• Joseful

    Barnfritt bröllop!

    Hej!

    Vi kommer, som jag läste i ett annat inlägg, också ha ett barnfritt bröllop men våra egna barn kommer dock att få vara med.
    Det jag skulle önska vore att någon kom och hämtade dom sen efter maten så man fick kvällen helt utan barn, frågan är ju bara vem som ska göra det då alla man känner är bjudna.

    Hur har ni gjort/ska göra på ert bröllop där det kommer vara barnfritt men ni tar med era egna barn?
    Kommer dom vara med hela kvällen och åka hem när det är slut med..?
    Eller är dom bara med ett tag och hämtas av...?

  • Svar på tråden Barnfritt bröllop!
  • lingon82

    Jag skriver nu MIN åsikt och endast MIN åsikt.Detta är hur jag skulle agera, inte hur alla ska göra.

    Jag skulle definitivt avböja att passa barn utanför arbetet. Varför?
    1. Det är inte tillåtet. Skolverket har gjort bedömningen att det inte är lämpligt, att ställa upp för vissa föräldrar utanför arbetstid anses oetiskt.
    2. Mitt yrke är förskollärare (pedagog), inte barnflicka. Jag har en högskoleutbildning i att undervisa och ge omsorg åt barn 1-5 år, samt att undervisa på grundskolan. Jag tycker att jag skulle degradera mig själv och hela min yrkeskår (det ÄR skillnad mellan att passa och undervisa).
    3. På helgerna vill jag inte göra något som har med jobbet att göra. Då har jag min familj att umgås med. jag tycker genuint om alla barn på min avdelning men jag anser att man ska skilja på jobb och privat. Jag skulle alltid fråga mig själv om jag behandlar de barn annorlunda som jag även tar hand om på min fritid.

    Jag har fått frågan ett par gånger och tar absolut inte illa upp. Det är ju ett gott betyg att bli frågad om jag även vill ta hand om barnen på fritiden! Jag hänvisar alltid till våra duktiga vikarier som gärna sitter barnvakt på sin fritid.
    Mitt råd är: tänk över andra alternativ i första hand. Det kanske finns någon ni inte ens har tänkt på.

  • MulleNuh

    Fast det är ju synd att du känner att du måste dra upp detta med högskoleutbildningen. Vad har det med saken att göra? Såg att du promt skulle påpeka att det INTE heter dagis, utan förskola.
    Dagis kommer nog de flesta alltid säga ändå! Och det är inget negativt med det..

    Som du skrev själv: Det är ett gott betyg att bli tillfrågad. Det visar att föräldern känner att denne kan lita på dig och att barnet trivs och mår bra med dig.

    MEN det är HELT ok med det andra tycker jag. Det är inte "lagligt" och den anledningen räcker gott och väl till att avböja..


    lingon82 skrev 2009-04-05 20:58:46 följande:
    Jag skriver nu MIN åsikt och endast MIN åsikt.Detta är hur jag skulle agera, inte hur alla ska göra.Jag skulle definitivt avböja att passa barn utanför arbetet. Varför?1. Det är inte tillåtet. Skolverket har gjort bedömningen att det inte är lämpligt, att ställa upp för vissa föräldrar utanför arbetstid anses oetiskt. 2. Mitt yrke är förskollärare (pedagog), inte barnflicka. Jag har en högskoleutbildning i att undervisa och ge omsorg åt barn 1-5 år, samt att undervisa på grundskolan. Jag tycker att jag skulle degradera mig själv och hela min yrkeskår (det ÄR skillnad mellan att passa och undervisa). 3. På helgerna vill jag inte göra något som har med jobbet att göra. Då har jag min familj att umgås med. jag tycker genuint om alla barn på min avdelning men jag anser att man ska skilja på jobb och privat. Jag skulle alltid fråga mig själv om jag behandlar de barn annorlunda som jag även tar hand om på min fritid. Jag har fått frågan ett par gånger och tar absolut inte illa upp. Det är ju ett gott betyg att bli frågad om jag även vill ta hand om barnen på fritiden! Jag hänvisar alltid till våra duktiga vikarier som gärna sitter barnvakt på sin fritid. Mitt råd är: tänk över andra alternativ i första hand. Det kanske finns någon ni inte ens har tänkt på.
  • lingon82

    För mig är det en viktig skillnad att vara utbildad eller inte. Jag är stolt över mitt arbete och får tyvärr höra allt för ofta att "passa barn kan väl vem som helst, det behöver väl inte vara så svårt".
    För mig har dagis en negativ klang då ordet syftar till den gamla barnstugan som främst var barnpassning och inte pedagogisk verksamhet.
    Att jag bryr mig är väl inte så konstigt då detta är mitt yrke?

    Jag har nu sagt mitt och önskar alla återigen lycka till med att hitta ett lämpligt alternativ till barnpassning.

