• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • snaily

Telis, anledningen till att varannan dag skulle vara bättre sa min gyn är att spermierna behöver tid på sig i bitestikeln för att mogna - försökte nu googla för att ta reda på mer men hittar delvis motsägande fakta, men bland annat verkar det som att mognaden där behövs för att de ska få bra simförmåga. (Ja, det var läääänge sen jag tentade på detta, har alltså glömt allt! )

Hur som helst, orkar inte noja över detta (också!)... Har ju f.ö semester från barnalstringstankarna! (vad bra det går med den biten...)

• Ore

Jag tror att det kan vara så att om en man har helt normala spermier så är det mest optimala varannan dag. Studien som gjorts rörde sig ju om hur män med skadade spermier påverkades av att få utlösning oftare, och det verkade då som att 4 av 5 fick bättre kvalitet på spermierna. Kanske är så att mycket av "skadorna" uppstår efter en viss tid, så att det just för dem gick från en 60 %-ig kvalitet till en 80 %-ig med bara en dags väntan, medan det för en man med helt friska spermier skulle gå från 100 % till 80 % kvalitet.

*Ore, som gillar att formulera hypoteser*

• Ore

Och siffrorna hittade jag på alldeles själv, för att belysa exemplet. Men det fattade ni nog, det är i vissa andra trådar man kan behöva vara övertydlig... Ska nog se om det kommit några fler inlägg i den tråden förresten...

• snaily

Bra Ore, heja!

Nej, nu MÅSTE jag fortsätta packa!
    Hej då... *loggar motvilligt ut*

• snaily

Heja i andra tråden också, kämpa på!

(hejdå igen)

• Telis

Frejis, aha, det hade jag ingen aning om. Men jag antar att barn inte kan bli bortadopterade utan föräldrarnas samtycke i Sverige? Det kan väl inte röra sig om så jättemånga barn i så fall som blir adopterade i Sverige? Måste googla lite, det var intressant det här.

• Telis

Nu hittade jag en siffra, för två år sedan adopterades 13 av 16.000 fosterhemsbarn. Då är det nog ändå säkrare att satsa på internationell adoption.

• viktualia

snorkfröken - vaaa? bor du i gnällbältet?!? det betyder att du inte är så långt från mig.. själv bor jag nämligen 4 mil från gnällbältets huvudstad...

Nenne/övriga - det där med kontakt med vännerna.. det har jag knappt.. min dagliga dos vänskap kommer via fejjan och er här i tråden.. mina IRL-vänner pratar jag i telefon med en gång i halvåret och träffar väl ungefär lika ofta.. hm...

Snorkfröken - det där med tjat om barn - jag tyckte att det gick över strax efter att jag passerat 30. Och några gånger har jag fått tyst på idioterna genom att avsnoppande säga "Barn kommer inte på beställning" el nåt liknande. Numera är jag inte alls lika "attackerad" som tidigare... de har väl gett upp hoppet

Telis/brudsommar - enligt min nuvarande beräkning borde leveransdags vara 22 februari. Inskrivning.. tjaaa när jag har tagit mig förbi morgondagen ska jag nog våga ringa.... hoppas få göra inskrivning första semesterveckan

Snaily - jag vill också till Arvika och se DM... hm.... men jag får finbesök då och DM-spelningen är mellan 22-00 på fredagskväll.. inte helt smidigt att svänga förbi... det är ju ändå 16 mil dit...

Ego - kan inte den här jävla värmeeländet ge dig??!? Mitt illamående i kombi med värmen gör att jag inte får nåt gjort. I förmiddags var jag nära att ge upp och åka hem... tills jag kom på att jag måste åka buss hem... och blev ännu mer illamående vid tanken. Näeeee jag vet att jag har ruskigt dåligt tålamod med detta, men fyyy faaaaan för detta!

• Ore

Vickan: Vem har tålamod med illamående, även om man vet och gillar orsaken?

Har du provat några tabletter? Det låter som att det kan vara läge för det...?

Svar på tråden Livets stora och små frågor