• mindag2009

Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop

Har varit medlem nu i ca 12 timmar och jag har tappat hakan ett antal gånger redan efter alla betalbröllop, folk som ska ta betalt för att folk ska sova i lokalen man ska ha festen i och betalbarer!

Nej, denna tråd är för oss som VILL spendera pengar på sitt bröllop. Som vill att dagen ska bli så perfekt som möjligt! Inte att man ska vrida och vända på varje liten krona. Här pratar vi om så kallade Lyxbröllop!
    Så finns det någon mer än jag som inte vill äta på papp-tallrikar eller ens skulle komma på tanken att ta betalt av sina gäster?

Så tjejer ni som vill prata lyx och flärd skriv här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 12:07
    Snälla ni som bara vill komma in och kasta skit. Gör inte det! Vi kommer ju inte in i budget trådarna och öser skit?

Så de som vill planera bröllop skriver i denna tråd, annars är det OT och OT kommer att anmälas!

• Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop
  • Aleta

Jag tror att dina vänner varken förväntar sig det ena eller andra.
    Om du bjuder på en övernattning så slår du på stort på ett mycket trevligt sätt. Du använder pengarna till att få umgås med dem så mycket som möjligt och det tror jag att de kommer att känna.

Dessutom så verkar du bry dig om dina gäster mycket och de tycker säkert om dig precis som du är.

Spendera på sådana saker som betyder något för dig, fin klänning, ringar, god mat, eller vad det kan vara.
    Du vet säkert själv vad gästerna skulle se som "skrytlyx" - antagligen samma saker som du.

skärgårdsbröllop2010 skrev 2009-06-18 22:57:42 följande:
    Du har nog rätt Shakynose. Även om jag är diskret så vet ju nästan alla mina vänner att jag har pengar så de kanske förväntar sig att jag ska "slå på stort". Men jag tycker att det är en viktig avvägning. Jag vill ju att alla mina vänner ska känna sig bekväma! Det gör att jag t.ex. inte kommer att ha frack som klädsel eftersom det de flesta av mina gäster inte har någon frack/frackklänning
  • ario

hehe, undar hur det skulle kännas att starta en tråd som heter:

"Vi som inte är borskämda bridezillas och som kör en budgetbröllp"

passionsblomman skrev 2009-06-18 22:15:36 följande:
    Jag vänder mig inte till dig. Ditt inlägg är ett exempel på ett som inte alls hör hit egentligen, för att man gör på olika sätt och hur man behagar är vare sig vad ts tycker eller står för och inte heller henes syte med tråden.Hon ville ha en tråd om lyxbröllop för dem som VILL spendera mycket pengar.Det är inte en tyckartråd om att man ska bjuda utan en för dem som har flis att spendera. Hade du läst alla andra inlägg i andra trådar hade du sett det, och läser du den andra delen av trådstarten är det tämligen uppenbart. Därföer ser jag det som oslipat att ens ha med första delen av texten, då den bara är ännu ett tillfälle att uttrycka en åsikt om vad andra valt i andra trådar. Man kan starta en tråd om lyx och flärd helt fristående från papptallrikar och kuvertavgifter. Då blir saken tyclig och man har större chans att få prata om det man vill i tråden och mindre risk att reta upp folk.Just nu skulle ts antagligen iofs säga att du viist det hör till dem som ska vara här, för vem som helst som inte är irriterad på eller ifrågasätter just henne och hennes attityder och agenda, är förmodligen välkommen för närvarande.Vad jag tycker om kuvertavgifter etc avhandlar jag i de trådar som frågar efter det. I den här har jag stuckit ut hakan och kritiserat trådstaren för att vara dålig och påstår att ts får ta konsekvenserna av den genom de reaktioner hon själv bord kunnat förutse och undvika genom att formulera sig med mer omdöme.Ida F skrev 2009-06-18 22:05:08 följande:
  • mindag2009

Men du har ju inte avslöjat någon osanning.
    Jag gav dig en förklaring och med den inte räcker för dig så får du be om mer.

shakynose skrev 2009-06-18 19:19:38 följande:
    Jag tror absolut att det kan väcka avundsjuka och komplex när man flashar sina tillgångar, och säkerligen är mycket av den negativa uppmärksamheten här reaktioner på dessa känslor. Jag kan gladeligen erkänna att jag ofta blir lite avis på forummedlemmar när jag ser era fotoalbum och läser era historier. De jag är mest avis på är dock de driftiga företagare som lyckas tjäna stora pengar på bröllopsindustrin. Jag har dock aldrig kallat TS för lögnare eller skrythals (det är skillnad på att avslöja en osanning och att kalla någon lögnare!) och har verkligen inget ut av att få någon att må dåligt över hur mycket de har eller inte har. Eller vad de säger att de har eller inte har.Själv har jag inte satt en budget än och tycker att det skulle vara jättekul om denna tråd fungerade som inspiration oavsett ekonomisk situation. Det behövs drömmar också!
  • mindag2009

Hon är en av mina närmaste vänner!
    Hon varnade faktiskt mig att bli medlem här för att alla har inte "alla skidor på loftet" här inne.

Fjosok skrev 2009-06-18 19:00:40 följande:
    Typisk svensk inställningIngen får ha det bättre, alla bröllop ska se likadana ut ...bla bla bla. Var gärna unik så länge du inte sticker ut. Ha gärna pengar men håll klaffen och säg det inte. Kan du spela ett sintrument ska man helt inte visa det utan då kan dom som inte kan bli ledsna och känna sig underlägsna.Miljonärsbruden som skulle gifta dig i NYC för några år sedan blev ju utmobbad totalt. Avundsjuka? Såklart ...Suck!!
  • mindag2009

Men vad roligt att jag inspirerar någon
    Att vara "dumsnål" som du själv beskriver det är nog ganska dumt på en av de största dagarna i ens liv.
    Ja, för man måste följa den svenska mallen för annars blir det ett jävla liv här inne.

