• Celeste97

I vått och torrt (del 5)

J**la sk*t!
    Labbet hade lyckats TAPPA BORT mina prover! Tänk om det hade varit viktiga prover!?
    Så nu får jag snällt gå dit och göra om allt, men först när indianerna behagar komma på besök igen... Doktorn slängde via telefon på en 10-dagarskur med Primolut, antagligen för att forcera fram en indiansommar så att jag kunde ta proverna.
    Så det blir väl som vanligt att jag får kolla upp vad det är för slags medicin, vilka biverkningar jag riskerar och vilka mediciner man inte bör äta samtidigt...

Passion: Du får räkna viktnedgången procentuellt och jämföra med gubben din!
  • Celeste97

Åh, efter en titt i FASS så ser jag nu att man måste ha uteslutit en graviditet först innan man börjar äta Primolut, annars finns det risk för missbildade foster...
    Tror ni att doktorn berättade det för mig i telefon? Icke!
    Och där rök mitt förtroende...

• Celeste97

lanovia 08 skrev 2009-04-27 16:31:20 följande:

Du skall nog ringa tillbaka och prata med läkaren innan du stoppar i dig det där. Låter ju inte som något man tar utan att vara 100% säker.
    Äsch, jag är ju min egen doktor nu!
    Jag ordinerar mig själv att låta naturen ha sin gång. Förr eller senare kommer indianerna, och då tar jag proven på nytt.
    -Nästa patient!

Smart blommis att väga sig på morgonen, på kvällen varierar det nog beroende på hur mycket man ätit och druckit och hur nyligen man gjorde det.
  • Celeste97

passionsblomman skrev 2009-04-28 12:59:42 följande:

Själv har jag mer eller mindre förstört hela magsystemets klockverk medan jag jobbade natt på 7-11
    Vafalls? Hade du inte någon fungerande mat- och sovklocka? Det låter som om någon kränger billiga HongKong-klockor, för min är det också något lurt med. Den står nästan jämt på ÄT.
    Ibland tror folk att jag är gravid för jag har sådana cravings... ..så fika i juli funkar nog, för min klocka står nog på ÄT då med.
  • Celeste97

Hej, och glad första maj (missade valborg här inne)!

Ska strax ut i solen igen, men vill bara skicka kramar och peppningar till er som är nere av olika anledningar.
    Ett extra hejsan skickar jag till Andbeyond, eftersom jag också sitter med en eventuell PCO-S diagnos (undersökning pågår). Tar det dock inte så hårt, kanske tack vare att det gått så bra för Ingenjöris.

Sol ute!

• Celeste97

Ninnnis skrev 2009-05-06 11:21:25 följande:

Har inte haft ont, men det kniper till i livmodertrakten (?) med jämna mellanrum. Tidigare har det "dragit" lite kring äggstockarna (?), men någon direkt smärta har jag inte haft.
    Känner igen alla de symptomen från förra cykeln. De började 7-10 dagar före indianerna, men det är ju inte säkert att det är samma för oss. Vet inte hur det blir denna gång.
  • Celeste97

lanovia 08 skrev 2009-05-05 15:21:26 följande:

Varför är folk så måna om att tala om att de minsann inte försökt?? (..) Undrar bara varför det skall vara så förbjudet att verkligen försöka och vilja.
    En väldigt bra fråga!
    Jag tror att ett svar (av flera som innehåller olika korn av sanning) är en slags lättnad över att inte behöva gå igenom den oro och längtan som de som får kämpa gör.
    Det är lite samma sak som med viktminskning. Det dyker alltid upp inlägg med "jag har alltid kunnat äta vad jag vill och jag är smal som en pinne". För dem som verkligen kämpar hårt med detta kan det upplevas som ett hån eller skryt. Men i grund och botten tror jag att de som säger/skriver det menar ungefär "Åh, jag är så glad att jag inte har det problemet också att tänka på".
  • Celeste97

Åh, nybakat bröd! *tittar avundsjukt*

• Celeste97

Lanovia, jag tror inte det är något att oroa sig för. Så har jag också haft det i år, och som många här inne nämner kan det vara ÄL-blödning. Fast rätt kontraproduktivt, varför blöda när ägget ska fästa!?

Lanovia, jag minns inte om du hade någon speciell diagnos eller om det bara inte har tagit sig ännu..?

• Celeste97

Och nu blir det faktafilm om PCO-S med Pogo Pedagog.

Första bilden *piiip*
    www.gynaeonline.com/images/pcos.jpg
    Här ser vi en ultraljudsbild med det typiska utseendet på äggstocken hos en PCOS-patient.

I en vanlig äggstock varierar storleken på äggblåsorna eftersom de är olika långt komna i mognadsprocessen. På bilden ser man istället ett "pärlband" av flera mer eller mindre färdiga äggblåsor som inte har släppt ännu. Man kan ana en vit förtjockad vägg som håller kvar dem också, den gör att äggstockarna blir "släta". Ett tränat öga kan även se att äggstockarna ofta är förstorade hos dem med PCO-S.

Svar på tråden I vått och torrt (del 5)