• BlomAnna

Är det sniket?

I lokalen vi planerar att ha vårt bröllop i finns det 5 rum med sammanlagt 12 bäddar. Man hyr lokalen från fredag - söndag och då ingår dessa bäddar och städning priset är 18 000 vilket ju är rätt så mycket (iaf för oss) men vi har en del långväga gäster...bla min familj och då skulle det ju passa bra att de kan sova där och vara på plats så att säga...tänkte då att man kanske kunde ta 1000kr/bädd för båda nätterna och på så vis spara in lite kostand på lokalen, men är detta sniket? De hade ju om vi inte är i den lokalen varit tvugna att ¨sova på hotell eller liknande och då borde det väl kosta nåt liknande?

Har även funderat på att ta mindre betalt av de jag vet har mindre pengar...

Lokalen är "dröm"lokalen och vårt första handsval men 18 000 är för mycket för vår budget....

Oj vad långt det blev...Frågan är är det sniket att ta betalt för sovplatserna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 11:40
    Tack för alla svar...Får tänka om angående priset.

• Svar på tråden Är det sniket?
  • lecaroline

Appelhotel på E20 mot Östrasjukhuset..

• BlomAnna
    BlomAnna skrev 2009-06-12 11:01:00 följande:
    vart i Göteborg under sommarsäsong får du tag på hotellrum för under 1000kr? Det skulle vara bra att veta!
    Vill påpeka att det är två nätter. Jag kan inte hitta nåt hotell där du kan sova två nätter två personer för under 1000kr
  • lecaroline

Men du skriver 1000kr/bädd för båda nätterna. För 2 personer är det 2000kr och vi betalade 695kr tror jag för ett dubbelrum.. Men kvällsmat och frukost och det är centralt spårvagn går utanför..

• didis

Om ni tar max 1000 kr/familj är det möjligen ok och att de då får ett eget rum. Annars finns det billigare hotell som de antagligen hellre bor på (lågprishotell finns för ca 400 kr/rum).

Jag håller tyvärr med skrivarna ovan om att ni verkar ha valt en lokal ni inte har råd med och nu försöker få andra att betala för den.

• BlomAnna
    lecaroline skrev 2009-06-12 11:08:15 följande:
    Men du skriver 1000kr/bädd för båda nätterna. För 2 personer är det 2000kr och vi betalade 695kr tror jag för ett dubbelrum.. Men kvällsmat och frukost och det är centralt spårvagn går utanför..
    Frukost och kvällsmat ingår ju för dem här med...+att de inte behöver ta sig från festen med taxi eller liknade vilket de beöver annars...

Men visst 1000kr kanske är mycket...kan väl ta 1000kr för två personer...då blir det iaf billigare än Apple hotell som dessutom nästan alltid är fullbokat.
  • lecaroline

Ja det är det säkert för de har bra priser och ligger som sagt rätt så centralt..

Min kusin tog betalt på sitt bröllop för det fanns typ vandrarhem med i priset. De som hade en uppgift slapp betala och var garanterad en sängplats, så jag som var tärna slapp ju betala.
    Jag tycker inte att det är fel att tänka som du gör, bara att det var lite dyrt.

• BlomAnna
    didis skrev 2009-06-12 11:09:14 följande:
    Om ni tar max 1000 kr/familj är det möjligen ok och att de då får ett eget rum. Annars finns det billigare hotell som de antagligen hellre bor på (lågprishotell finns för ca 400 kr/rum).Jag håller tyvärr med skrivarna ovan om att ni verkar ha valt en lokal ni inte har råd med och nu försöker få andra att betala för den.
    Vi har råd med lokalen det är bara inte riktigt så mycket pengar vi hade räknat med att lägga på lokalen och att ta betalt för rummen var bara en tanke.

Eftersom lokalen ligger en bit från stan kommer det ju tillkomma kostander för att ta sig till dessa lågprishotell och då blir det kanske inte så billigt ändå...

Är det värre att ta betalt för boende än att gästerna får betala tex baren själva (vilket inte vi ska)?

den bästa lösningen är kanske att säga att det finns möjlighet att sova där och att de får betala om de vill och den summa de har råd med. Så blir alla nöjda och glada
  • BlomAnna

Kanske ska förtydliga att detta var något jag skulle erbjuda de närmaste, som jag känner väl och naturligtvis kommer hade jag inte tänkt räkna med att få dessa eventuella pengar för boendet...

Jag får se hur vi gör...får väl bara spara ihop lite till så vi har råd med lokalen och kan erbjuda gästerna att sova där gratis...(vilket jag visserligen tror de kommer vägra göra men ändå)

• Aleta

Jag tycker att 300:- per person och natt är rimligt.
    Det priset är vad man har tagit ut på flera bröllop som jag har varit på där brudparet har haft samma situation som du.

Att börja driva hotellverksamhet och ta ut samma priser som på ett riktigt hotell, det tycker jag känns lite märkligt.

• didis
    BlomAnna skrev 2009-06-12 11:16:49 följande:
    Är det värre att ta betalt för boende än att gästerna får betala tex baren själva (vilket inte vi ska)?
    Jag tycker det är rimligt att gäster betalar sitt eget boende. Det var mer priset, 1000 kr/bädd, som jag tyckte var högt, inte principen.
Svar på tråden Är det sniket?