Berätta gärna mer om ditt bröllop osv!

skärgårdsbröllop2010 skrev 2009-06-18 22:38:27 följande:
    Kära TS,Ville bara säga att du har fått mig att tänka om lite grann. Först blev jag ganska provocerad av ditt bröllop. Jag har också pengar att spendera men skulle aldrig drömma om att spendera i miljonklassen som du gör. Sen har denna tråd fått mig att börjat tänka att jag är lite dumsnål. Jag vill gärna ha övernattning två dagar men har inte tyckt att det varit okej eftersom jag inte vill att mina gäster ska behöva betala övernattning två kvällar (jag vill vara lite isolerat ute i skärgården). Att bjuda gästerna på boende har aldrig ens slagit mig för inget bröllop jag någonsin har varit på (inklusive frackbröllop) har bjudit gästerna på boendet. Det är en ganska osvenk tradition tror jag och det kanske är därför du råkade provocera så mycket, när du beskrev något som de flesta uppfattar som normen som ett betalbröllop. Nu börjar jag tänka att jag kanske ska bjuda gästerna på boende en av nätterna?! Jag har råd och att alla gäster lär känna varandra lite innan bröllopet är drömmen för mig! Tack för att du fick mig att utmana mina normer lite! Däremot känner jag en viss oro för att ha ett "mer exklusivt" upplägg på bröllopet än de flesta av mina kompisar har råd till. Det är nog det som håller mig tillbaka lite. Jag vill ha mitt drömbröllop men vill inte verka som att jag "show off". Vet inte riktigt hur jag ska göra?
  • mindag2009

Jag är väll om man säger så född med en "silversked" i munnen, MEN jag har själv suttit i skolbänken i måååånge år (utan att pappa har betalat, tagit CSN lån osv). Nu har jag ett bra arbete som jag lever på alltså inga pengar från pappa nå mer.
    Sen går mitt och min m2b företag väldigt bra så där kommer också pengar till bröllopet.

JS76JS skrev 2009-06-18 22:36:24 följande:
    Vill bara säga en sak i den här konstiga diskussionen härinne. Jag har både varit på bröllop där man har ätit buffe som paret har gjort själv (vissa skulle kanske kalla bröllopet för budget) till bröllop där brudparet har bjudit på ALLT som tex. hotellrum och frukostbuffe. Tror inte att det spelar någon roll hur mkt pengar bröllopsparet har lagt på bröllopet för att det ska bli ett roligt och underbart bröllop. Tycker det inte spelar någon roll hur mkt pengar man lägger på sitt bröllop, huvudsaken är väl att man känner att man har råd?Vi har och kommer att lägga en del pengar på vårt bröllop på grund av att vi kan, ALLT är relativt. Vi kan ha vårt bröllop på en underbar herrgård och tycker att det är helt fantastiskt.Jag och inte heller min sambo är uppvuxna med silversked i munnen, men på grund av min sambos framgångar i sin firma kan vi göra mkt av det som vi inte kunde göra under våran uppväxt som att konsumera och resa. Kan säga så här: Vi har det väldigt bra ekonomiskt (tycker jag), men på grund av detta finns det mkt avundsjuka bland folk som tycker att det är fult att tjäna pengar. Vill avsluta med att säga att allt är relativt, vi har förmodligen inte lika mkt pengar som TS men vi har mkt pengar för att vara oss. Hoppas att mitt inlägg inte blev för krånglig och att jag inte har förolämpat någon.
  • mindag2009

Det precis det där som är sssså jävla svenskt, man får inte göra något som faller ut ur ramarna och är rädd att folk ska bli avundsjuka!
    Men allt är faktiskt inte rättvist.

JS76JS skrev 2009-06-18 22:49:06 följande:
    Skärgårdsblomma:Däremot känner jag en viss oro för att ha ett "mer exklusivt" upplägg på bröllopet än de flesta av mina kompisar har råd till. Det är nog det som håller mig tillbaka lite. Jag vill ha mitt drömbröllop men vill inte verka som att jag "show off". Vet inte riktigt hur jag ska göra?[/citat]Precis så känner jag med och det är lite jobbigt eftersom jag anser mig att vara en väldigt ödmjuk person. Man är ju rädd att stöta sig med sina kompisar och att de ska börja tycka att "jaha, vad tror hon att hon är nu då". Om ni har råd och om det känns rätt tycker jag att ni ska bjuda på en natt och hoppas att gästerna uppskattar denna gest. Vi kommer att bjuda mammor, pappor, tärnor, marskalkar och toastmaster och toastmadame på hotellnatt.
  • mindag2009

men kan ni nu som "kidnappar" tråden lägga av!

Vi som vill planera här inne, låt oss vara snälla!

• Lakritsbåten

Jag kommer INTE att göra secret box och har funderat på vad som kan vara lämpligt. USB-minne med bilder och digital fotoram låter som en kul idé.

JS76JS skrev 2009-06-18 22:21:08 följande:
    Jo, det verkar hett med secret box. Själv ska jag ge en secret box till min blivande och jag tror verkligen att han kommer att uppskatta det. Innan jag bestämde mig för secret box funderade jag på att ge honom en digital fotoram med USB-minne med bilder på vårat liv tillsammans, tyckte att det vore gulligt. Tror att ett medlemsskap i en trevlig golfklubb skulle vara en bra morgongåva.
  • möklintabröllop

mindag2009 m fl. Käfta inte emot dom som inte diskuterar det som planeras.....då blir det mycket lugnare på tråden!

Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop