• smultronblom00

min sambo sa nej

först ska jag tala om att jag lånar denna medlems sida jag har ingen egen tyvärr!
    jag och min sambo hade vänner här igår våra barn lekte som valigt då frågade det andra paret oss om vi ville gifta oss tillsammans med dem alltså dubbelbröllop vi är såna inget stort utan i all enkelhet han verkade ganska säker sen var det inget mera prat igår kväll var allt jättebra idag på middan frågade jag han om han ville gifta sig men det var inte populärt nää det kan kvitta typ det kan vi ta en annan gång ingen panik ja alltså mer eller mindra Nej
    hur sårad blir man jag är helt förtvivlad nu vi har två barn tillsammans hade jag vetat detta så hade jag inte skaffat barn med han när vi förlovade oss var det han som så gärna ville och jag tycker att om man förlovar sig så gifter man sig inom en rimlig tid...
    vad ska jag göra

• Svar på tråden min sambo sa nej
  • shakynose

Jag måste säga att jag tycker att det är lite märkligt att män i allmänhet har större problem med att avge äktenskapslöften än att skaffa barn. Det kan ju knappast handla om "commitment issues" om man kommit så långt i ett förhållande att man har barn ihop. Eller?

Visst kan man ställa ultimatum, men då måste man ju vara beredd att stå för det också. Skulle du kunna lämna honom om han säger nej till bröllop?
    Jag skulle faktiskt aldrig gifta mig med någon som var beredd att lämna mig direkt om jag inte gick med på det. Det MÅSTE vara ömsesidigt. Så är det iaf för mig.

• novemberbrud2009
    shakynose skrev 2009-06-20 21:02:52 följande:
    Jag måste säga att jag tycker att det är lite märkligt att män i allmänhet har större problem med att avge äktenskapslöften än att skaffa barn. Det kan ju knappast handla om "commitment issues" om man kommit så långt i ett förhållande att man har barn ihop.
    Ja, eller hur. Har många gånger tänkt på detta.
  • ario

Men samtigt vill man ju inte sitta o vänta tills killen ändrar sig.

Men har man barn så är det ju självklart svårare o lämna varandra, man har ju barnen o tänka på.

det är ju en dilemma i sig!

Om jag inte har barn så skulle jag säkert ge honom ultimatum, om äktenskap är viktigt för mig.

• Saltakatten

Det kan ju vara så att han inte var intresserad av dubbelbröllop.

Som jag ser det behövs det väl knappast några mer argument än de juridiska. Varför skulle man inte vara intresserad av att ge sin familj så stor trygghet som möjligt?

Ta upp det med honom i lugn och ro och säg vad du känner. Det behöver inte vara dyrt att gifta sig, och man behöver inte stå i centrum, eller vad det nu kan vara som han tvekar över.

Handlar det om "commitment issues" då skulle jag verkligen börja fundera på om det verkligen är ett förhållande att satsa på.

• Troll1
    ario skrev 2009-06-20 20:36:44 följande:
    Oj va tråkigt, men jag tycker du ska säga yill honom, utlitmatum!!
    Ultimatum?? Nej usch!

Ta det lugnt och avvakta lite. Det är ingen brådska, det finns säkert tid för ett mer romantiskt frieri framöver...
    Jag hade inte heller tackat ja om det hade varit precis runt en diskussion ang dubbelbröllop. Trots barn... Han kanske ville fria till DIG?
  • wiii

Jag måste säga att jag inte förstår grejen med ett ultimatum om att gifta sig. Hur mycket älskar man egentligen sin partner då? Är ett bröllop viktigare än relationen i sig ska man nog tänka över om det är en så bra idé över huvud taget..

ario skrev 2009-06-20 21:56:57 följande:
    Men samtigt vill man ju inte sitta o vänta tills killen ändrar sig.Men har man barn så är det ju självklart svårare o lämna varandra, man har ju barnen o tänka på.det är ju en dilemma i sig!Om jag inte har barn så skulle jag säkert ge honom ultimatum, om äktenskap är viktigt för mig.
  • Pizan

Jag tror att ibland så jobbar den där princessdrömmen om ett bröllop emot en, och det är den föreställningen som män kan ha emot bröllop. Det är en teori i varje fall.

Sen tror jag även att många inte längre förstår vitsen, de har ju redan bekräftat att de vill vara med sin partner genom att skaffa barn och tycker att hela äktenskapsbiten är onödig. Längtar man inte efter ett bröllop i sig och inser att man redan är så stadgad som man kan bli som en familj så tycker väl en del att det är bra som det är utan den processen och den juridiska biten kan man ju även lösa med ett testamente.

Hursomhelst så tror jag inte att man ska tvinga nån att gifta sig med en utan då får man väl helt enkelt lära sig leva med att man trots allt har gjort det största man kan göra med nån annan, dvs skaffa barn tillsammans.

• workoutgirl

Jag tycker ultimatum låter lite drastiskt men däremot kan det ju vara en bra idé att prata med sin partner om hur viktigt man tycker det är att gifta sig. Har man också barn tillsammans kan man säkert komma fram till något som båda kan vara nöjda med.