  • MulleNuh

    Fast är det inte så att ALLA som arbetar på förskolan måste ha utbildning? Jag tar det för givet iaf och skulle inte gilla om outbildade jobbade med mina barn..


    lingon82 skrev 2009-04-05 22:04:39 följande:
    För mig är det en viktig skillnad att vara utbildad eller inte. Jag är stolt över mitt arbete och får tyvärr höra allt för ofta att "passa barn kan väl vem som helst, det behöver väl inte vara så svårt". För mig har dagis en negativ klang då ordet syftar till den gamla barnstugan som främst var barnpassning och inte pedagogisk verksamhet. Att jag bryr mig är väl inte så konstigt då detta är mitt yrke? Jag har nu sagt mitt och önskar alla återigen lycka till med att hitta ett lämpligt alternativ till barnpassning.
  • Nicossambo

    Hej! I förskolan arbetar förskolelärare och barnskötare.
    Förskolelärare har läst på universitet, barnskötare blir man när man går barn och fritid på gymnasiet. Det finns många barnskötare så fortbildar sig och vill mer fast dem inte utbildar sig till förskolelärare. Så alla som jobbar i förskolan har utbildning fast inte samma.

    Jag har också blivit tillfrågad att vara barnvakt vid bröllop vilket jag tycker är kul att dem tänker på en och att dem är trygga med mig. Men jag avböjde pga att jag vill vara proffessionell samt vill inte blanda jobb och fritid. Men dem som vill ställa upp som barnvakt och vill så varför inte, ser ju knappast inte ner på dem för det, det är ju deras ensak.


    MulleNuh skrev 2009-04-05 22:24:02 följande:
    Fast är det inte så att ALLA som arbetar på förskolan måste ha utbildning? Jag tar det för givet iaf och skulle inte gilla om outbildade jobbade med mina barn..
  • lingon82
    MulleNuh skrev 2009-04-05 22:24:02 följande:
    Fast är det inte så att ALLA som arbetar på förskolan måste ha utbildning? Jag tar det för givet iaf och skulle inte gilla om outbildade jobbade med mina barn..
    Nej, tyvärr är det inte så. Det finns två yrkesgrupper som är behöriga att arbeta i förskolan. Den ena är barnskötare som är en gymnasial utbildning. Barnskötarnas uppgift är att sköta om och aktivera barnen. Förskollärarna har det pedagogiska ansvaret för barngruppen och är också den som ytterst svarar mot föräldrarna om barnens utveckling.
    I dagsläget anställs många på tidsbegränsade anställningar (grav vik, Allmän visstid samt sjukvikariat) som saknar både barnskötarutbildning och förskollärarutbildning. Visst kan dessa vikarier vara underbara människor som har god hand med barn men behöriga är de inte. Dock är en lagändring på väg som ska göra det i princip omöjligt att anställa någon som inte är behörig. Även barnskötare ska vidareutbildas inom matematik och svenska.
    Hör dig för hur det ser ut i ditt område och du blir förvånad. Hos mig är just nu 6 vikarier obehöriga av totalt 40 anställda. Det är 15%...
    På friskolan som ligger granne är drygt 50% behöriga.
  • MulleNuh

    På den nuvarande förskolan tror jag faktiskt att ALLA är förskolelärare men på den förra var det någon/några barnskötare.
    Hon vi har bäst kontakt med är barnskötare där på förra stället!
    90% av de som jobbade på förra stället som var f.s-lärare brydde sig inte ett skit om barnen, utan dom stod i klunga och pratade skit på gården och läxade upp föräldrar som inte kom PRICK i tid!


    lingon82 skrev 2009-04-05 22:41:43 följande:
    Nej, tyvärr är det inte så. Det finns två yrkesgrupper som är behöriga att arbeta i förskolan. Den ena är barnskötare som är en gymnasial utbildning. Barnskötarnas uppgift är att sköta om och aktivera barnen. Förskollärarna har det pedagogiska ansvaret för barngruppen och är också den som ytterst svarar mot föräldrarna om barnens utveckling. I dagsläget anställs många på tidsbegränsade anställningar (grav vik, Allmän visstid samt sjukvikariat) som saknar både barnskötarutbildning och förskollärarutbildning. Visst kan dessa vikarier vara underbara människor som har god hand med barn men behöriga är de inte. Dock är en lagändring på väg som ska göra det i princip omöjligt att anställa någon som inte är behörig. Även barnskötare ska vidareutbildas inom matematik och svenska. Hör dig för hur det ser ut i ditt område och du blir förvånad. Hos mig är just nu 6 vikarier obehöriga av totalt 40 anställda. Det är 15%...På friskolan som ligger granne är drygt 50% behöriga.
  • 0709

    Hejhej,

    Min svägerska har en vuxen dotter som ska vara barnvakt åt våra tre barn. De kommer att vara hemma hos oss och skulle något hända så har vi festen bara 20 min bort...

