Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

MAJ 2010

Jisses va här skrivs när man är borta bara några timmar, haha! Men va glad jag blir när jag har nytt att läsa. Denna tråden är min absoluta favorit-tråd här på BT och jag blir ju nästan löjligt glad när det finns nya inlägg *rodnar*. Men som någon sa så är det skönt att kunna diskutera, älta och ventilera sig här på ett sätt många av oss nog inte kan göra annanstans. Sambon är inte riktigt så extrem som jag, och min värdinna verkar också tycka det är långt kvar... Det känns skönt att ni är lika planeringstokiga som jag här!

Angående fotografering så vill jag gå till en riktig fotograf och ta studiobilder, men det blir en timme eller max två. Att dra med henne/honom ut till vigsel och sånt kommer nog springa iväg massa i pengar. Utomhusbilder, vigsel- och festbilder hoppas jag min bror samt sambons farbror kan ta, som båda är mycket duktiga amatörfotografer.

Som någon annan skrev, så är det ring och foto som kommer bestå så det känner jag också får kosta lite extra. Klänning däremot har man EN dag, så där ska jag försöka spara ner genom att beställa från Kina och hoppas komma undan med cirka 2000-2500 kronor!

Snuttfia:
    Bilderna på din brors hemsida var UNDERBART vackra!! Jag som själv är intresserad av foto är mycket imponerad. Jättefina, och jag tror säkert han kan fota er på er bröllopsdag!

Nu gifter vi oss:
    Å vad roligt med en sjal stickad av din mor!! Jag ska nog be mamma om inte hon kan sticka/virka (?) en åt mig också! Sån där stor säkerhetsnål, köper ni det i samma butik? Hur och med vad ska du dekorera den?

Angående musik så skulle vi vilja ha Mauro Scoccos "Himlen runt hörnet" samt Elton Johns "Your song" sjungna i kyrkan. De är "våra" låtar! Problemet är bara VEM som ska sjunga dem. Vi känner inte direkt nån som är duktig solist... =/

• Martinaa

Cia o Strössel:
    Hmm... Jag fick upp Notheing else matters på båda länkarna!!

Nu gifter vi oss:
    Jag kan gärna ta mönstret också om jag får (martina@martinaa.se). Mamma kan väl egentligen det där, men skadar inte att ha nåt att utgå från

Idag började vi lite smått med inköpen till bröllopet! Vi var och tittade på tapet till inbjudningskorten samt festhäftena! :D Beställde en silvertapet som kommer på onsdag, längtar redan tills jag kan börja, hehe.
    Så fick jag veta att det finns en scrapbooking-butik i min stad som jag inte hade en aning om!! Jag har nämligen tänkt att "embossa" (en stämplingsteknik) och eftersom jag är total nybörjare på sånt här så känns det skönt att kunna gå in i butik och prata med nån innan man köper, istället för att beställa från nätet. Är lite halvt i extas och längtar tills jag får åka dit och köpa halva butiken, haha!
    (Jag bridezilla? Näääääää.... *visslar diskret*)

Har också gjort ett dokument i Excel där jag ska skriva upp precis ALLA utgifter som har med bröllopet att göra, från minsta lilla papper på fem kronor till klänningen och ringen och så vidare. Ska bli intressant (och skrämmande) att se vad vi slutar på i maj-juni nästa år... :-S

• Martinaa

*håller tummarna*

Bra att vara ute i god tid om de är så poppis. Jag frågade min frisör och hon bad mig återkomma i januari

• Martinaa

Klart de va till dig Cia!
    O nu gick länken till Shirley Clamp, En Saga.

Tänkte också beställa klänning i januari, så jag hoppas få lite plattare mage tills dess, hehe.

• Martinaa

Min man sitter och spelar dataspel (som vanligt). I vanliga fall brukar jag gnälla en del på det... Sen frieriet får han nästan spela hur mycket han vill, hahaha!!

