• SweetSun

Den Borgerliga tråden 3

Såg att den gamla tråden stängts så nu fortsätter vi! För oss som gifter oss borgerligt, stort eller litet!

• Svar på tråden Den Borgerliga tråden 3
  • SweetSun

Vi hade ingångsmusik som vi gick in till - och utgång.
    Vf läste lite olika texter och en vän läste en dikt. Ett par låtar hade vi också emellan.

• nu gifter vi oss

I vilken ordning hade ni, mer exakt, på grejerna under ceremonin?

Vi ska ha vigseln utomhus men har nog tänkt ha en utgångslåt så PA behövs. Alltså kan vi ha framträdande också, men jag vet inte om de vill ha mikrofon eller inte. Alltså vi har kompisar som ska framföra en låt på ackegura och sång. Men jag har noll koll på när och hur!

Så snälla - delge hur er cermoni gick till exakt!
    Hur ni gick "in" (vi är ju ute) osv.

Sen har säkert hundra st frågan det här, men jag hittar jättemånga obesvarade trådar med frågan.
    En trevlig vigselförättare i Stockholm?

Vårt bröllop kommer nog vara lite annorlunda och jag vill ha en vf med ett öppet sinne.

• SweetSun

vi hade ceremonin i ett valv i fästningsruin.
    Vf hälsade välkommen och sen åkte ingångsmusiken på och vi kom inskridandes och gick in mellan bänkraderna (precis som i kyrka)
    Sen läste vf ett par texter och sen spelades en låt till.
    Vf läste mer och en låt till spelades.
    Sen läste väninnan en dikt och vf avslutade ceremonin med det obligatoriska. Sen gick vi ut till utgångslåten.
    Vi gick till en intilliggande damm där de skålade och kastade ris på oss.

• nu gifter vi oss

Låtarna som ni spelade, var det framträdanden av musiker alltså?

Min man vill inte se min klänning före så vi måste fota oss efter vigseln, men vi ska inte fota så jättelänge utan bara några "obligatoriska" bilder ute i naturen. Tänkte att när vi går "ut" till musiken kan vi gå och fota oss i närheten, och gästerna kan gå iväg till platsen för brudskål och mingla medans de väntar på oss. Sen kommer vi och vi skålar och kramas med våra gäster. Sen in till middan. Bra?

Ska försöka hitta lite text som vf kan läsa, oj så svårt!

• SweetSun

vi skulle ha haft en kille på gitarr, men han kunde inte komma, så allt blev på cd, men det fungerade bra! Eftersom vi var i ett valv så var det bra akustik.

Vi fotades innan, vi hade inte sovit ihop innan, inte heller visste han hur min klänning såg ut. Att få fota det första mötet var skoj, då det lyste bra i våra ögon
    Smink och hår och också nygjort, för sen har man både gråtit och kramats. Mitt halva smink satt på mannens kind och näsa sen

Att låta gästerna vänta är sällan kul, se till att det finns nån slags aktivitet för dem, för fota tar längre tid än man tror!

• nu gifter vi oss

Hmmmm...ska diskutera med J så får vi se vad han tycker.
    Det vore så roligt att han står där framme och får se mig första gången när jag kommer gåendes i klänningen han inte har en aning hur den ser ut. Har en bild att först går en nyckelharpsspelman, sen näbbarna, sen tärnorna och sist jag. J's bestman står nog där framme och stöttar honom medans han väntar.

Vigdes ni sen direkt efter fotograferingen?

• SweetSun

vi började att fota vid 1230, sen vigseln 15, och det var ganska rätt efter, vi stog väl i 10 min och laddade innan vi gick in, och det fotades ju också

• nu gifter vi oss

Vi ska inte ha en professionell fotograf, utan vi tar till hjälp av de gäster som är fotointresserade och har bra kameror. Jag har bl.a. en jätteduktig kusin som nyligen börjat jobba som pressfotograf/journalist som jag tänkt skulle fota under den här fotostunden. Sen får alla fota under ceremonin, middagen och festen! 4-5 av gästerna har riktigt bra kameror och är intresserade av fotografering. Så vi inte binder upp nån stackars gäst som måste "jobba" och stress för att se till att allt förevigas.

Det var mest därför jag tänkte att fotograferingen kanske kan gå rätt snabbt, vi betalar ju inte en fotograf som vill ha en riktig session så att säga. Men nu kanske jag ändå måste tänka om! Ska prata med J.

• SweetSun

jag förstår ditt tänk också, men det kan vara skönt att få fotas ett tag så att man får till de där lite "extra" fina bilderna. Bilderna är endå det man har kvar efteråt.
    Men om ni tänker fotas efter, se till att aktivera gästerna!

• duochjag09

Funderar lite på detta upplägget inför cermonin:

Vf hälsar välkomna
    vi kommer gåendes samtidigt som en vän sjunger ngt
    Vf läser måhändatexten
    jag läser en dikt som riktas mot brudgummen
    brudgummen läser en dikt som riktas mot mig bruden
    Vf läser det 'obligatoriska'
    pusskalas
    Vi går därigrån samtidigt som vänner sjunger ngt.

Vad tycker ni om detta?
    har inte förankrat detta med sång med m2b än.....
    jag har hittat en dikt som jag vill läsa men då vill jag ju att han oxå läser ngt...vet inte hur pigg han är på det...

Men om nu det går som jag vill kan det vara ngt?

Vill inte ha en långseg ceremoni men inte heller att det bara ska vara över på typ 30 sekunder...

Svar på tråden Den Borgerliga tråden 3