• BlomAnna

Är det sniket?

I lokalen vi planerar att ha vårt bröllop i finns det 5 rum med sammanlagt 12 bäddar. Man hyr lokalen från fredag - söndag och då ingår dessa bäddar och städning priset är 18 000 vilket ju är rätt så mycket (iaf för oss) men vi har en del långväga gäster...bla min familj och då skulle det ju passa bra att de kan sova där och vara på plats så att säga...tänkte då att man kanske kunde ta 1000kr/bädd för båda nätterna och på så vis spara in lite kostand på lokalen, men är detta sniket? De hade ju om vi inte är i den lokalen varit tvugna att ¨sova på hotell eller liknande och då borde det väl kosta nåt liknande?

Har även funderat på att ta mindre betalt av de jag vet har mindre pengar...

Lokalen är "dröm"lokalen och vårt första handsval men 18 000 är för mycket för vår budget....

Oj vad långt det blev...Frågan är är det sniket att ta betalt för sovplatserna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 11:40
    Tack för alla svar...Får tänka om angående priset.

• Svar på tråden Är det sniket?
  • passionsblomman

Skriv i ditt infoblad ut ett par tre förslag på boendemöjligheter , med adress och telnr och allt, och olika prisklasser, bland dem skriver du de rum som finns möjlighet att hyra på stället. Ta som Aöeta säger 300/skalle så är det ju ett bra erbjudande om ett bekvämt sätt att bo kvar om man vill.

• SessanPrinsen

Vi har betalat 35000 kr för vårt slott... då ingår det personal, städning och alla rum + frukost till alla. Vi tog 690 kr per person för att få bo på slottet. Ett vanligt rum kostar annars drygt 1200 och ett finare rum uppåt 3000 kr.. Tyckte att det var snällt att fixa boende för långtåkande gäster och släkt.

Det är mycket billigare än att bo på hotell! Däremot kan ni tyvärr inte räkna med att alla vill betala och bo kvar, om de har möjlighet att ta sig hem efter festen. Vi får tyvärr inte tillbaka så mycket för hyran av slottet, men det är värt vartenda öre, för att det är vårt drömställe =)

sessan82.blogg.se - Min blogg om livet som blivande fru

• passionsblomman

690/person gör ju 1380 kr för ett par.
    Jag förmodar att du menar en natt.

Är man tex medlem i Coop med mera, och har en premiecheck, bor man i ett bra hotellrum i två nätter för 1998 kr för båda vuxna och barn under 10 eller vad det är, betalar man inget för.
    Min familj hade sparat 762 kr på att bo hela helgen på hotell jämfört med en natt på drömslottet hos dig.

Det är inte så dyrt med hotell som en del här verkar tro, om man letear de erbjudanden som ofta finns. Inte minst nu, när krisen gör att många hotell har problem att fylla rummen.

• mindag2009

Måste fråga en sak!
    Har varit medlem här ni i bara några timmar. Men vad är det med folk som ska ta betalt av sina gäster?
    Nästan som att göra business på sitt bröllop.
    Nej, om jag var du så skulle jag låta dom sova gratis.

Vi har våran fest på Strand hotell i sthlm och vi betalar våra gästers rum som reser långt och jag kan säga att vi betalar betydligt mer än 1000 kr per person.
    Men jag tycker har man inte råd så får man faktiskt söka efter andra alternativ, man tar inte betalt. Samma sak som jag nu har lärt mig att det finna något som heter Kuvert avgift! Jag ska betala för en mat som jag inte själv får välja.