  • johanna anders
    lingon82 skrev 2009-04-05 20:58:46 följande:
    Jag skriver nu MIN åsikt och endast MIN åsikt.Detta är hur jag skulle agera, inte hur alla ska göra.Jag skulle definitivt avböja att passa barn utanför arbetet. Varför?1. Det är inte tillåtet. Skolverket har gjort bedömningen att det inte är lämpligt, att ställa upp för vissa föräldrar utanför arbetstid anses oetiskt. 2. Mitt yrke är förskollärare (pedagog), inte barnflicka. Jag har en högskoleutbildning i att undervisa och ge omsorg åt barn 1-5 år, samt att undervisa på grundskolan. Jag tycker att jag skulle degradera mig själv och hela min yrkeskår (det ÄR skillnad mellan att passa och undervisa). 3. På helgerna vill jag inte göra något som har med jobbet att göra. Då har jag min familj att umgås med. jag tycker genuint om alla barn på min avdelning men jag anser att man ska skilja på jobb och privat. Jag skulle alltid fråga mig själv om jag behandlar de barn annorlunda som jag även tar hand om på min fritid. Jag har fått frågan ett par gånger och tar absolut inte illa upp. Det är ju ett gott betyg att bli frågad om jag även vill ta hand om barnen på fritiden! Jag hänvisar alltid till våra duktiga vikarier som gärna sitter barnvakt på sin fritid. Mitt råd är: tänk över andra alternativ i första hand. Det kanske finns någon ni inte ens har tänkt på.
    Jag personligen tänkte mest fråga pga att jag vet hur ruttet lite dagispersonalen tjänar och vi har en supergullig dam som jobbar där. Ville visa lite extra uppskattning och erbjuda henne en stor slant för hjälpen, men visste inte att det var olagligt.

    Och ursäkta att jag kallar dig och dina kollegor för dagispersonal men come on vem säger förskollärare egenligen eller kom nu barn så ska vi går till FÖRSKOLAN =)
    Ska jag använda mig av min korrekta titel så är jag en ambulerande konsult...och det går jag ju inte direkt runt och använder =)

    Nu handlar ju inte denna tråd om dagis utan om tips och frågor om barnvakter till våra speciella dagar =)
  • Eran

    Mina barn kommer vara 6 & 7 år när vi gifter oss. De är med på vigseln men inte på festen. De ska vara hos sin pappa. Om allt går som vi planerat kommer vi ha en ny liten bebis. H*n ska isf vara hos min tärnas mamma & pappa.


    Erik 2011-07-30
  • älskarlivet

    Mina syskonbarn säger alltid att de ska gå till förskolan, för det är precis vad det heter!

    Jag jobbar själv i grundskolan men skulle aldrig tacka ja till något som har med mitt jobb att göra, på helgerna. Jag är professionell i mitt yrke och vill inte blanda privatliv med min yrkesroll..

    johanna anders skrev 2009-04-06 13:41:37 följande:


    Jag personligen tänkte mest fråga pga att jag vet hur ruttet lite dagispersonalen tjänar och vi har en supergullig dam som jobbar där. Ville visa lite extra uppskattning och erbjuda henne en stor slant för hjälpen, men visste inte att det var olagligt. Och ursäkta att jag kallar dig och dina kollegor för dagispersonal men come on vem säger förskollärare egenligen eller kom nu barn så ska vi går till FÖRSKOLAN =) Ska jag använda mig av min korrekta titel så är jag en ambulerande konsult...och det går jag ju inte direkt runt och använder =)Nu handlar ju inte denna tråd om dagis utan om tips och frågor om barnvakter till våra speciella dagar =)
  • josspossgirl1

    men hur f*N orkar ni hålla på?`???
    Skit samma om det heter dagis eller förskola, om ni är högskoleutbildade som förskolelärare eller inte.. detta är en tråd som handlar om BARNVAKT när man gifter sig...t ycker faktiskt ni andra kan sluta tjöta nu, rätt irriterande faktiskt

  • älskarlivet

    Vi bara förklarar att det inte är så självklart att förskolepersonal eller skolpersonal vill ställa upp och att det t.o.m. strider mot skolverket att tacka ja..


    josspossgirl1 skrev 2009-04-06 14:35:43 följande:
    men hur f*N orkar ni hålla på?`???Skit samma om det heter dagis eller förskola, om ni är högskoleutbildade som förskolelärare eller inte.. detta är en tråd som handlar om BARNVAKT när man gifter sig...t ycker faktiskt ni andra kan sluta tjöta nu, rätt irriterande faktiskt
  • MulleNuh

    Oj! Så arg!

    Ja det blev lite ot.. Flåt!! Men du behöver itne svära och "skrika".


    josspossgirl1 skrev 2009-04-06 14:35:43 följande:
    men hur f*N orkar ni hålla på?`???Skit samma om det heter dagis eller förskola, om ni är högskoleutbildade som förskolelärare eller inte.. detta är en tråd som handlar om BARNVAKT när man gifter sig...t ycker faktiskt ni andra kan sluta tjöta nu, rätt irriterande faktiskt
Svar på tråden Barnfritt bröllop!