• SweetSun

Den Borgerliga tråden 3

Såg att den gamla tråden stängts så nu fortsätter vi! För oss som gifter oss borgerligt, stort eller litet!

• Svar på tråden Den Borgerliga tråden 3
  • 090827

Vi kommer att vigas om mindre än tre veckor

Har mailat vår VF om hur upplägget ska vara min blivande står och väntar och jag kommer att komma min bästa killkompis och dotter.

Vf läser måhända texten och sedan den nya vigseltexten, dottern lämnar över ringen till min blivande och han sätter den på mitt finger sedan så blir det gula änkan skål och fotografering och sedan blir det middag för oss och våra två vittnen.

Vi kommer att vara utomhus och jag kommer att ha en blyertsgrå klänning med en svagt lila bolero och troligtvis en lila blomma i håret, hoppas på uppehåll bara under själva vigselakten.

Vigselringen vet jag inte ens hur den kommer att se ut eftersom min blivande har designat den.

• TesshjärtaFred
    BlomAnna skrev 2009-08-09 14:40:00 följande:
    Jag har funderat på det där med brudfölje när man gifter sig borgerlig. Hur har ni som redan gift er gjort? Hur tänker ni som ska gifta er. Jag skulle nog vilja ha en tärna och en maralk (stavning?) men det kanske blir konstigt när man inte gifter sig i en kyrka? vad tycker ni?
    Jag ska ha två tärnor, brudklänning, bukett och the whole shabang. Varför hålla det enkelt bara för att man inte vill gifta sig inför gud och denna församling?
  • SommarNoll9
    BlomAnna skrev 2009-08-09 14:40:00 följande:
    Jag har funderat på det där med brudfölje när man gifter sig borgerlig. Hur har ni som redan gift er gjort? Hur tänker ni som ska gifta er. Jag skulle nog vilja ha en tärna och en maralk (stavning?) men det kanske blir konstigt när man inte gifter sig i en kyrka? vad tycker ni?
    Vi gifte oss förra lördagen och jag hade två brudtärnor (mina systrar), brudklänning, håruppsättning, brudbukett osv. Vigseln var helt perfekt, alldeles lagom precis som vi ville.
  • BlomAnna

TesshjärtaFred och SommarNoll9: Hur utformade ni era vigslar?

• ElMac

jag fick inte frågan, men jag svarar ändå :)

Vi hade bestman och en tärna (killens bror och hans tjej). De gick fram först och startade musiken. Top Gun theme!
    Kom fram från var sin sida av en liten stuga vi stått bakom och gömt oss så att ingen skulle se. Vi var ute på en strand.
    När vi gått fram tonades musiken ned och killens moster inleder med att läsa Måhända-dikten. Typ samtliga blir "allergiska" - inte ett öga tårt!
    Sen inleder VF med några ord och hälsar gästerna välkomna. Hon läser en del om kärlek innan vigselakten där vi lagt in två extrafrågor innan den obligatoriska "tager du denna". Så vi hade tre frågor, tredje gången gillt liksom ;)
    Sen ringväxling, några avslutande ord av Vf och sen puss och utgång till "Det vackraste".

BlomAnna skrev 2009-08-09 22:27:22 följande:
  • SommarNoll9
    BlomAnna skrev 2009-08-09 22:27:22 följande:
    Vi hade ingen musik, men vi kom ut från festlokalen och gick ned för en trapp ner mot sjön och då stod alla gäster uppradade på varsin sida. Vi gick ner till platsen där vi skulle stå, vi stod snett mot gästerna så de såg oss framifrån. Mina systrar som var tärnor stod på sidan av oss och så vigselförrättaren snett framför oss. Alla gästerna stod i en halvcirkel runt oss så allt kändes väldigt nära och familjärt.

Vf började med att prata om oss utifrån det vi berättat när vi träffats och därefter läste hon en dikt vi valt ut. Sedan pratade hon lite mer om kärlek och livet innan det var dags för det obligatoriska. Därefter växlade vi ringar och sedan avslutade vf med att läsa ännu en dikt och lite goda råd på vägen Därefter puss och så var det klart! Vi valde en väldigt enkel och lagom ceremoni då det passade oss bäst.
  • TesshjärtaFred

Vi har inte gift oss än, knappt fyra veckor kvar, men vi kommer utforma det så här:

Vi kommer att vara vid ett slott, utomhus vid en sjö (om vädret tillåter). Jag kommer att ha två tärnor och vi tre kommer att komma ut ur slottet och gå ner för en trappa och sen en grusgång. Då kommer "This girls in love with you" med Dionne Warwick spelas från dator. Min blivande kommer att vänta efter halva vägen med sin bestman och så går vi sista biten tillsammans fram till VF.
    Gästerna kommer att sitta på båda sidor runt oss på stolar och bänkar typ.
    Sen säger väl VF något inledande, vi har inte riktigt utformat exakt hur det kommer att se ut, men vi kommer förutom det obligatorska ha två låtar med solosång och akustisk gitarr, sen har jag sov överraskning bett VF läsa en text som jag har valt ut. Som utgångslåt ska vi ha "All you need is love" och vi ska lägga kazoos på vissa platser så att folk kan spela och uppmana folk att sjunga med i refrängen.

Efter går vi in i slottet och skriver på papper med VF. Under tiden går gästerna runt till framsidan av slottet, så när vi kommer ut på slottstrappan står de där och kastar ris. Efteråt blir det pussar och kramar och champagne och sen blir det middag och fest! återkommer efter den 5:e med hur det var i verkligheten.

• Sundance

Hur beslutade ni vilken vigselförrättare ni skulle ha. Har kollat på nätet och där finns en 8, 9 styck i Lund. Men hur vet man vem som är bra? Får man välja, eller väljer de åt en? Vart vänder man sig när man ska boka förrättare?

• BlomAnna

ElMac, SommarNoll9, TesshjärtaFred Tack för era beskrivningar!

• duochjag09
    Sundance skrev 2009-08-10 12:32:31 följande:
    Hur beslutade ni vilken vigselförrättare ni skulle ha. Har kollat på nätet och där finns en 8, 9 styck i Lund. Men hur vet man vem som är bra? Får man välja, eller väljer de åt en? Vart vänder man sig när man ska boka förrättare?
    Man väljer själv från listan. Jag googlade lite på de som jag inte visst vilka de var och sen valde jag en. han verkar rolig och bra i alla fall
  • 090827
    Sundance skrev 2009-08-10 12:32:31 följande:
    Vi fick reda på vem som var i tjänst just då, fortfarande så är det en del som har semester, sedan tog vi kontakat med den vi fick namnet på, tyvärr så hade hon glömt bort att hon hade ett privat åtagande så hon ordnande en ny åt oss som verkar vara okej, har bara pratat en gång med han och sedan mailat
Svar på tråden Den Borgerliga tråden 3