Jag surfade runt lite för att läsa om ursprunget till love brachelt men hittade bara en länk om att det hade sitt ursprung ur kyskhetsbältet, hurvida den sidan är trovärdig eller ej kan jag inte avgöra. Är det nu helt korekt att tanken fanns på kyskhetsbältet så är ju symboliken inte den vackraste men samtidigt så är vi ju än idag inte säkra på att kyskhetsbältet användes till att låsa in sin kvinna i under längre tid. Några konkreta bevis för det har man vad jag vet inte hittat utan det diskuteras fortfarande om hurvida dessa användes på ett sådant sätt. Att män skulle sätta fast ett kyskhetsbälte på kvinnan för att försäkra sig om att hon inte förlustar sig med andra är kränkande. Men samtidigt finns inga bevis för att detta verkligen skede. Vad man funnit är ju att de användes i sexuella lekar, vilket de görs än idag.
Secret Box bilder som tas och ses som oerhört fint och på snudd romantiskt har ju en historia bakom sig som inte den heller är allt för fin eller trevlig ur könsdiskriminerade synpunkt. Men idag är det inte många som tänker på det.
Ska man hårddra saker tycker jag nog att morgongåva idagens samhälle är diskriminerande.
shakynose skrev 2009-08-16 21:05:16 följande:
Nä det är väl just det att de INTE tänker på symboliken som vi ifrågasatt. Problemet är just att folk INTE tänker på de könsroller som vi slentrianmässigt anpassar oss till utan att blinka. Ingen tror att Jonas menar att låsa in vår lilla sessa på allvar!Cartiers "Love Bracelet" ÄR faktiskt inspirerad av ett kyskhetsbälte, det är inget som aftonbladet hittat på!