• KatjaB

Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?

Tycker jag mest läser överallt att folk inte vill ha barn med på fester, att barn och alkohol hör inte ihop osv.. Nu så hade ju inte vi tänkt bjuda barnen på alkohol eller ha värta fylleslaget heller, hehe,
    meh jag bara undrar mest för att jag är nyfiken.

Finns ni där ute som ska ha med barn på er fest? Jag har bara varit på ett bröllop som var barnfritt förutom brudparets barn, men annars har barn alltid varit medbjudna om inte föräldrarna velat själva ha barnvakt.

Nu när jag läser om så många som inte ska ha barn med funderar jag på om det här kan vara lite av en "modegrej" så att säga, eftersom det är så är otroligt vanligt nu vad det verkar. Eller är det vi som är helt galna som kommer förmodligen ha 10 barn på vårt bröllop mellan 1-7?

Det här är alltså ingen predikan om hurvida man ska eller inte ha barn på sitt bröllop, utan mer en undrar hur ni tänker.

• Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?
  • Mirey

Kl 19 e viseln! Ni då?

Alexxxi skrev 2009-09-30 13:21:57 följande:
    Mirey, Hur sen ska ni vigas egentligen?Hehe
  • Mirey

KatjaB, jag hänger med! Tack för tipset =) Ett enda ord kan göra så att man kan missuppfattas mkt, ska tänka på d ;)

KatjaB skrev 2009-09-30 13:19:11 följande:
    mirey: nu kanske jag har fel, men jag uppfattade det första inlägget mot dig som var "inte man, utan du" inte som ett påhopp, utan mer en psykologisk grej. Många säger "man" istället för att säga "jag" för att få med andra i sin egen åsikt, istället för att säga såhär tycker jag.. Ja du förstås säkert hur jag menar. Jag brukade själv säga "man" i många sammanhang, men när jag fick det påpekat för mig så har jag nog börjat tala mer ur mitt perspektiv och inte om vad alla andra med mig tycker.. Hoppas du förstår nåt av mitt svammel, hehe
  • KatjaB
    Mirey skrev 2009-09-30 15:47:23 följande:
    KatjaB, jag hänger med! Tack för tipset =) Ett enda ord kan göra så att man kan missuppfattas mkt, ska tänka på d ;)
    ja det var min besserwisser till syster som påpekade det för mig hahah
  • marrying kind

KatjaB Vi har också mycket fokus på barn i vårt liv- tre stycken faktiskt -och vi har många fester med barn- midsommar, kräftskivor mm Men vi är i samma sits som "Vid havet"- vi är inte purunga- jag är 38 och han 46 vilket innebär att alla våra vänner har många barn(bonusungar också)- vi skulle också blir fler barn/ ungdomar än vuxna och våra närmsta vuxna blir drygt 60 pers- vi skulle bli lätt över 150 pers- OM- en del ungdomar valde att utebli Det går tyvärr inte. Men vi löser det med vigsel på semester med våra barn och vänner med barn och en sk "efterfest" med de våra vuxna nära vänner- utan barn.
    Sen kan jag säga att jag uppskattar både fester med och utan barn- det är två olika saker- som ostmackor en dag och skinka en annan jag längtar både efter vigsel/semester med våra älskade ungar och fest utan!

• MammaMiaa

Vi hade barn med på vårt bröllop skulle aldrig drömma om att inte bjuda barnen. Sen va det upp till föräldrarna, om de ville att barnen skulle gå eller inte. Men alla barn kom där va 10 st barn mellan 3-16 år. Vi serverade alkohol. Vi hade tagit dit en tv & filmer. Som barnen kunde titta på om de ville. Barnen dansade också med oss vuxna.

• Alexxxi

Allvar? kl 16. Tycker det e fööör tidigt så jag hoppas vi kan lösa det på nåt sätt=(

Mirey skrev 2009-09-30 15:44:43 följande:
    Kl 19 e viseln! Ni då?
  • Mirey

Men våra bröllopar brukar juh va ganska sena... 18 e juh "vanligt". Ni kan juh flytta tiden bara om d e d du vill lr?

Alexxxi skrev 2009-09-30 19:14:33 följande:
    Allvar? kl 16. Tycker det e fööör tidigt så jag hoppas vi kan lösa det på nåt sätt=(
  • lindab87

Vi hade barn med ! Men dom yngsta 2-7 år åkte hem lite tidigare till barnvakt men dom från 12 och uooåt var med skit kul va det att ha dom med ! :D

• kikki kikki

vi ska ha alla våra barn med (8 st) men dom 4 minsta tar farmor med sig när hon inte orkar vara kvar längre. sen vet jag inte om några andra tar med sina barn ,men jag tycker att det är upp till dom föräldrarna att avgöra om dom vill ha med sina barn på festen och att dom tar hand om dom.

• Alexxxi

Grejen är att vaktmästaren öppnar senast fyra eller vad det är så det e därför. Det e ingen av våra kyrkor för vi har inga här, haha. Men en katolikpräst blir det iafl=D

Mirey skrev 2009-09-30 21:01:15 följande:
    Men våra bröllopar brukar juh va ganska sena... 18 e juh "vanligt". Ni kan juh flytta tiden bara om d e d du vill lr?
  • ElinK

Vi hade barn med och ansåg att föräldrarna själva fick avgöra hur länge deras barn skulle stanna. Det fungerade jätte bra. Barnen var med under ceremonin och middagen. Sen kände föräldrarna själva när det var dags för barnen att åka hem. Det blev mer alkohol, och man kände att man hade roligare utan att ta hand om barnen, och att det inte var helt lämpligt för dom att stanna.

• Shiosan

Vi kommer att ha barn med, mellan 20-30 stycken mellan 1-10 år.
    Tycker det är självklart att barnen ska få vara med (trotts att vi själva inte har några..), för de flesta av våra vänner och släktingar har barn.
    Vi har löst det genom att ha ett barnbord för de lite större barnen. Samt att vi har hyrt ett extra rum intill festlokalen där det kommer finnas tv, tv-spel, böcker m.m. Så får barnen inte tråkigt och deras föräldrar får en chans att ha kul de med :)

• Jessie och Emil

Vi kommer ha barn med på bröllopet, men bara riktigt små sådana. Förutom då vårt eget (kan tyckas som lite dubbelmoral här jag vet men hon kommer bara vara knappt 1,5 år och dessutom få hoppa i säng runt kl 21.00), riktigt små barn som ammas och min systers tvååring eftersom de kommer från England och hon kan ju inte gärna skaffa en helt okänd barnvakt. Särskilt inte som vi gifter oss på en ort som vi inte bor på. Annars är det ju ganska bra om barnen kan vara med i början av kvällen men sedan hämtas av barnvakt. Det är ju faktiskt inte särskilt lyckat med lessna barn sent på kvällen/natten. Och min erfarenhet är att barn så gott som alltid blir ledsna efter ett visst klockslag.

• Jessie och Emil

Det här med att lämna det öppet för gästerna att själva förstå när barnen bör åka hem har jag sett en del skräckexempel på. Riktigt ledsen har någon liten flicka varit men föräldrarna var ändå kvar med henne till kl 02.00. Så en hint om barnvakt kan faktiskt vara bra.

Svar på tråden Är det ingen som HAR barn med på bröllopsfest?