Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

MAJ 2010

Hej och välkommen hit Malin!! Självklart hör du hemma hos oss här om er stora dag är pingst nästa år!

Snuttfia:
    Förresten kom på... Du sa att ni inte ville lägga dyra pengar på festlokal, men jag tror inte det ska vara någon hyra på Ellagården, utan det ska ingå i kuvertpriset för maten. Sen vet jag iofs inte vad kuvertpriset är... Vågar inte lova nåt nu, men jag försökte luska lite hos min kompis som gifte sig där, utan att vara FÖR nyfiken (då det fortfarande är hemligt att vi ska gifta oss), hehe. Däremot så köper jag såklart om läget är fel man självklart letar efter festlokal nära vigselplats i första hand!

• Martinaa

Hmm, jag tror nog det är lite i senaste laget. Är vigseln kl.15? Men är håret redan fixat när du ska sminkas? Jag tror man får räkna med att allt kommer ta lite längre tid än man tror denna dag, och skulle det inte göra det så är det ju inte hela världen om man skulle ha en halvtimme-timme extra över... Då kan man ju bara fotas lite till (om du och fotografen kan/vill), hehe.

Jag nämnde till min frisör för nån månad sen att det är bröllop planerat och frågade lite om priser och liknande. Hon sa att om jag ville boka där så kunde jag återkomma i januari! :P Tror jag ska göra både hår och smink där, men jag har inte bestämt mig än. Finns ju så många salonger, så jag ska nog höra mig för lite. Så svårt att veta vilka som är bra och gör mig nöjd ^^ Och det vet man ju inte förrän efteråt heller :P

• Martinaa

Klart jag orkar både läsa och svara! Sen om mina svar är av värde kan ju diskuteras (men skall helst inte :P ).

Det där med tid är jättesvårt, eftersom man (oftast) aldrig gjort det här innan, och även om man får en uppskattad tid av frisör, fotograf m.fl så vet man ju aldrig hur det kommer bli när man väl står där ändå.
    Jag har nog räknat med att komma till frisören vid 9-10 på morgonen (eller ännu tidigare?? :S), vilket inte ger någon vidare sovmorgon som man gärna skulle haft denna dag. Och visst kommer det bli en lång dag, men jag antar att den kommer svischa förbi fort nog ändå... =/

• Martinaa

Hej hej och välkommen 73an76an!

Snuttfia:
    Va bra att det verkar bra med Ellagården! Om ni ska fixa transport mellan kyrka och fest är upp till er, men jag tycker inte ni behöver fixa transport hem. Det är tillräckligt nära för att man ska kunna ta en taxi utan problem! :)
    Vilken klänning har du hittat förresten? Blir ju nyfniken!

Johi:
    Gött med fixad catering. Jag själv blir nästan lite "bortskämd" då vi har allt (o då menar jag nog nästan allt :P) på ett och samma ställe. Trist att fotografen inte svarat! Lite dålig stil tycker jag, då det borde ligga i hans intresse att få ett jobb.

Vad ska ni ha för mat? Trerätters eller buffé? Vi ska ha trerätters, men har valt bort efterrätten (så tvårätters då??) och tar tårta direkt istället. Vi ansåg att det bli ju liksom två efterrätter efter varandra annars.

Gäääsp! Jösses va trött jag var ikväll! Blir nog sängen tidigt!

• Martinaa

Grattis Cia!!!! Härligt!!

Ja det här med budget är inte lätt. Får man fråga vad ni tror att ni kommer hamna på? Inklusive...allt? Med kläder, mat, kyrka, blommor, ring och klänning med mera har vi räknat med att hamna någonstans runt 80 000 kronor. Bröllopsresa ej inräknat. Det hade vi tänkt önska oss i bröllopspresent!

• Martinaa
    snuttfia skrev 2009-08-14 21:16:08 följande:
    Hehe, jag hoppas vi hamnar under 20 000. Får väl se hur det går...
    Oj... Det skulle jag också vilja på ett sätt, det hade vi ju lätt kunnat spara ihop till. Men det är så mycket vi vill ha som kostar pengar... Ring, klänning, hår, MAT, blommor med mera med mera så det springer iväg så. Visst kan man komma undan billigare, men vi har valt att välja det vi vill ha så länge det inte är helt orimliga priser såklart.
    Egentligen är det ju lite tråkigt att det ska kosta så mycket att gifta sig. Eller ja, det behöver ju inte göra det, men det blir ju lätt så. Ska man ha allt man "ska" ha (klänning, blommor och ring till att börja med) så har man flera tusenlappar redan där. Och vad har det att göra med giftermål och äktenskap EGENTLIGEN!? Att du "ska" ha en fin (dyr?) vit klänning på dig? Och så vidare...