• planerarbröllop

Ibland säger jag sånt inför folk när jag inte vill säga hur jag egentligen vill. Alltså jag ljuger för att senare kunna ta ett snack med min sambo.
    Det kan ju vara så att han har tänkt fria till dig också och vill inte avslöja sig.

• ario

För mig är äktenskap viktigt, skulle aldrig kunna vara tillsammans med en kille mer en några år ifall han inte vill gifta sig.

Det beror på hur man ser på äktenskap, för mig är det heligt och betyder framtid för mig.

wiii skrev 2009-06-20 23:19:31 följande:
    Jag måste säga att jag inte förstår grejen med ett ultimatum om att gifta sig. Hur mycket älskar man egentligen sin partner då? Är ett bröllop viktigare än relationen i sig ska man nog tänka över om det är en så bra idé över huvud taget..
  • wiii

jag kan absolut förstå att äktenskap är viktigt för en. men om behovet att ställa ett ultimatum för att det ska bli av finns, så visar det ju ganska tydligt på hur olika värderingar man har, och det känns inte som en bra start. är äktenskap så viktigt för en, blir det nog svårt om man inte har en partner som känner detsamma.

ario skrev 2009-06-21 10:42:13 följande:
    För mig är äktenskap viktigt, skulle aldrig kunna vara tillsammans med en kille mer en några år ifall han inte vill gifta sig.Det beror på hur man ser på äktenskap, för mig är det heligt och betyder framtid för mig.
  • ascensionday

Jag förstår verkligen att du är sårad och förtvivlad! Tycker att du fått många bra och fina kommentarer här, som jag hoppas att du läst. Jag önskar och tror att det kanske var så att det blev ett litet missförstånd er emellan, på grund av situationen. Jag skulle personligen inte heller varit entusiastisk om tanken på äktenskap kommit upp i på ett sådant sätt. Han kanske önskade sig något mer romantiskt, och är lika besviken som du?

Som många kommenterat, så kan det nog också vara så att han är avogt inställd till dubbelbröllop, men hade svårt för att få ur sig det av rädsla för att förolämpa era vänner. Han har allt fog för att vilja undvika ett sådant spektakel! Den gamla visdomen är att dubbelbröllop för olycka med sig - det ena äktenskapet är dömt att bli olyckligt. Om vi sätter vidskepelsen åt sidan, så kvarstår ändå det faktum att bröllopet ska vara ER dag, och inte delas med någon annan. Det är du som är bruden, och ingen ska konkurrera med dig om uppmärksamheten. Era vigsellöften är dagens tema.

Jag förstår om du inte vågar dig på ett romantiskt frieri efter detta dråpslag, men det kanske finns något annat sätt att föra ämnet på tal, för att känna av vad han verkligen tycker. Eller fråga rakt ut om han kände sig obekväm av situationen som blev, så kanske han säger något om hur han tycker det borde gått till.

Det här var bara mina tankar... Önskar dig allt gott!

• smultronblom00

tusen tack alla det värmer....

• emelieochlinus

Jag har inte läst hela tråden och alla svaren men mitt svar på frågan i trådstarten (Vad du ska göra?) är:

Prata med din sambo om hur du känner.

• ario

det är ju därför vikigt att hitta någon som delar samma värderingar som dig:)

Därför hittade jag min, en som tänkte som mig!

wiii skrev 2009-06-21 14:21:31 följande:
    jag kan absolut förstå att äktenskap är viktigt för en. men om behovet att ställa ett ultimatum för att det ska bli av finns, så visar det ju ganska tydligt på hur olika värderingar man har, och det känns inte som en bra start. är äktenskap så viktigt för en, blir det nog svårt om man inte har en partner som känner detsamma.
  • emelieochlinus

... och hur efter om hur han tänker och känner.

• emelieochlinus

"hör" efter skulle det vara så klart.

• ario

jag har en berättelse om en tjej som jag känner, Hon var tillsammans med en kille som inte ville gifta sig med henne, men han ville gärna leva med henne, och skaffa barn,

Men för henne var äktenskap otrolig vikigt och barn skulle hon inte skaffa förren hon gifte sig. Iallfall, dem var tillsammans i 7 år och varken förlovning eller trolovning fick hon. Tillslut var hon så trött på att vänta o vänta så hon gav honom ulimatim, antingen en ring på fingret eller så får han hitta någon annan. Inte längre efter att hon sa detta så gjorde HAN slut med henne och dem varken pratade eller träffades på 6 månader.

När hon trodde att hon hade glömt honom och han henne så började hon dejta, samma dag som hon började dejta en annan kille så fick hennes ex reda på det. Han ringde henne samma dag och friade till henne.

Alltså så kan vissa killar vara lite trögare och inte veta vad dem går miste om. Nu är dem gifta och lyckliga:)

Jag tyckte hon gjorde grymt i att ge honom ulimatum. om man älskar varandra varför ska det vara svårt för den andra partner att gå med på giftemål?

• anne på grönkulla

Prata med varandra! Förutsätt inte vad han vill utifrån vad du tolkar av vad han säger i förbigående utan se till att ha regelbundna djupare samtal med varann om er vardag, relation och framtid.

Svar på tråden min sambo sa nej