• Marzipan

Hur har ni gjort ekonomiskt?

Har ni spart? Lånat? Fått hjälp av föräldrar? Tagit lite vart efter...
    Tar ju en evighet om man ska spara alldeles själv ju!!!
    Vad har era bröllop kostat/kommer att kosta? Vad är dyrast??

• Svar på tråden Hur har ni gjort ekonomiskt?
  • Malin och Joel

Vårt bröllop kommer antagligen landa på ca 80 000 (jag tror det är 74 000 i budgetverktyget här men det är inte alla kostnader vi är säkra på och det är säkert saker man glömt).
    Vi sparar ca 8000 i månaden för att få ihop till det, vi har 20 000 nu och sen är mitt vikariat på jobbet bara fram till årsslutet, så vi sparar så mkt vi bara kan nu ifall jag inte får förlängt eller så.
    De största kostnaderna är mat och dryck och lokalen för oss. Och bröllopsresan då

• Tjolebompan

Hmm...

Jag anser ju att det faktiskt är gratis att gifta sej.

Det viktiga är ju vigseln och det man lovar varandra där. Det är det som bara händer en gång i livet...

Festen, jag vet att förväntningarna är stora men var realistisk.. Är man ingen kunglighet eller hollywoodkändis, varför ska man bete sej som en? Det fattar jag inte...

Men det är klart att alla får göra som de vill och inget är fel osv... Men det måste vara ok att ha ett stort och billigt bröllop också... Och accepterar inte mina släktingar och vänner det så kan de ju stanna hemma? Jag kan bjuda dom på min 30årsfest istället..

För mej är vigseln det största miraklet.

Vore det inte så pinsamt för alla andra skulle jag kunna vara naken :)

• didis

Fast jag tycker tvärtom

Jämfört med många här på BT hade vi visserligen "budget" men det var festen som var det viktiga och vi kompromissade inte med något vi tyckte var viktigt.

Bröllop för oss är dels juridik men framförallt var det en fantastisk anledning att ställa till med fest för släkt o vänner!

Tjolebompan skrev 2009-05-19 10:35:17 följande:
    Det viktiga är ju vigseln och det man lovar varandra där. Det är det som bara händer en gång i livet...Festen, jag vet att förväntningarna är stora men var realistisk..
  • annak82

Vi spara ca 6000:-/månad tillsammans och så har våra föräldrar sagt att de skall bidra med 25.000 kr var. Vår budget ligger på ca 80.000 kr. Så vi kommer att betala ca 30.000 själva. Sen tror jag att det tillkommer fler utgifter med resans gång. Vi har redan sparat ihop mer än delen som vi skall betala då vi räknade med att betala allt själva. Vi kommer även att få tillbaks en del på skatten som kommer att gå till bröllopskontot!

• miamedknuff

Våra föräldrarpar bidrar med minst 10.000 var...sedan har vi sprit ut kostnaderna så att det blir lite lättare i slutändan :D.

Våra största kostander är mat & dryck, fotograf samt våra ringar.

Vi blir cirka 30-35 gäster och slutnotan hamnar på ca 60-70 000 kr.

• zeddy

Vårt bröllop kommer att landa på ca 75 000 kr.
    Vi får 20 000 av svärföräldrarna och mina föräldrar betalar alkoholen.

För att inte få en jättestor klumpsumma har vi valt att handla saker lite då och då. Den största kostnaden är maten..

• Juni2009

Vi har "egentligen" inte råd med bröllopet men vi gifter oss ändå.
    Jag är ganska duktig på att leta efter saker.

Klänningen köpte jag på Blocket, sambo köpte på Ebay,
    Fickornas klänningar fick vi av min storasyster som hittade dom billigt
    Sonens kostym köpte jag på tradera för 400kr
    Barnens skor kostade totalt 150ke inkl frakt (hjittade dom på tradera o blocket)

Vi ska vara på församlingshemmet o det kostar 1800kr då får vi en tillgång till 2 salar (mindre och stor) köket med utrustningar och alla möblerna som finns där.

Jag ska färga dukar och sy om några dukar till servetter om jag har tid.

Jag ska köpa måga blommor och använda dom till festen så det räcker bra.
    Sen ska jag ha vanlig värmeljus.

jaa det var ¨några saker...
    Så jag hoppas att dagen före bröllop som vi ska duka blir dvs jag blir nöjd när jag ser en sal fullt med saker som jag hade samlat o letat.

• Juni2009

Jisses.
    glömde berättat att vi är beredda på att betala allt själv.
    Vi har sagt till väåra föräldrar att dom behöver inte känna sig tvunga att ge pengar för vi vill klara själv men skulle vi få liten bidrag så går dom till maten som är den dyraste.

Så vi får se om vi får lite pengar före bröllopet men troligen inte för det är om 1 månad vi ska gifta oss.

Min mamma är ensam, min pappa och hans familj är "fattiga", svärföräldrar lever på pappans pension och lite mer.

Sambos mormor är "rikaste" kan man säga så jag vet inte om vi ska få lite men vi får se hur det blir.

• Skogsälvan

Vi har gjort lite försäljningar av lite olika saker vi inte ska ha kvar (skoter, bil...) och så får vi igen rätt bra på skatten. Mina föräldrar ska hjälpa till lite, med maten tex.

• Sesamy

Vi köper pö om pö...använder sparade pengar... och får viss hjälp.

Vi köper lite i taget varje månad och har en plan för vad allt sådant ska kosta. Min sambo har alltid varit en sparare och har trots att han är student cirka 30 000 sparat sen innan. Jag fick min projektanställning förlängd och utökad också, i förhållande till vad vi förväntade oss när planeringen började så jag har fått in betydligt mer pengar varje månad.

Mamma gav mig brudklänningen. Våra föräldrar ska betala maten till bröllopet och hjälpa till att laga den.

Vi kör ganska budget och jag skulle gissa på att vi totalt kommer stanna kring 30.000.

Det viktiga för oss är att festen blir rolig och vi blir gifta... O jag tror inte vi har prioriterat bort något som skulle hjälpa det målet.

• Skuggan

Vi har inte berättat för våra föräldrar än så jag vet inte om de kommer bidra med något. Vi gör alla kalkyler utifrån att vi ska klara det själv. Skulle vi sedan få något bidrag så skulle vi vara jätte tacksamma men vi räknar inte med det.

Vi ser ut att hamna omkring 40 000 men försöker hitta sätt att dra ner lite.

• Ellabay

vårt bröllop kommer kosta runt 50 000 kr. Pappa betalar hälften och vi står för resten. Om vi får något från svärföräldrarna vet vi inget än men det är vi som gifter oss så jag förväntar mig inte att dom ska betala nåt heller. Vi köper lite pö om pö och lägger undan pengar varje månad. :)

• maj2010

Vi betalar hela kalaset själva. Sparar ca 5000 kr varje månad på ett särskilt konto. Med den farten kommer vi att vara uppe i 80 000 när det är dags för bröllop, vilket är lite över den budget vi räknat med.

Jag tycker ibland att det är helt sjukt att bränna så mycket pengar på en enda dag, men minnena har man ju för resten av livet. Hade jag fått bestämma allt så hade vi haft ett litet bröllop, men jag vet att det betyder mycket för sambon att få bjuda sina vänner på världens kalas! Och hans vänner är mina vänner...

• mindag2009

Jag ska inte skriva precis vad vårat bröllop kommer att gå på (vet inte riktigt själv) men det är nästan 7:siffrigt.
    Vi får hjälp av min far som betalar halva och vi resten.
    Den dyraste posten är nog hotellet!

Svar på tråden Hur har ni gjort ekonomiskt?