• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

hej novia72, på en barnklädesmarknad i Shanghai (en mindre). De tycks vara äkta, jag synade dem noga i sömmarna.

• Gemma

Visste inte att de fanns i Stockholm... Har bara handlat här och i Frankrike, men de har ju en webshop: www.jacadi.fr

• Gemma

ShangChina: Tack sötis, och jag kommer absolut rapportera om små män som bågnar under jättestora berg av frigolit fastsurrade på deras cyklar... när jag stöter på dem i Limhamn. Promise.

Farligt när man är reklammänniska och söker ny familj åt sin ayi... är väl typ tio kvinnor som är som galna nu, verkligen slåss om henne trots att de faktiskt aldrig har träffat henne. Vi har redan matchat ihop henne med en rar engelsk familj så från och med den 10 april är jag garanterat ayi-lös... vilket motiverar mig ännu mer att mana på mannen så att hans sekreterare kan boka vår ENKELRESA till Sverige.

Idag åkte jag lyxåk (väninnans driver) genom ösregnet till den sunkiga barnklädesmarknaden, den stora, för att köpa stora lass bobux-skor för 50 kronor styck. Så nu kan monstret hålla sig med flera roliga par tills hon fyller fyra ungefär. När jag kom hem satt hon bara i en lycklig hög på golvet i ett berg av skor och sa "mjaaa!" och "woh! woh!" omväxlande, när hon hittade de olika djuren. Nu ska jag bara shoppa den långa listan grejer till vänner och släktingar också. Plus kanske nåt litet till mig själv. I eftermiddag ska jag lämpa av monstret till en väninna och uträtta lite ärenden, hämta upp några specialbeställda cashmereplagg bland annat. Ikväll blir det hämtmat hos manhattanväninnan med våra döttrar.

Hur har ni det då?

• Gemma

Man undrar nästan... har de månne gått och startat en ny tråd på annat håll?

Koko?

(koko?)

• Gemma

Fru Fräken: Inte kommer den hit i alla fall... våren alltså. I morgon ska vi åka upp i bergen, jag, manhattanväninnan och våra två jämnåriga döttrar. Det lär finnas snö där! Kommer nog sakna mammas broddar (jag svär, broddar är fantastiskt!) när vi stapplar fram med bebisarna fastsurrade på våra ryggar. Vi måste resa lätt nämligen så vagn och liknande är out of the question, det blir bara varsin liten kabinväska, bärsele och så bilbarnstolarna för vi ska åka en timmes bil, efter tåget.

Bara att ha en förkyld dotter kan ge upphov till stressmage. Låter ljuvligt med helrenovering, jag känner igen det där med att sminka över tröttheten och ge sken av att vara... eh... helt normal.

Mlle M: Som vanligt låter ditt liv som en modern askungesaga, minus elaka inslag. Oxfilé åt jag till lunch och det är... man tröttnar aldrig. Eller hur? Kan ni inte åka till Korsika då? Marrakech låter sådär avkopplande tycker jag. Möjligtvis Sardinien. Eller malta, är inte det bra?

Men Hallåååå! Nu får ni andra sluta sneaka omkring ute i kulisserna.

