• Lennarts Fru

inte redo för giftemål !?

Iblnd kan jag bli ite fundersam över folks sätt att tänka ! De är väldigt många som skriker rakt ut och ifrågasätter folk som gifter sig ung. Dom är inte redo att binda sig så pass att dom gifter sig, men ändå är folk redo att skaffa barn när dom är 15-20 år. På vilket sätt är ett barn ett mindre ansvar eller en mindre grej än att gifta sig? Att gifta sig handlar om ett livslångt löfte och ett ansvar om trogenhet i kärleken. De handlar om kärleken mellan två personer.. Men de ansvaret är något man genom en skiljsmässa och lite papper faktiskt kan bryta om situationen kräver de. Men att bryta sig fri från ansvaret av ett barn kan man inte. Barn handlar om kärleken mellan tre personer och ett barn kräver livslångt ansvar. Jag menar inte alls att man ska se ett giftemål som en liten grej bara för att man kan skilja sig om så behövs för att man ska ju inte se skiljsmässan som en utväg på de sättet som de kanske låter i detta inlägg, jag har absolut inte de i åtanke när jag själv sa "ja" till giftemål. jag bara undrar hur i hela friden man kan känna sig redo för ett barn men inte för att binda sig vid en partner när ett barn kräver såå mycket mer !?

• Svar på tråden inte redo för giftemål !?
  • J D

Ok, om jag minns min familjerätt rätt så är det såhär:

Man kan testamentera om att särkullsbarn endast ärver sin laglott (hälften av den arvsrätt de egentligen har om inget testamente finns).

Du kan inte på förhand testamentera om att få sitta i orubbat bo, detta är ngt som särkullsbarnen dock kan låta dig göra och på så vis låta dig förvalta deras arv tills du dör. Om barnen är omyndiga så är det ej deras beslut att fatta om du ska få sitta i orubbat bo, utan deras förmyndares och eventuellt t o m överförmyndares.

Huruvida Kamprads barn ska vara totalt arvslösa eller ej är mkt svårt att svara på eftersom vi inte vet vilken rättsordning de lyder under- troligen är de inte skrivna i Sverige på grund av skattemässiga skäl och lyder således inte under svensk rätt.

• lecaroline

Min a föräldrar har skrivit allt på min mamma, för att pappa har ett barn till. På den tiden skulle det göra honom arvlös iallafall. Vet inte hur det är nu..

• MV85
    lecaroline skrev 2009-02-02 10:11:02 följande:
    Min a föräldrar har skrivit allt på min mamma, för att pappa har ett barn till. På den tiden skulle det göra honom arvlös iallafall. Vet inte hur det är nu..
    sambolagstiftningen gör att allt inte är din mors i alla fall...
  • J D

lecaroline skrev 2009-02-02 10:11:02 följande:

Hm, tror att det inte går om de inte har avtalat att det ska vara hennes enskilda egendom, möjligen...

• lecaroline

Det spelar ingen roll för de är inga miljonärer ändå..

• didis

Vad gäller IKEA så är väl det till stora delar en stiftelse?

• JustMeAndMyLove

Jag tycker det är bra föräldraskap om man tycker att barnen behöver lära sig det.
    Vill att mina barn ska respektera pengar och leva liv där pengar inte är allt. Även om jag skulle bli rik eller fortsätta leva knapert.

Nu hörde jag med min mormor men det här gäller kankse bara på Island?
    Hon äger ett hus och är gift med en ryss osm har barn. När han dör skulle de altså få en del av huset vilket är uteslutet för då skulle vi bli tvungen att sälja och det huset har funnits i vår släkts ägo sedan det byggdes. Så de skrev huset enbart på min mormor och då får hans barn inte nått.

Det tycker jag är jätteviktigt att man kan göra för de här barnen är nog de girigaste som finns. De började till och med slåss på deras biologiska mors begravning över hennes ägodelar. Dessutom är deras äktenskap inget nån av dem vill vara kvar i utan mormor säger mest att:
    "Man slänger inte ut en gammal katt mitt i vintern"

Hon menar då att han är sjuk och kommer dö snart och då är det ofint att skilja sig.
    Jättesorgligt tycker jag :(

Fjosok skrev 2009-02-02 08:44:58 följande:
    IKEAs ägarstruktur är så komplicerad att jag tror inte ens jag själv kan förklara den. IKEA är baserat i Nederländerna sedan länge (mao inte svenskt sedan 70-talet, typ) och familjen Kamprad äger fortfarande stora delar av företaget. Prcis som allt annat där sjukt uttänkt Men visst, arvsfrågor är inte alltid lätta. Flera företagsledare har ju vägrat låta sina barn ärva för att dom själva ska lära sig arbeta hårt ...Bra föräldraskap?
  • Fjosok

Summan av allt är att jag inte förstår varför testamenten och äktenskapsförord ses så negativt av många. Som en "enkel väg ut" typ.

OM jag ahde gift mig så hade jag såklart skrivit båda med den blivande, annars inget bröllop.

Men men ...

• J D

Fjosok skrev 2009-02-02 10:54:53 följande:
    Summan av allt är att jag inte förstår varför testamenten och äktenskapsförord ses så negativt av många. Som en "enkel väg ut" typ.OM jag ahde gift mig så hade jag såklart skrivit båda med den blivande, annars inget bröllop.Men men ...

Tja, fast om man inte har särkullbarn kan jag förstå om man gifter sig med en rikare person och denne vill ha förord, att det känns ngt orättvist om man sedan väger in att den fattigare personen kan komma att vara hemma med barn i överlägsen omfattning. Allt handlar om avvägningar.

• wiii

fast det vet jag inte riktigt hur sant det är..om det är så att det bara krävs en gång hade den här världen varit bra mycket mer befolkad än vad den är vill jag lova. och alla par som försöker skaffa barn, men får hålla på i flera månader/år innan dom blir gravida? dom har nog oskyddat sex lite mer än en gång under den perioden..
    Sen däremot KAN det räcka med en gång, men det är då inte "ofta" fallet.

aikidoaasa skrev 2009-02-01 18:53:49 följande:
    Det krävs ofta bara EN enda gång att man har oskyddat sex för att ett barn ska bli till... vilket alldeless för många verkar ha glömt bort.
  • JustMeAndMyLove

För min syster krävdes det bara en gång och pang 9 mpnader senare var hon 17 och mamma.
    Kanske inte händer ofta men det är som med bilbälten, man vil ju inte ta risken :)

wiii skrev 2009-02-02 12:46:01 följande:
    fast det vet jag inte riktigt hur sant det är..om det är så att det bara krävs en gång hade den här världen varit bra mycket mer befolkad än vad den är vill jag lova. och alla par som försöker skaffa barn, men får hålla på i flera månader/år innan dom blir gravida? dom har nog oskyddat sex lite mer än en gång under den perioden..Sen däremot KAN det räcka med en gång, men det är då inte "ofta" fallet.
  • wiii

javisst kan det hända! men i meningen jag citerade så stod det att det ofta händer, var det jag opponerade mig emot. Men håller fullständigt med dig, vill man inte ha barn, så ska man absolut inte chansa!

JustMeAndMyLove skrev 2009-02-02 13:16:23 följande:
    För min syster krävdes det bara en gång och pang 9 mpnader senare var hon 17 och mamma.Kanske inte händer ofta men det är som med bilbälten, man vil ju inte ta risken :)
Svar på tråden inte redo för giftemål !?