Jaja, nu svamlar jag iväg här märker jag, hehe. Dags för den här damen att sova skulle jag tro. En annan lovade ju att gå in och jobba lite imorgon fast jag skulle varit ledig egentligen...!

Gonatt!
  • Martinaa
    snuttfia skrev 2009-08-14 23:29:29 följande:
    Jag känner ibland en ilning av dåligt samvete för de pengar vi spenderar kunde använts till mer nödvändiga saker.
    Jo det meningen kan jag ju skriva under på!! Tänk vilken resa vi skulle kunna få, eller vilken fin tv vi skulle köpa, eller lägga som kontantinsats på ett hus... Det finns alltid hål att fylla med pengar...

Men så får vi tänka som din sambo - det är bara en gång i livet och vi kör mer efter "ska det va så ska det va"

Nä just det, sova var det! :P Natti
  • Martinaa

Hallå brudar! :)

Hej Fröken Strössel, "längesen" du skrev här!

En liten låda för bröllopssaker låter bra! Det får jag skaffa. Så får jag gå och leta upp nån fin tiara hade jag tänkt med. Som sagt, sprida ut kostnaderna är inte fel! Än så länge har jag bara en snoddmapp för alla papper; festhäftet, testinbjudningskortet, "att-göra-listan" med mera.

Satt och kollade klänningar för några dagar sedan. Har ju egentligen redan hittat "min" klänning, på Milly Bridal, men satt och letade om jag skulle hitta nån annan intressant, men näpp, står fast vid min klänning än så länge! :) Såg att den var en Maggie Sottero och upptäckte att det finns två butiker i Göteborg som säljer MS, så nu har jag och min värdinna bestämt att vi ska åka dit nån dag så jag kan få prova den innan jag beställer från Kina! Tänk bara om jag inte alls passar i den eller gillar den när jag ser den på riktigt... :-S Fast då är det ju bra att jag upptäcker det innan jag köper den, men jag vill så gärna tycka om den! :) Ser fram emot en göteborgstripp iaf.

Uj... undra hur det kommer kännas att se sig själv i en brudklänning! :-O DÅ kanske man fattar att det faktiskt ska ske... Det känns många gånger som om jag bara drömt ihop allt, för att JAG så gärna vill det här, utan att min sambo ens är med på det... ^^

• Martinaa

Hihi. Jag fortsätter lite OT då

Vi har ju inga barn här än men idag pratade jag och sambon lite om framtiden och det här med att köpa hus. Vi bor i en bostadsrätt nu, som vi när vi flyttade in för ett år sedan, hade tänkt bo i i några år. Nu längtar vi redan till hus båda två! Men att gå och köpa hus mitt i bröllopsplanering känns inte så smidigt, eller ekonomiskt hållbart... Och efter bröllopet så kommer ju det här med barn bli aktuellt, och det är ju inte så smidigt att köpa och renovera hus när man är gravid alternativt har en liten bebis... Eller ens få huslån till att börja med! Bah! Hur ska man göra...!?

Lycka till Snuttfia med inskolningen och till Cia för inatt!

• Martinaa

Jag har snöat in på smådetaljer nu, som jag inte behöver göra än på länge. Hurdana placeringskort ska vi ha? Och så hittade jag den här länken, www.brudobrollop.se/manadsarkiv/gor_sjalv/jan_03/jan_03.html där man kan vika små pappersaskar och ge en liten present till gästerna som jag fått för mig att göra. Köpa ett finare papper och vika en ask var till femtio pers (låter i mina öron jätteskoj just nu, undrar hur skoj det är när jag vikt tio stycken, haha). Så tänkte jag väl bara lägga nån liten godisbit i eller så. En ganska "onödig" sak egentligen, men lite sött så...
    Sen tänkte jag göra placeringskort i stil med de här, www.brudobrollop.se/manadsarkiv/gor_sjalv/feb_02/feb_02.html fast istället för en rund fot av ståltråden, göra en fot i form av ett hjärta i trolldeg och sedan måla i temafärgerna. Då blir det nog ingen hjärtformad hållare upptill, utan bara en liten cirkel så det inte skymmer namnet.

Massa pyssel och pill med andra ord, men just nu kan jag knappt vänta tills jag får börja...

Svar på tråden MAJ 2010