...

• muggles

Ore: det var flera som sa att det gick bra men varför har man som tjej så svårt att ta till sig detta?! Jag tänker direkt "det sa de säkert för att vara snälla" för enl mig gick det ju inte så perfekt som jag tänkt mig. Irriterad jag blir på mig själv - borde suga åt mig mer.

• muggles

Nä om man skulle ta och åka hem och umgås med sin vilding?! Här blir ju - som vi säger i Götet - nog inga barn gjorda idag! (Dvs jag har tömt mig på seminariet, det blir ju en urladdning och svårt att börja på ngt nytt samma dag.)

• muggles

Vänner och Tinga: jag kanske var lite orättvis när jag sa att de andra drog över. Det som hände var att det blev mkt frågor på de första två presentationerna och frågor vill man ju ha. Det är bra med interaktion och frågor, det visar att folk har förstått och är intresserade. Därför ville inte moderatorerna bryta det och det kan jag förstå. Felet var att kaffepausen var planerad till bara 15 min - hade den varit planerad till 30 min från början, kunde man ha kortat den och kört presentationerna enl plan. Jaja, man lär sig... Jag har fått bra kritik från olika håll iaf. Och en kollega fick höra från en deltagare bla att "jag har aldrig hört xxx prata så fort"

Tinga: sådär har jag också känt. En gång sa jag till min man att jag ångrade att vi skaffade barn. Det var en situation när jag fortfarande var lite deppad (lätt förlossningsdepression har jag insett i efterhand), Moa hade strulat med sömnen och vaknat extremtidigt och jag var helt förbi av trötthet och trött på "hela skiten". Och jag satt där i min sunk-pyjamas på morgonen och såg framför mig hela dagen med kämpande av att få henne att sova, och ta hand om henne, utan ngn tid till mig själv. Ja det var ingen rolig tid. Men från 1-årsåldern tycker jag det har varit en mycket roligare resa. De blir mer självständiga, de kan mer så att de kan roa sig mer själva, de interagerar mer, de ger mer kärlek tillbaka. Man blir verkligen älskad istället för att bara vara en bekvämlighetsinrättning. Jag tycker det är SÅ bra att du har ringt psykologen för att bryta dina negativa tankar, det är det bästa du kan göra. Du har det jättekämpigt och ingen hade klarat det bättre! KRAAAAM.

• muggles

sitter i bilen påväg t Branäs. Moa tittar på tubbies så än så länge går det bra. Hoppas du inte blir sjuk Liten!

• muggles

Snaily: välkommen hit!

Liten: vad trist med magsjuka! Då fick ni avboka er romantikhelg? Har ni bokat om den?

Nenne: hoppas att ivf:andet kommer igång snarast!

Lappis: härligt att du mår bra igen och är full med energi!

Piggelin: låter som om du har det mysigt med Amandisen.

Vi har haft det jättemysigt med barnen - åkt pulka och lekt i snön. Åkt lite skidor turvis och bastat, druckit vin, spelat spel och haft kul. Som en äkta skidsemester. Det enda som saknades var en öppen spis

Jag har hade en pytteliten blödning i torsdags som satte lite griller i huvudet på mig, men det kanske är lite rester efter spiraluttaget??? Hade det inte varit för den blödningen hade jag inte brytt mig särskilt, jag vet ju att det ofta tar ett tag och jag har inte bråttom. Men som sagt, det kan vara vad som helst och jag vet inte exakt när jag har BIM/BOM nu när jag tagit ut spiralen. Är det som med spiral så kommer det spottings på torsdag. El så kommer inget förrän på söndag (före spiral hade jag aldrig spottings). Den som lever får c...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare