• KatjaB

Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?

Tycker jag mest läser överallt att folk inte vill ha barn med på fester, att barn och alkohol hör inte ihop osv.. Nu så hade ju inte vi tänkt bjuda barnen på alkohol eller ha värta fylleslaget heller, hehe,
    meh jag bara undrar mest för att jag är nyfiken.

Finns ni där ute som ska ha med barn på er fest? Jag har bara varit på ett bröllop som var barnfritt förutom brudparets barn, men annars har barn alltid varit medbjudna om inte föräldrarna velat själva ha barnvakt.

Nu när jag läser om så många som inte ska ha barn med funderar jag på om det här kan vara lite av en "modegrej" så att säga, eftersom det är så är otroligt vanligt nu vad det verkar. Eller är det vi som är helt galna som kommer förmodligen ha 10 barn på vårt bröllop mellan 1-7?

Det här är alltså ingen predikan om hurvida man ska eller inte ha barn på sitt bröllop, utan mer en undrar hur ni tänker.

• Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?
  • December 2009

Våra barn rä med men vi vet oxå att farmor kommer ta hand om den och hon orkar inte festa länge. Samt kusinernas mamma lär inte heller orka och då kommer barnen åka med dem sen och sen blir det barnfritt resten av natten

• Bustroll

Vi har med barn på vårat bröllop, skulle inte kunna tänka mig ngt annat. De tillhör ju familjen också. Klart det kan bli lite stimm och ngn liten tår hos ngt barn men det är ju ändå vi som kommer att ha uppmärksamheten. Det är bara en familj som inte tar med barnen, men det är bara för deras skull, inget vi har proppsat på. Vi har köpt ballonger och ska kanske ha fiskdamm och dyl, just för barnen.

• Tina86

Vi kommer ha barn med på festen, våra egna och alla andras barn är också bjudna, men de flesta brukar ordna med barnvakt, men för min del spelar det ingen roll om de är med eller inte.

• KatjaB

Vad kul att höra hur alla resonerar. Och nej, kanske är det inte en modegrej då, men min personliga åsikt är att jag överallt tycker mig höra att barn inte ska få vara med på bröllopsfester.
    I vår bekantskapskrets så har det formligen exploderat med bebisverkstan så det är många som har småbarn, både i släkten och hos vännerna. Vi hade nog aldrig kunnat tänka oss en fest utan barn då vi själva har barn och mina syskonbarn betyder oerhört mycket för mig. Sen så får våra vänner välja själva hur de ska göra men de får ta med sig sina barn om de vill.
    Vi ska ha ett rum med tv, papper, kritor o annat pyssel och så ska mina syskonbarn som är 9,10,13 år hålla i fiskedamm för de mindre barnen.

Det enda "problemet" är att jag gärna skulle bjuda alla från min mammas sida av släkten, men då blir vi på tok för många, speciellt när det är familjer med 3-4 barn också.
    Så jag sitter och skriver om gästlistan ex antal gånger och blir inte riktigt nöjd med nåt, för hur jag än gör så blir vi antingen för många för lokalen eller så är det 25 barn med helt plötsligt, och där kan jag tycka att det börjar bli lite väl många småbarn.

• Lysan

Nu kommer vi bli en liten skara på 37 pers sammanlagt 32 vuxna & 5 barn.
    Ena svågern har 3 barn men dom valde att få vara barnfria på våran dag. Dom barnen som kommer att vara med är 1-4 år (5st). 2 är våra egna, sen har svågern 1, en kusin har 1 st & sen en annan kusin som bor på gotland har 1.
    Nu så bor vi övriga i stort sett väldigt nära varandra, så dom har sina sängar nära.

• emilou77

Vi har inte begärt barnfritt men vet att många redan bestämt sig för att ordna barnvakt ändå. De barn som än så länge står på gästlistan är strax under två år gamla. Det tillkommer säkert en massa ungar i alla åldrar (stor marockansk släkt) och blir det för många så styr vi upp med nåt filmrum osv så får de större barnen passa de mindre.

• pluggisen

Vi hade barn på vår bröllopsfest och det kändes jättebra.Att hela familjen var samlad, hade inte kunnat genomföra våert bröllop utan barn, dom tillhör ju oxå liksom.........

• Flygande taxen

Vi gör "både och".

Det finns inte så många barn i min afmilj och bekantspakspkrets och eftersom de ändå alltid är med på alla andra tillställningar så tycker jag det föll sig naturligt att också bjuda barnen till festen.
    Tycker också att det är en självklarhet att barnen ska få vara med och fira, det är ju deras moster/farbror som gifter sig så Dessutom har jag själv fått vara med på en massa bröllop som barn, så ja... det var en självklarthet

Men, eftersom det kommer att vara alkohol inblandat på festen och vi faktiskt vill ha en riktig fest och inte ett barnkalas (typ... ) så har vi valt att ha festen barnfri efter kl. 22.30. så vi skrev i inbjudan att barn är hjärtligt välkomna, men efter kl. 22.30 är festen barnfri. Så våra syskon har fixat barnvakt (deras svärföräldrar) som komemr och hämtar barnen på kvällen så vi kan fortsätta festa

• ccjertborn

Hej vi kommer att ha barn med på vårat bröllop, vi vill ju att alla våra nära och kära skall deltaga och de kan ju vara så att de inte finns barnvakt för alla barnen och då innebär ju de att vissa kankse inte kan komma, vi ska inte ha fylleslag på vår fest heller utan med måtta såklart =)

kramar

• pandis81

jag säger samma sak, du har inte varit på våra fester. VI HAR ALLTID barn med då dom är en sån stor del av våra liv, och jag önskar inget annorlunda till vårat stunande bröllop.
    SJÄLVKLART är barnen en del av det, och jag vill verkligen inte ändra på det.
    Då vi har en dotter själva och hon är en självklar del av våran stora dag. HON är ju våran ögonsten.
    Och min sambo har mindre små syskon och jag skulle känna mig som en värdelös mor och blivande fru om inte sambons bröder får vara med när deras storebror gifter sig.
    Det är ju ändå en sån stor dag.

JAG SKULLE ALDRIG BOJKOTTA VÅRA BARN I FAMILJEN.
    Det är diskriminering. Dom ingår lika mycket i familjen som jag och min sambo gör.

NÄ ETT STÖRRE GLÄDJE ÄMNE FÅR MAN LETA EFTER..

Mirey skrev 2009-09-29 23:50:44 följande:
    För d första så e barn helt underbara gåvor! Men på ett bröllop så vill man inte ha dom springandes, gnällandes osv. Man vill heller inte att någonting ska bli förstört fastän de inte gör d med flit. Sen vill man ha en fest för "vuxna" där man kan ta ngr drinkar o dansa o ha kul vilket man inte kan när man har barnen med sej. D blir svårt då. Modegrej tror jag verkligen inte att d e.D kan även bero på vilken slags fest man ska ha. Våra fester brukar hålla på till typ 4-5 på natten o man vill juh inte att ens gäster ska gå tidigt pga att barnen ska sova osv.
Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?