• KatjaB

Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?

Tycker jag mest läser överallt att folk inte vill ha barn med på fester, att barn och alkohol hör inte ihop osv.. Nu så hade ju inte vi tänkt bjuda barnen på alkohol eller ha värta fylleslaget heller, hehe,
    meh jag bara undrar mest för att jag är nyfiken.

Finns ni där ute som ska ha med barn på er fest? Jag har bara varit på ett bröllop som var barnfritt förutom brudparets barn, men annars har barn alltid varit medbjudna om inte föräldrarna velat själva ha barnvakt.

Nu när jag läser om så många som inte ska ha barn med funderar jag på om det här kan vara lite av en "modegrej" så att säga, eftersom det är så är otroligt vanligt nu vad det verkar. Eller är det vi som är helt galna som kommer förmodligen ha 10 barn på vårt bröllop mellan 1-7?

Det här är alltså ingen predikan om hurvida man ska eller inte ha barn på sitt bröllop, utan mer en undrar hur ni tänker.

• Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?
  • lule

Känns tråkigt att se folk skriva kommentarer som "vi vill ha med dem för vi tycker så mycket om våra barn och syskonbarn". Det handlar inte om det när man väljer bort barn på bröllop exempelvis.

Jag skulle snarare i sådana fall säga att de som väljer att inte ha med sina barn och syskonbarn är de som "bryr sig". Är själv utbildad inom det sociala området, forskat kring frågor om barn och alkohol och vill bara göra en sådan enkel sak som att peka på all forskning som finns om hur barn känner ett stort obehag och oroskänslor inför berusade vuxna. Oavsett förälder eller ej. Så av den enkla anledningen skulle aldrig jag vilja ha mina barn i min närhet när jag väljer att dricka alkohol. Jag vill inte heller den dagen jag gifter mig, sätta dem i den miljön där många vuxna dricker alkohol(och en del blir berusade.)

• Trollia

Vi kommer ha ett mindre bröllop och det blir nog inte så många barn men de som har barn har små barn så de får följa med om de vill, är nog kanske svårt att få till barnvakt också,,

• pandis81

så du menar att om man har barn med på ett bröllop som serverar alkohol så är man dålig förälder eller dålig förebild för barnen ????

Det är nog det dummaste jag har hört.
    Man väljer väl själv hur mycket man dricker när det är alkohol och barn i närheten.
    Att våra barn ska vara med är en självklarthet, och jag ser mig inte som dålig förebild eller förälder för att jag väljer att ta ett glas vin till maten på ett bröllop eller hemma.

Jag tar hand om mitt barn på bästa sätt och jag tror inte hon tar skada för att jag väljer ett glas vin någon gång i bland.
    Visst kan det vara forskning på sånna saker.

Men jag tycker det är upp till var och en vad man väljer att ha på sitt bröllop även om man har med sig barn..
    bröllopsdagen är något man ska dela med sig av till sina nära och kära om det så är vuxna eller barn.

lule skrev 2009-09-30 09:26:17 följande:
    Känns tråkigt att se folk skriva kommentarer som "vi vill ha med dem för vi tycker så mycket om våra barn och syskonbarn". Det handlar inte om det när man väljer bort barn på bröllop exempelvis.Jag skulle snarare i sådana fall säga att de som väljer att inte ha med sina barn och syskonbarn är de som "bryr sig". Är själv utbildad inom det sociala området, forskat kring frågor om barn och alkohol och vill bara göra en sådan enkel sak som att peka på all forskning som finns om hur barn känner ett stort obehag och oroskänslor inför berusade vuxna. Oavsett förälder eller ej. Så av den enkla anledningen skulle aldrig jag vilja ha mina barn i min närhet när jag väljer att dricka alkohol. Jag vill inte heller den dagen jag gifter mig, sätta dem i den miljön där många vuxna dricker alkohol(och en del blir berusade.)
  • Sonja68

Vi resonerade som så att var och en gör som de vill med sina barn. Kan de inte fixa barnvakt så är de välkomna med barnen, vill de inte att barnen ska vara med av någon anledning, tex att det blir för sent eller att de inte vill att barnen ska vara med när folk blir påverkade av alkohol eller att de bara vill kunna koppla av och vara barnfria en kväll, fine!
    Vi hade våra barn med i kyrkan och under middagen. Sedan när de började bli trötta och festen började bli tråkig för barnen och rolig för de vuxna, ja då hade vi ordnat så att en släkting tog hem dem till sig och lade dem att sova. Hon tog dessutom med sig några till barn som inte ville bli ensamna barn kvar på festen
    De flesta valde att ordna barnvakt men alla hade inte den möjligheten. De tog själva ansvar för sina barn och såg när timmen var slagen att åka hem.
    Så är det när man har barn. Man kan sällan vara med hela kvällen och ibland kan man inte alls vara med på vissa fester.
    Inget konstigt med det.
    Men eftersom våra barn skulle vara med så var det helt okej för oss om andra tog med sig sina barn

• lule

Jag menar att man gör som man vill. Men jag menar också att forskning är forskning. Jag moraliserar inte över vad andra gör utan ville ge en motvikt till alla de som tyckte de som väljer bort barnen är dåliga föräldrar, som att de bryr sig mindre om sina barn för att de inte får vara med.

