• Lennarts Fru

inte redo för giftemål !?

Iblnd kan jag bli ite fundersam över folks sätt att tänka ! De är väldigt många som skriker rakt ut och ifrågasätter folk som gifter sig ung. Dom är inte redo att binda sig så pass att dom gifter sig, men ändå är folk redo att skaffa barn när dom är 15-20 år. På vilket sätt är ett barn ett mindre ansvar eller en mindre grej än att gifta sig? Att gifta sig handlar om ett livslångt löfte och ett ansvar om trogenhet i kärleken. De handlar om kärleken mellan två personer.. Men de ansvaret är något man genom en skiljsmässa och lite papper faktiskt kan bryta om situationen kräver de. Men att bryta sig fri från ansvaret av ett barn kan man inte. Barn handlar om kärleken mellan tre personer och ett barn kräver livslångt ansvar. Jag menar inte alls att man ska se ett giftemål som en liten grej bara för att man kan skilja sig om så behövs för att man ska ju inte se skiljsmässan som en utväg på de sättet som de kanske låter i detta inlägg, jag har absolut inte de i åtanke när jag själv sa "ja" till giftemål. jag bara undrar hur i hela friden man kan känna sig redo för ett barn men inte för att binda sig vid en partner när ett barn kräver såå mycket mer !?

• Svar på tråden inte redo för giftemål !?
  • Lennarts Fru

jo, visst är de så. åldern har ju ingen betydelse egentligen.. men om man ser till hur perosner i en viss ålder normslt sett på ett ungefär bruklar vara .. de finns ju alltid ett medel..

Fjosok skrev 2009-02-01 15:38:55 följande:
    Mogen för barn är nog egentligen en fråga om att många tvingas bli mogna för det då sitsen kommer. En del blir det oavsett hur unga dom är medan andra blir nog inte det nånsin.Som lärare har jag sett det mesta. Alltifrån unga mammor som ger sitt allt och äldre morsor som bara gnäller för att vi "inte uppfostrat deras barn".Tror personlighet och insats är mer avgörande än ålder när det gäller barn.men men, mina tankar ...
  • Fjosok

Åldern kan ha betydelse, men mer eller mindre viktig tror jag.
    Däremot tycker jag att det är lite för stora skamkänslor på att skiljas. Måste finnas värre synder man kan göra rent världsligt iaf. Framförallt om inte barn är inblandat. OM barn inte är inblandade är väl en skilsmässa jobbig för dom två inblandade men ett samboförhållande som spricker med flera barn måste ju vara värre än en skilsmässa.

Hon jag nämnde ovan tyckte ju tvärtom. Att splitta som det var var okej, trots hus och barn men att skilja sig var big nono ...

Sen kan ju jag som kristen dra in den aspekten och synen men undviker det nu

• skogstrollet89

jag fyller 20 år i år, och min dotter fyller ett :) bröllopet blir på alla hjärtans dag i år, då vi har varit förlovade i två år, och allt känns helt fantastiskt, förstår inte varför man ska vänta och vänta, det är ju NU och just NU allt är helt perfekt, vi har det så bra tillsammans!

• Fjosok

OJ, ni är alla så unga ...

jag som börjar vara för gammal att hänga här snart, haha :)

• Lennarts Fru

Fjosok
    hur gammal är du?

skogstrollet89
    Jag är också ung, 20 år och jag säger inte att man ska vänta och vänta, utan jag säger att folk hävdar sig vara redo för en sak men inte en annan trots att de dom är redo för är en större grje om du förstår hur jag menar..

• Carla77

Intressant tråd detta. Att ha barn är ju en sak men sen gäller det ju också att ta ansvar för sina barn och livskamrat. Har en bekant som förlorade sin man när hon var gravid och hade inte de varit gifta, så hade hon t.ex inte fått ngn pension efter honom och hade kanske inte samma möjlighet till ett hyfsat liv som hon och hennes barn har nu. Har du t.ex bonus barn iblandade så är det klokt att kanske skriva ett testamente åtminstone för att minimera riskerna om ngt skulle ske.
    Har en annan bekant som förlorade sin sambo för ett tag sen. Hon måste sälja deras gemensamma hus för hon har inte råd att köpa ut sambons son, som har laglig rätt till halva huset!
    Naturligtvis har barn alltid rätt till sin laglott men man kan minimera risker med giftermål eller skrivande av samboavtal samt testamente. Sen, väljer man att skaffa barn tillsammans är man ju knuten till varandra på något sett resten av livet, ett giftermål kan man ju alltid upphäva.....

• Fjosok

Så gammal så jag minns när klänningarna jag pysslat med var moderna, hehe

• Lennarts Fru

hmm.. har adrig tänkt på detta..
    min man har ju 4 barn sen tidigare..

Men om vi köper hus igop blir alltså halva huset deras om min ma går bort? går de på nått sätt att skriva tillexempel papper när man köper huset att om han dör så blir huset MITT?
    jag tror att både jag och min man skulle tycka de underlättade situationen .. inte så att jag inte vill ha med dom att göra utan för att de är relativt stora nu och köper jag ett hus med min man såp vill jag ju kunna bo där också.. !

men går de skriva i kvittot för huset eler nått att huset bara blir mitt om så är fallet??

Carla77 skrev 2009-02-01 16:51:18 följande:
    Intressant tråd detta. Att ha barn är ju en sak men sen gäller det ju också att ta ansvar för sina barn och livskamrat. Har en bekant som förlorade sin man när hon var gravid och hade inte de varit gifta, så hade hon t.ex inte fått ngn pension efter honom och hade kanske inte samma möjlighet till ett hyfsat liv som hon och hennes barn har nu. Har du t.ex bonus barn iblandade så är det klokt att kanske skriva ett testamente åtminstone för att minimera riskerna om ngt skulle ske.Har en annan bekant som förlorade sin sambo för ett tag sen. Hon måste sälja deras gemensamma hus för hon har inte råd att köpa ut sambons son, som har laglig rätt till halva huset!Naturligtvis har barn alltid rätt till sin laglott men man kan minimera risker med giftermål eller skrivande av samboavtal samt testamente. Sen, väljer man att skaffa barn tillsammans är man ju knuten till varandra på något sett resten av livet, ett giftermål kan man ju alltid upphäva.....
  • tågjäntan

Intressant fråga. Ibland har jag funderat och det käns som om en del tycker att det h¨änder något "hemskt" när man gifter sig. Jag har itne fått klarhet i vad.
    Som en tjej/kvinna berättade att hon hade gift sig och kort efter bröllopet skildes de. Här kändes det nästan som att det hade kunnat hålla tio år till om de hade fortsatt att bo sambo.
    Är det för jobbigt med att vara sååå bunden? Eller får parterna helt plötsligt för sig att man "äger" varandra? Eller tror man att ett giftermål ska lösa alla problem?

Eller har jag fått det om bakfoten?

Svar på tråden inte redo för giftemål !?