Kram, G

• Gemma

Hej vänner! Sitter och använder mina ayitimmar till att tvätta mannens och mina sunkiga resekläder (hans är mycket värre än mina...) och pilla med de underbara fotona och filmerna från den underbara helgen. Det var nära att vi inte kom iväg... den vanligtvis så strålande positiva manhattanväninnan började skicka det ena mailet efter det andra där hon antydde att det skulle vara svårt att hika i bergen med två ettåringar... förvånande nog eftersom hon för alltid kommer vara min "allt är möjligt"-förebild. Sen slog det mig att hon reser JÄMT i sitt jobb och kanske hade sett fram emot en stillsam helg i lägenheten. Till slut bestämde vi oss i alla fall för att resa lätt-lätt, bara varsin ergo och ryggsäck, plus att jag släpade med mig monstrets babybjörnsäng. Dagen innan fick veta att det snöade i bergen... rysare! Bara att ta sig uppför berget i en taxi vars chaufför envisas med att lägga in fyrans växel, och sedan halka omkring där med varsin bebis på ryggen. Lördag morgon var det för första gången på evigheter strålande sol, om än ganska kallt. Vi delade en taxi till tågstationen, gled utan problem genom folkmassorna till tåget, satt med sovande bebisar i armarna den dryga timmen till hangzhou och fick sedan -för första gången i historien - en trevlig taxichaufför som accepterade att gå på taxameter! När vi efter en dryg timme nådde bergets topp landade notan på 170 kronor. Han fick en hundring i dricks (notera att man inte ger dricks i Kina!). Vårt lilla Radisson, som är en gammal gangstervilla från förra sekelskiftet, var som vanligt helt sagolikt, omgivet av milsvida berg täckta av bambuskog, med pagodernas spetsiga tak skymtande bland lövträdens kronor. Vi lämpade av våra saker i varsin suite, lät barnen busa runt på vår enorma gemensamma terrass, sen satte vi dem på ryggen med gemensamma ansträngingar (det där med att svinga upp barnet själv i ryggpositionen vet jag INGEN som gör, trots att varenda expatkotte här har ergo) och knallade de tjugo minuterna upp till lodgen. Innehavaren, den bohemiske engelsmannen, var på turné i England för att marknadsföra sin nya roman, om hur han startade tidernas mest framgångsrika expat-magasin i Shanghai, förlorade flera miljoner till den kommunistiska regeringen och sedan startade upp lodgen tillsammans med sin kantonesiska fru. Men frun, var där och hade ordnat fram två babystolar till oss. Vi satt ute på den soliga terrassen, njöt av vyn och åt spaghetti bolognese som vibrerade av vin- och timjansmak, sallad och brownies, medan vi försökte övertala bebisarna att inte öva stagediving från branterna...
    När vi var på väg att bege oss vidare för vår första hike, ursäktade sig frun med att hon skulle "rädda några som hade gått vilse i skogen", hämta dem med bil alltså.
    Så fort vi började gå somnade bebisarna i ergon. Ett litet stycke uppför vägen blev vi passerade av frun med stor Jeep, fylld med - min svenska fabulousväninna, hennes make, dotter och makens mamma! De hade gjort exakt samma sak som så många före dem (inklusive mannen och jag för två år sedan...), gått stora femtimmarsrundan, släpat sig uppför slänten hängande i bambustammarna och hamnat gud vet var. Där hade de slutligen gett upp och ringt efter hjälp.
    Vår hike gick genom vindlande tallbarrsdoftande stigar med stora, öde stenvillor och trolska trappor som ledde upp i skyn, prassel av ormar, försiktig, målbrottshes fågelsång och blommor på väg att slå ut, men fortfarande låg allt i vila. Vi landade så småningom vid "The Queer stones" med utsikt över byar och teodlingar åt andra hållet.
    Efter vandringen slappnade vi av en dryg timme på hotellet, monstret och jag låg slött sida vid sida och kollade på kinesisk TV (det enda som fanns). När det var dags att bege sig hade både manhattanväninnan och hennes dotter tagit på sig pärlor! Supergulligt. Pärlor är billigt här. Kanske man skulle köpa lite, till monstret? Jag har ju redan ett jättehalsband som jag fick i tjugofemårspresent. Nåja, det får gå på min allt längre shoppinglista.
    Vid middagen var lodgen som vanligt fylld av folk från världens alla hörn och en stor brasa sprakade i ena ändan. Vi var placerade vid samma bord som fabulousväninnan. Våra barn var dessvärre (begripligt nog) trötta och griniga, men alla försök att få dem att somna i soffan misslyckades och de gick in på andra och sen tredje fasen av hyperaktivitet. Mitt översociala monster raggade genast upp tre förtjusande amerikanska dagisfröknar som blev kära i henne och hennes skojiga pladder (ni skulle höra, hon låter exakt som en liten tant som konverserar, med smackljud, klickljud och alla tänkbara ljudkombinationer, medan hon nickar, gestikulerar... jag kan bara tänka mig att det är de många, många timmarna på kaféer och restauranger som färgat av sig), så jag fick i alla fall äta min soppa, min roast pork och min chokladmousse i fred. Plus vin såklart.
    vid halv tio var vi ganska spaka allihop och fick skjuts av innehaverskan ner till hotellet.
    Natten blev kall, hotellet är bra mycket komfortablare än de vanliga kinesiska men inte tillräckligt, så det slutade med att monstret och jag kurade ihop oss tillsammans under duntäcket. Sängen som jag släpat med hela vägen använde jag som barrikad, ifall hon skulle rulla ner... det var ju första gången som jag sov med monstret i sängen! På morgonen skrattade manhattanväninnan rått. Hon sover ofta med sin dotter i sängen och de använder några kuddar som barrikader.
    - Det där - hon pekade mot bebissäng-resväska-kuddbergsbarrikaden - skulle kunna hålla undan en buffelhjord.
    Och monstret flyttade sig väl sammanlagt tjugo centimeter eller nåt sånt...
    Frukosten åt vi på balkongen med flödande sol och en utsikt att dö för. Det var årets första riktiga vårdag, och berget vibrerade av fågelsång, flugsurr och blommorna hade hunnit slå ut när vi gick vår andra rejäla hike. Trots allt traskande upp- och nerför branta trappor och bergvägar med drygt tio kilo tunga bebisar + packning hade vi inte ens träningsvärk! Tror vi var för glada för det.
    Längs vägen blev vi passerade av bekymrade kineser i bilar som erbjöd oss lift, kineser är så roliga, de rör sig aldrig en centimeter av egen maskin om de inte måste, och den som går gör det uteslutande av nödvändighet är deras resonemang... vi hade fullt sjå med att förklara att vi faktiskt tycker om att gå, de skakade bara på huvudena...
    För dem är det helt enkelt obegripligt, jag antar att jag skulle reagera på samma sätt om någon skulle försöka övertyga mig om att de "slår sig själva i huvudet för att de tycker om det": Eller nåt liknande.
    efter ännu en utomhuslunch på lodgen promenerade vi för sista gången nerför backen till hotellet, där en taxi redan väntade. Sen åkte vi tillbaka till stationen. På tågresan hem kryllade det av bebisar i våra monsters ålder och speciellt manhattanväninnans röda lilla yrväder hade hur kul som helst, medan mitt saktmodiga monster satt och läste själv i en stol, och hade livliga konversationer med sin granne (en yngre tjej). Hon är verkligen helt socialt ohämmad, fast fortfarande kan hon vara rätt sur mot andra bebisar, sno deras grejer och skrika så fort de peta på henne. Nåja, jag antar - eller hoppas - att det rättar till sig så småningom. Nu är i alla fall hon och ayin på en lekdejt hos en tjej längre ner på gatan. Tänker att den sociala träningen säkert kommer att vara bra i det långa loppet.

Idag är det sprillande sprudlande underbar sol igen och jag vill aldrig åka härifrån, just nu. Ska ladda klart bilderna, sen i eftermiddag ska jag promenera bort till affären och fylla kylen, märkvärdigare än så blir det inte och det passar mig fint.

Ikväll ska jag - och monstret - njuta av mannens sällskap; han var ju i Guilin och klättrade i sockertoppsbergen och käkade lunch hemma hos små tanter som hade grisar och kor på bottenvåningen, en stor eldstad på andra våningen och sovrummet högst upp... hans filmer lär bli en riktig upplevelse.

Hur var era helger? Kram, G

• Gemma

Nej Izunia, så otroligt tråkigt. Jag vet ju hur mycket du gillade ditt jobb, det passade dig perfekt. I alla fall tidigare, innan du hade barn att sakna när du reste bort... Tror säkert du kommer hitta nåt bra, måste vara hur många som helst som uppskattar ditt härliga humör och din generositet. Kram!

• Gemma

Izunia, vad händer om du tar erbjudandet och hittar ett annat jobb, då är det väl bara att säga upp sig, eller..?

Nu har våren kommit hit på riktigt! Sol och tjugo grader och alla är ute och helt galna, lite som de första sommardagarna i Sverige. Minus blickarna på bara i korta kjolar, kineser stirrar vilket är jobbigt, däremot slipper man smygfluktarna av sexuell natur och tafseriet.