Jag skulle inte vilja ha med mina bran. Jag skulle aldrig heller dricka alkohol vare sig hemma eller på fest om mina barn var med. Men det är bara jag. Ni andra gör vad ni själva vill. Precis som ni motionerar hur mycket ni vill, äter vad ni vill och kollar på vad ni vill på TV.

Precis som du har jag rätt till en egen åsikt i detta ämne.

pandis81 skrev 2009-09-30 09:35:04 följande:
    så du menar att om man har barn med på ett bröllop som serverar alkohol så är man dålig förälder eller dålig förebild för barnen ???? Det är nog det dummaste jag har hört. Man väljer väl själv hur mycket man dricker när det är alkohol och barn i närheten. Att våra barn ska vara med är en självklarthet, och jag ser mig inte som dålig förebild eller förälder för att jag väljer att ta ett glas vin till maten på ett bröllop eller hemma. Jag tar hand om mitt barn på bästa sätt och jag tror inte hon tar skada för att jag väljer ett glas vin någon gång i bland. Visst kan det vara forskning på sånna saker. Men jag tycker det är upp till var och en vad man väljer att ha på sitt bröllop även om man har med sig barn..bröllopsdagen är något man ska dela med sig av till sina nära och kära om det så är vuxna eller barn.
  • BlomAnna

Vi ska inte ha barnfritt. Har en lillasyster som är 9 och en systerson som är 6 och de betyde så mycket för mig att jag inte kan tänka mig att gifta mig utan dem, och eftersom de ska vara med kan vi inte begära att andras barn ska vara hemma. Däermot vet jag att flera av våra vänner kommer ta tillfället i akt att få vara barnledig och ha en stund för sig själva. Men några barn blir det och vi kommer fixa så de har lite att sysselsätta sig med samt att någon har ett vakande öga över dem.

Förstår varför man väljer att ha barnfritt det blir lätt fler barn än vuxna och det är ju itne meningen att det ska vara barnkalas...

vi kommer inte skriva i inbjudan att barn är välkomna, men vi kommer heller inte skriva att de inte är det. Det är upp till föräldrarna att bestämma om de vill att de ska följa med eller inte.

Snurrigt inlägg blev detta...nåja

• Sonja68
    BlomAnna skrev 2009-09-30 09:49:37 följande:
    Vi ska inte ha barnfritt. Har en lillasyster som är 9 och en systerson som är 6 och de betyde så mycket för mig att jag inte kan tänka mig att gifta mig utan dem, och eftersom de ska vara med kan vi inte begära att andras barn ska vara hemma. Däermot vet jag att flera av våra vänner kommer ta tillfället i akt att få vara barnledig och ha en stund för sig själva. Men några barn blir det och vi kommer fixa så de har lite att sysselsätta sig med samt att någon har ett vakande öga över dem. Förstår varför man väljer att ha barnfritt det blir lätt fler barn än vuxna och det är ju itne meningen att det ska vara barnkalas...vi kommer inte skriva i inbjudan att barn är välkomna, men vi kommer heller inte skriva att de inte är det. Det är upp till föräldrarna att bestämma om de vill att de ska följa med eller inte.Snurrigt inlägg blev detta...nåja
    Inte alls snurrigt om du frågar mig
  • evst

För oss är det en kostnadsfråga, alla våra vänner har barn, minst ett, ofta två, ibland 3 och 4. Om alla skulle ha med sig sina barn, skulle vi behöva betala kuvertavgift för dem med och då skulle vi kunna bjuda färre.

Däremot hade jag tyckt det hade varit trevligt, på min disputationsfest så tog nästan alla med sina barn, det blev kul, gemytligt, vilt och fantastiskt roligt.

Däremot kommer våra två barn, en kusin som inte får barnvakt och en eller två bebisar att vara med.

• Grantorp

Jag är lite kluven i frågan, och har inte bestämt mig ännu... Har inget emot barnen på festen, utan i stället att föräldrarna inte kan slappna av och i vissa fall åka hem tidigare.

• BlomAnna
    Grantorp skrev 2009-09-30 09:59:48 följande:
    Jag är lite kluven i frågan, och har inte bestämt mig ännu... Har inget emot barnen på festen, utan i stället att föräldrarna inte kan slappna av och i vissa fall åka hem tidigare.
    Fast det är ju lite deras problem så att säga. De har ju faktiskt möjligheten att skaffa barnvakt om de vill slippa det...
Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?