• Martinaa

Nu gifter vi oss:
    Jättefin klänning, men om det går ta bort rosetten framtill utan att det blir märken eller så, så skulle jag nog gjort det, men jag är nog för ganska så stilrena klänningar. Du får göra som du känner för!
    Jag skrev min mail här innan, men jag kan pm'a dig ändå om du vill! :)

• Martinaa

Haha, tyst i tjugo minuter och man blir orolig! :P Jag är här. Han spelar ju fortfarande så jag blir nog kvar en stund till...

Nån mer här som börjat på sina festhäften? Eller överlåter ni det till nån annan? Kontrollfreak som jag är så gör jag ju själv, och har nästan hela klart (28 sidor). Har bara två sidor som är tomma och "obokade" kvar nu. Sen är inte allt annat ifyllt än, utan de får bli längre fram när man vet alla gäster och så vidare.

• Martinaa

Kathiz:
    Håller tummarna för er att ni får kyrka och lokal som ni vill. Alltid kul när det blivit bokat, det känns mer "på riktigt" då!

Cia:
    Inte mening att stressa någon, verkligen inte!! Det är egentligen toktidigt att göra det redan nu, meeeen... ivrig som man är så, hihi. Du kan gott andas ut och börja med det mycket längre fram!

Johi:
    Självklart jag kan hjälpa till lite med det! :D

• Martinaa
    johi77 skrev 2009-07-27 22:23:48 följande:
    Funderar mer på ditt festhäfte Martinaa..... så många sidor.... vad har du fyllt det med egentligen?
    Ja du... Jag gör det i Microsoft Publisher vilket är otroligt enkelt att jobba i, då man slipper allt det här med att lura ut vilka sidor som kommer på samma papper osv, om du fattar vad jag menar. Programmet gör det åt en! Också lätt att infoga nya sidor och programmet räknar om allt sånt. Sitta och göra det i Word hade jag blivit knäpp av. Finns även andra program att jobba i, som jag inte kommer på namnet på nu.
    Jag har liggande A4 dubbelvikt, så A5-storlek på det. Hade gärna haft det på höjden för att göra det lite "udda", men alla bröllop vi varit på det senaste har haft höga långsmala häften, så för att inte göra likadant blir det så här.

Jag har med presentation av värdparet på en sida, meny på nästa, presentation av brudparet (varsin sida), ett uppslag för bildcollage på oss, två egengjorda korsord *lite nöjd faktiskt*, bröllopsbingo, ordlista med lite småländska samt borås-uttryck då vi har släkt från varsitt landskap, ett uppslag var till intervju med våra föräldrar samt deras bröllopsbilder och i slutet ligger presentation av gästerna på tre uppslag (ej gjort än så vet inte hur mycket plats det tar).
    Förstasidan blir typ "hej o välkommen" samt en löstagbar lapp där gästen kan fylla i om de vill delta med sång, tal eller lek av nåt slag. Sista sidan blir tack till föräldrar, värdpar och sånt!

Tja... det var typ det!

Om ni undrar var bröllopsbingo är kan ni ladda ner mitt här
    www.martinaa.se/upload/bingo.doc

Längst ner på varje sida har jag dessutom lagt in ett litet citat med kärleks- eller bröllopsanknytning! Är rätt nöjd med det. Börjar nästan bli nervös att det är lite FÖR mycket grejer i, att folk inte kommer hinna med att läsa allt eller lösa nåt av korsorden alls... Beror ju på hur mycket lekar och tal det blir.
  • Martinaa

Såpbubblor är fint och kan bli en rolig och fin effekt på foton... samtidigt som det kan paja en annars kanonbild om det kommer en bubbla mitt framför ansiktet... Ett litet riskorn är nog lättare att redigera bort om de skulle hamna på fel ställe (förutom framför ögonen).

Läste i en annan tråd att vissa har haft rosblad att kasta, men hur det går till förstår inte jag. Det skulle tydligen vara väldigt fint på bilderna iaf.

Vad man än vill ha att kasta så bör man höra med ansvarig för kyrkan eller vigselplatsen först (vaktmästare eller dylikt). Vissa vill inte ha massa ris liggandes på grund av fåglar, gnagare och/eller att det ser skräpigt ut...

Svar på tråden MAJ 2010