• BlomAnna
    mindag2009 skrev 2009-06-15 13:34:08 följande:
    Måste fråga en sak!Har varit medlem här ni i bara några timmar. Men vad är det med folk som ska ta betalt av sina gäster?Nästan som att göra business på sitt bröllop.Nej, om jag var du så skulle jag låta dom sova gratis.Vi har våran fest på Strand hotell i sthlm och vi betalar våra gästers rum som reser långt och jag kan säga att vi betalar betydligt mer än 1000 kr per person.Men jag tycker har man inte råd så får man faktiskt söka efter andra alternativ, man tar inte betalt. Samma sak som jag nu har lärt mig att det finna något som heter Kuvert avgift! Jag ska betala för en mat som jag inte själv får välja.
    Alla har ju inte de ekonomiska förutsättningarna så att de kan betala sina familjers och vänners boende.
    Kuvert avgift skulle jag aldrig kunna ta ut inte heller att baren kostar pengar så att säga.

Min släkt hade/kommer att få betala hotell eftersom de bor så långt ifrån och eftersom det i lokalen vi ska hyra finns möjlighet att sova skulle de kunna sova där. Sen kan man ju diskutera om man bör bjuda på det eller inte. Just nu lutar det mot att de kommer få sova där om de vill gratis men jag har redan pratat med några och de VILL betala för login eftersom de annars hade fått göra det om möjligheten inte funnit där vi ska ha bröllopet.
  • kullaberg

Jag tycker inte det är konstigt att du tar betalt för de som vill sova där.
    Vi ska ha vårt bröllop på ett ställe där man också kan sova över om man vill. Dock kommer vi inte betala för våra gäster om de väljer att sova där. Vill man sova över får man göra det men vill man hellre åka hem eller tälta så är det upp till var och en.
    Vi skulle aldrig ha råd att betala rummen för alla vår gäster (fast vinner vi på lotto så kan vi ju fundera på det )
    På stället vi ska ha vårt bröllop kostar ett dubbelrum ca 1300 kr /natt inkl frukost (alltså 650 kr / person för en natt).

1000 kr per person för 2 nätter inkl frukost som du hade tänkt tycker jag därför inte låter orimligt. Dessutom som TS skriver, jag hade själv velat betala för min logi om jag var bjuden på ett bröllop.

• Betty Boop augusti2009

Nä, tycker inte man ska välja alternativ som man inte har råd med. Kan man inte bjuda så kör på något annat.
    Om jag hade varit gäst så hade jag känt mig "tvungen" att betala för det boendet istället för att betala annat hotell (för att vara schyst mot brudparet).
    Men jag är inte för att man på sitt bröllop tar betalt för något över huvud taget.
    Långväga gäster är det bara att buda och så får de fixa boende på egen hand om man inte har råd.

• emelieochlinus
    lecaroline skrev 2009-06-12 11:03:30 följande:
    Appelhotel på E20 mot Östrasjukhuset..
    Usch, där bodde jag när jag sprang göteborgsvarvet för 2 år sedan. Det var ingen höjdare, men det kanske jar blivit bättre sen dess.

Våra gäster får också betala för sin övernattning, dvd de som vill övernatta. Det kostar ca 400kr/bädd inkl frukostbuffé.

Vi var själva bjudna på bröllop på grand hotel i Mölle i skåne och där fick de som ville själva bokaoch betala hotellrum. Jag tycker det är helt ok och förväntar mig inte att ett brudpar ska stå för min övernattning. Ville jag inte betala boende så hade jag ju kunnat välja att åka hem på kvällen.
    Skulle man förvänta sig att ett brudpar bjuder på hotellrum el motsvarande till alla gäster så får man spara många år innan man kan gifta sig. I alla fall vi som har över 50 övernattande gäster. skulle bli ca 50 000 bara för det.
  • 20090725

får jag lov att fråga vilken lokal detta e?

BlomAnna skrev 2009-06-12 11:01:00 följande:
    vart i Göteborg under sommarsäsong får du tag på hotellrum för under 1000kr? Det skulle vara bra att veta!
  • BlomAnna
    20090725 skrev 2009-06-15 15:19:38 följande:
    får jag lov att fråga vilken lokal detta e?
    Undrar om du funderar på vilken lokal jag TS menar? I så fall är det Vänhem på Nääs Slott
Svar på tråden Är det sniket?