• Marzipan

Hur har ni gjort ekonomiskt?

Har ni spart? Lånat? Fått hjälp av föräldrar? Tagit lite vart efter...
    Tar ju en evighet om man ska spara alldeles själv ju!!!
    Vad har era bröllop kostat/kommer att kosta? Vad är dyrast??

• Svar på tråden Hur har ni gjort ekonomiskt?
  • MV85

Vi sparar ihop själva o räknar inte med några pengar från något håll. Vi har tur att han är välbetald, medan jag för stunden står helt utan inkomst.
    Budget ligger på ca 100'000 + resa i anslutning med bröllopet och den största posten blir festen inkl. mat med dryck till som landar på ca 55'000 till 60 gäster. Vi kommer dock ha betalbar efter då lokalen vi är i inte tillåter "egen" alkohol.
    Får se om det hela springer iväg mer i kostnad, men det skulle jag inte tro då vi tagit i ganska ordentligt i budgeten. I annat fall finns det ytterligare men att ta till längre fram.
    Vi köper även saker lite pö om pö för att det ska kännas mindre i månadens plånbok.

• Erika10710

Vi sparar, som tur är är det över ett år kvar. Mina blivande svärföräldrar lägger till en stor slant till festen, vi står för allt annat. Min mamma kommer eventuellt att lägga till en slant till festen också. Vi får se.
    Sen köper vi saker lite då och då. Mina skor, ½ klänningen är dessutom fixad. Dekorationer och allt annat småplock kommer ju att betalas långt innan, det verkar som om vi hamnar på 100 000, då är ringar inte inkluderade, inte vår mini-bröllops-resa, men vår långa "riktiga" bröllopsresa som vi tar senare under hösten...

• agtiwi

Wiii: Nej, det var inte riktigt så jag menade. Det jag reagerade på var att har man så gott om pengar att man kan leva som vanligt fast man sparar en stor summa så är det ju lätt att säga att det går om man vill, för i detta sammanhanget så påverkade ju uppenbarligen sparandet inte särskilt mycket. Vi tex skulle aldrig kunna bo både dyrt, äta flott mat varje dag, ägna oss åt massa olika fritidsaktiviteter samtidigt som vi sparar en stor summa. Poängen var att jag personligen inte tycker att man ska använda uttryck som det går om man vill för man vet aldrig vilken situation någon annan lever i. Har man det sen så gott ställt själv att det inte ens påverkar så är det ju ännu lättare att säga.

• brud27juni

Mitt råd är att köpa lite saker pö om pö.. Varje lön köper jag det som behövs. Jag har själv inte råd med ett bröllop då jag studerar men hade som sagt en mycket förutseende man.. haha. Lista allt ni verkligen behöver, kika runt på olika restauranger, lågkonjukturen har kommit bra till pass för oss då de blev tvungen att "tävla" med varandra. Kika annars om ni inte har en vän eller släkting som är kock, frisör, sömmerska osv. letar man bland sina vänner och deras bekanta kan man verkligen nå lååångt. Håller med de övriga om att man inte ska låna till ett bröllop. Inte roligt att behöva ha magont över skulden sedan.. Efter bröllopet ska man ju fokusera på det gemensamma livet ihop. :)

Många lyckoönskningar!!

• bongen80

Ja jag säger bara en sak....Kolla reorna efter studenter, midsommar, jul, nyår...i stort sett allt går att få tag på riktigt billigt om man vill. Tom min ring hittade jag o föll pladask o dessutom på rea. Köp lite eftersom o var realistiska med budgeten, det tillkommer nästan alltid småsaker som man inte tänkt på. Nån hundring här o var blir ganska snabbt stora pengar.

När har ni tänkt gifta er? Hur länge/mycket hinner ni spara? Vilken sorts bröllop vill ni ha? O hur stort bröllop vill ni ha? Det tror jag man ska bestämma först o sen rättar man sig efter det.

• Sååå lurade

vi sparade i ett halvår, budgeten var 50 000kr. ingen annan än vi betalade något

• Danielaa

Vi har sparat å sparat... Sen handlar vi mycket allt eftersom oxå, kan ju va ett tips så inte allt kommer som en klumpsumma?

• idapluppp

Som en medelsvensson kommer vi på 7 månader få ihop ca 32000. Vi reserverar 2000 varje månad för inköp till bröllopet. Alltså vi köper lite då och då. Sedan får vi tillbaka på skatten, årsbonusen från jobbet, jag tar ut semesterdagarna i pengar (är mammaledig så "semester" har jag ändå)och så önskade min m2b en del inköp i födelsedagspresent av sin mor. Man får dra i lite trådar här och där för att få ihop så mkt som möjligt.

• sarreb

Vi har sparat en summa varje månad nästan sen vi träffades. Nu 5 år senare så har vi 100.000 till vårt bröllop vilket känns väldigt bra. Hade jag inte haft möjlighet att spara ihop så mycket så hade jag valt ett enklare bröllop, hade absolut inte lånat pengar

• LB5

Vårat bröllop kommer att gå på omkring 50000, då är maten (lokal och serveringspersonal) absolut dyrast. 41000. Vi har sparat till allt. Lycka till!

Svar på tråden Hur har ni gjort ekonomiskt?