• didis

Tantvarning6

Heloise skrev 2009-12-08 20:14:58 följande:
    Blomman mitt bästa julgodis som går snabt är mandelmassa/ nougat trianglar doppade i mörk choklad.Man kavlar ut mandelmassa tunt och så hyvlar man nougat ovanpå, så forsätter man så tills man har en fyrkant( eller rektangel eller vad det nu blir) som är ca 1-2 cm hög. sen skär man trekanter och så doppar man dem i choklad. Easy peasy
    Eller knäck gjord i micron! Så smidigt, snabbt och minimal disk!

Ja, jag veet att man som tandläkare inte ska rekommendera knäck men ni får väl göra den så hård att man måste suga på den.

Dessutom kan jag tänka att min trovärdighet som tandläkare är rätt undergrävd vid det här laget ändå...
  • didis

Inte ovanligt, tyvärr.

Här, ta ett glas glögg o lite pepparkakor och så lyssnar vi på julsånger tills du somnar.

Fjosok skrev 2009-12-08 20:23:27 följande:
    Bröstsmärtor och hjärtklappning i natt. Dom sökte förgäves men hittade ingenting. Tvärtom var alla värden perfekta. Tror snarare det var en varningssignal för att jag stressat för mycket, tränat för hårt och ätit för dåligt ...
  • didis

Ja, man skulle gifta sig lite oftare!

Eller veckopendla o träffas på helgerna - då blir det också rajtantajtan (det i sådana här lägen maken tycker jag blir pinsam... ). Men allvarligt talat behövs det lite extra emellanåt när man varit tillsammans några år, livet blir lätt till slentrian.

Vilket påminner mig; Fjosok: erbjudandet om att sova här gäller gäller bara om du behåller pyamasen på, tänk på att jag är en gift kvinna (fast förvisso gift men en mycket o-svartsjukman).

Ärligt Fjosok, jag retas bara, du verkar vara en härlig kille - ta hand om dig!

Sonja68 skrev 2009-12-08 20:34:16 följande:
    Tack för er positiva feedback ang. bilderna *överväldigad och lite generad*Onekligen roligt att se på dem så här ett bra tag efteråt. När gräl och tjafs blivit vardag igen... Nu har vi suttit och tittat på bröllopsbilderna och sett hur glada och lyckliga vi var och nu är vi som nykära igen
  • didis

Hehe, om du skippar predikandet så - JAA!

Vem kan låta bli att gilla en kille vars passion är marängkläningar??

PS erbjudandet om glögg kvarstår!

Fjosok skrev 2009-12-08 20:45:55 följande:
    Förstod att det var retning där Didis.Härlig kille? Tja, räknas en tosse som musicerar, undervisar, vill predika, hoppas få jaga snart och dessutom har mc-kort men aldrig ägt en mc dit så, tack
  • didis

Som vanligt, med vanligt recept fast vill man ha hackad mandel i så lägger man i det när det kokat klart.

Välj en STOR microfast bunke (inte i plast - det försökte jag en gång med följd att botten smälte bort...) och koka några minuter åt gången, eller längre beroende på effekten. Rör mellan varven. När det har rätt färg (eller om man fuskar och gör kulprov)tar man ut det och häller i formar.

Busenkelt!

Aleta skrev 2009-12-08 20:50:23 följande:
    Didis! Hur gör man knäck i micron? Kräver att få veta!
  • didis

Mina stackars barn har ju åkt bil med mormor och tja, hon kan svära hon!

"j*vla för**nnade f*ttj*vel o k*ken i örat också!" som min lilla mamseplutt kan utbrista när hon kör bil...

Sonja68 skrev 2009-12-08 21:19:46 följande:
    ELLER... när hon som treåring (lika sockersöt) skulle hjälpa farfar spika med hammaren och slog sig på tummen och drog en ramsa på ryska (som vi inte visste att hon kunde, men min man såg skyldig ut) som motsvarar "Fuck your mother" (jag törs inte skriva det på svenska, rodnar...)Trodde hjärtat på farfar skulle stanna
  • didis

Tja, hon går knappt att ha i möblerade rum men å andra sidan är hon den enda mamma jag har...

Förresten har jag också varit i Ryssland, eller rättare sagt Sovjetunionen, även om det knappt gills - vi var på kryssning till Leningrad och tillbringade ett par dagar där, gick på cirkus vill jag minnas och såg matroser med mössor bak i nacken (matroserna var väl mest intressanta - jag var i 13-årsåldern).

Sonja68 skrev 2009-12-08 21:31:29 följande:
    Jäääädrar i min lilla låda vilken mamms du har! Nu förstår jag var du fått tantgenerna ifrån
  • didis

Som sagt - upplevelsen hade varit större om jag varit äldre.

Jag minns mest kosntiga saker, som att kyparen luktade svett, folk ville växla svart (fast det vågade vi inte) och att det satt små tanter i varje rum i Vinterpalatset. Fast jag måste ha varit äldre - det här var mitten av 80-talet så jag var väl i alla fall 15 år. En mycket dyr (tyckte jag) matruschka köpte jag i vilket fall, inte målad utan med träfanér påklistrat i mönster och det, förutom matroserna, är mitt starkaste minne.

Nu hade det varit intressant att kunna jämföra systemen men för det var vår resa alldeles för kort.

Sonja68 skrev 2009-12-08 21:40:26 följande:
    Åhhhhh, nu blev jag jätteimpad och av mig får du RESPEKT! Jag har aldrig varit i Sovjetunionen... så jag har inget att jämföra dagens Ryssland med, bara det som mina bekanta berättar.Hade velat haft den erfarenheten på nåt sätt...
  • didis

Vete sjutton om jag inte föredrar sylt o rödbetssallad...

Panzerfaust skrev 2009-12-08 22:07:38 följande:
    Med sylt och rödbetssallad menar hon naturligtvis; Sylta.Sylt och rödbetssallad känns inte alls särskilt "mmm".
  • didis

Go´natt go´vänner!

Nu ska jag gå å lägga mig o drömma om tantträffar i sagoslott och helt jaga undan tanken på alla sjukdomar som kan hoppa på en om natten!

Svar på tråden Tantvarning6