Jag delade mina ayitimmar mellan arbete, storkok till monstret och en timmes styrketräning. Lunchen äter jag och monstret numera tillsammans, hon tuggar i sig vad helst som jag äter. Idag blev det små färsbiffar med enebärs-timjan-lingongräddsås, råris och kokta ärter. Efter monsternap och mer jobb för mig åkte vi taxi över floden (egentligen under för det är en tunnel) till en tysk väninna för att "leka lite i sandlådan". Lät ju måttligt kul men efter att ha ställt in dejten vecka efter vecka (jag gillar henne verkligen, det är bara så bökigt att ta sig dit) blev jag rikt belönad. Det var ingen sandlåda, det var en halv kontinent av sand, fylld av mammor från världens alla hörn. Där stod franska gänget i sina prydliga kappor med barnen stylade till tänderna, tre- fyraåringar klädda som moderiktiga tonårskids. "Aaaah, mais Sebastieeeeen! Tu m'enerve!" Såna saker slungade de ur sig. Och så var det de präktiga svenska bullmammorna, stora, blonda, tjocka och med en unge hängande i varje bröstvårta, typ. Barnvagnar stora som stridstanks och humöret i topp. Sen var det tyskarna med röster som piskrapp och diskussioner om "die perfekte Kindergarten"; alltid i samma "hör nu på mig"- röst. Och så de kinesiska föräldrarna som envetet puffade sina abnormt påpälsade barn mot de andra barnen med uppmaningen "lek nu! Nu ska de små vännerna leka tillsammans! Titta den lilla, så fint vitt skinn!". Medan barnen olyckligt stapplade mot föräldrarna, nästan orörliga i sina massor av kläder och socialt otränade efter som de A. inte får ha några syskon och B. oftast tas om hand av farföräldrar eller ayis tills de blir minst två och C. det finns så väldigt få barn i den här kulturen, per vuxen. Vad som är bra för landet är inte alltid bra för individen, om man säger så.
    Monstret som aldrig hade sett sand förr, reagerade som alltid inför en ny situation. Hon fördjupade sig. I sanden. Separerade ett sandkorn i taget under en halvtimme, sen såg hon en gungande älg som påminde henne om hennes älskade kossa varpå hon ropade "niu niu" (kossa) och slängde sig om halsen på den sen vägrade hon släppa taget på ytterligare en halvtimme. till slut lyckades jag i alla fall entuasmera henne en smula för rutschbanan, innan hon snodde en skär boll från ett annat barn och fick psykbryt varje gång hon var tvungen att dela med sig och då var det liksom bara dags att gå hem. Hemma hos tyska väninnan lekte vi lite till, sen tog jag en taxi tillbaka in i stan där mannen redan väntade med nystädat hem och grillade grönsaker och lax i ugnen. Medan vi gav monstret kvällsmat med ena handen drack vi skärt mousserande vin med den andra. badade och nattade monstret som hade sand överallt och ropade "hallå! Hallå!" (det andra nya ordet hon säger idag, efter "mango"), sen åt vi middag och nu ska jag sova medan mannen är ute och svinar på Irländsk pub. Det lär vara St Patricks day today och vad gör man inte för att hedra så många nationella högtider som möjligt. Det är ju ens plikt som expat. Eller om det nu är ett privilegium.

God natt på er! Kram, G

• Gemma

Izunia, jag är en mix av samtliga tror jag. Fast inte så kinesisk. Mest är jag nog svensk, med skillnaden att jag gillar stenhård brittisk nanny-disciplin när det kommer till sov- och ättider. Och så är jag väldigt osvensk eftersom min högsta prioritet alltid är att ha så LITE prylar med mig som möjligt. Ergo istället för barnvagn. En tunn bok istället för tretton leksaker. Riskakor istället för tunga fruktbitar. Min dotter måste dock vara "franskt" väluppfostrad och inte hålla på och gorma och ha sig. Det är i alla fall kul att jämföra. Här umgås jag mest med britter och amerikaner, plus mina kinesiska väninnor. Men det är nog mer en tillfällighet. Har du internationella eller svenska kompisar? Känns nästan omöjligt att ha "helsvenskt" umgänge numera, varannan kotte har ju nån sorts internationellt påbrå, i alla fall i sydsverige. Mannen bodde däremot ett tag i Luleå och där var i princip alla jättelånga och blonda.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna