• Ore

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Smart lösning med egna fönsterbräden, Nenne. Vårt självförvållade "problem" var ju att vi fastnade för fönster som inte var vita invändiga, utan med ek. Inte nog med att det gjorde fönstren snordyra, det ökar kostnaden för fönsterbräden ganska rejält också

Men behåll länken tycker jag, och beställ en skiva därifrån och när hämtar ni den så hälsar på oss samtidigt Vi bor rätt så nära

• Ore

Telis: Det jag minns att jag blivit rekommenderad är någon form av "operations-BH" från apoteket eller liknande, töjbar sak. Men jag har ju inte läckt innan heller... Utan det tipset var väl mest för förlossningen och att ha i början. Jag har köpt ett "amningspaket" på www.minimundus.se i alla fall.

Sedan har jag inte kommit så mycket längre, tänkte köpa en bättre amnings-BH när jag vet vilken storlek jag bör köpa.

Hmm, hoppas någon annan har bättre tips...

• Ore

Junilejon: Om det är ungefär ett år sedan du var inne så kanske du knappt minns mig, jag har bara varit med i tråden i litet drygt ett år...

Men eftersom jag sitter här höggravid, två dagar över BF-datum, och inte orkar göra så mycket annat så kan jag gärna göra en resumé...

De som fått bebis det senaste året är (vad jag minns, usch vad pinsamt om jag glömmer någon...) AM har fått en liten Hektor, Cicci har fått en Emelie Louise (vet inte om de helt spikat vilket som är tilltalsnamnet...), Kängu har fått en liten Ru, Frullan har fått en pojke, Frejis har fått en flicka. De som går i väntans tider är (förutom jag), Telis, BS, Vickan, Vänner, Liten och Parnassia (nytillskott).
    Några som är i ivf-svängen och flera som ligger i startgroparna. En annan barnväntan, som vi följer med stort intresse, är vår favvokanin som går adoptionskurs. Annars har det på sistonde tyvärr varit fler MA än plus den senaste tiden, 3 st MA på några månader - inget skoj alls.

På flyttfronten så är det väl Piggelin och Tinga som har flyttat till hus, Telis och Mugglan har båda sålt sina lägenheter och köpt hus, men har inte flyttat än.

Även om det varit turbulens på MA-fronten, så har det varit lugnare än man kunnat tro på jobbfronten. Jag kanske har dålig koll, men jag tror inte att någon är arbetslös? Nenne har ju jobbat på sitt nya jobb ett bra tag nu, Liten blev befordrad men är kvar på samma arbetsplats, Tinga letar efter passande tjänst för när hon ska återgå till sitt jobb...

• Ore

Vickan: Jag kände nästan på mig att jag hade glömt någon... Men kunde just då inte komma på vem. *skäms*

minimundus-länken kommer ursprungligen från AM, fast då var det nog i samband med gallerfiltar tror jag... Jag har även köpt kudde till bebisen där (en av inköpsställena som rekommenderades på föräldrakursen, som skulle ha bra kuddar) samt plastfrotté. Vet inte hur pass tt plastfrottén är, men den är skön att sova på i alla fall (har haft en sådan under lakanet i någon dryg vecka, för att ev slippa madrasstvätt om vattnet går på natten, eller liknande...) - har inte känts varmare än vanligt.

• Ore

Oooooj, vad ni har skrivit igår...

Blivande fru L: Wiiihiii för massa äggblåsor! Håller tummarna för att det blir många ägg på onsdag, men framför allt minst ett GULDÄGG!

PB: Ivf-samtal på gång, häftigt

Junilejon: Trist att bli arbetslös, och nedläggning när man är fackligt ombud måste verkligen vara hemskt...! Jag var också fackligt ombud när de hade nedskärningar på jobbet, och fasiken vad det var jobbigt mentalt. *huh*

Grattis till Kängu, Livia och Amanda

BS: Surt att de inte letat vikarie i tid? Även om det eg. är deras problem så kan det ju bli du som får sota för det när du kommer tillbaka

Jag trodde att det skulle bli så för mig, ingen överlämning, men sen valde de en intern omflyttning, så vi hann med fem veckors överlämning VÄlbehövligt, eftersom jag har en del knepiga administrationsgrejer som jag måste göra. Min kollega var förresten "gullig" nog att ta ett kort på "mitt" skrivbord en vecka efter att jag gått hem. Haha, vad min vikarie måste tyckt det var jobbigt med alla mina pappershögar. Det var helt rent nu, en massa bordsyta syntes....?

Kängu: Det tråkigaste med löpning tycker jag är när man ska sätta igång, och inte riktigt har koll på vad kroppen klarar av... När man väl har kommit så långt så att man vet vad som är lagom tempo för att man ska orka hela sträckan man springer så flyter det på väldigt bra, tycker jag. Annars är en kompis att springa och småprata med det bästa tipset för att göra joggingrundan roligare

Ska nu fortsätta på sidan 203...

• Ore

PB: Kul att sonen och maken har fått mer aktiviteter. Det kommer bli kanon det här. "Ingen"- markeringen är snart ett minne blott...

Tinga: Hoppas att det fortsätter gå framåt med Piffs ätande, utan några stora bakslag...

AM: Låter otäckt med storsonens sjukdom, hoppas han kryar på sig!

Kängu: Tror att ull funkar bra att springa i, det är väl mest bomull man ska undvika? Och så vindtät jacka över.

• Ore

September: Var det på Lindex eller Kappahl jag såg en hel del fina klänningar för små tjejer? Och tyckte jag de var fina så kan de inte varit alltför prinsessiga, men jag minns inte hur juliga de var?

Nej, nu ska jag packa och göra mig klar. *har fördrivit litet tid med att läsa ikapp*

Vattnet gick när jag tog mig upp ur sängen vid halv nio tiden i morses, så nu ska vi in till BB för kontroll. Inga värkar, dock. Väntar hem maken alldeles strax...

Så får vi se vad som händer, om jag dyker upp i em igen eller inte.

• Ore

Yes, jag ska försöka hålla er uppdaterade. Kram så länge

• Ore

Nu är jag här igen... Inga värkar som kommit igång, men allt de testade verkade bra, så det var bara att åka hem och vänta. Så just nu känns det som att det skulle behöva bli en väldig fart på värkarbetet, för att bebisen ska komma idag. Men om jag fattat rätt så kommer de starta upp det senast på torsdag, om det inte kommit igång av sig självt. Återbesök inbokat imorgon bitti

Har annars insett att det där med att "vattnet går" inte riktigt funkar som jag hade trott. Jag trodde nog på störtflod, och sedan ganska tomt. Det är ju snarare mer av en kontinuerligt läckage, typ som megamens...

snaily: Läskigt med svågerns svininfluensa. hoppas han kryar på sig. Och jag läste faktiskt häromdagen att sjukvården var "dåliga" på att sätta in Tamiflu för misstänkta influensafall...

AM: Snällt av Livia att se till att sparkcykeln hade något att läsa

• Ore

Det känns faktiskt ganska bra att veta att de kommer sätta igång det senast om några dagar, och slippa en stor del av ovissheten, annars hade jag ju kunnat få gå ett bra tag till om inget hände...

Vet inte hur vanligt det är att vattnet går men värkarbetet inte kommer igång av sig självt? Jag hoppas att värkarna startar upp snart, jag vill ju träffa vår bebis!!!

Om jag verkar cool så är det nog för att jag dels inte har något val, och dels för att jag faktiskt inte är så orolig... Jag hann gå igenom ganska mycket oro, och bearbeta den, innan jag var på UL och fick reda på att bebisen faktiskt låg med huvudet nedåt. Så nu ser jag mest fram emot det hela. Tror jag har lyckats skaka av mig väldigt mycket förväntningar och farhågor, och tror mig vara beredd på att ta det som det kommer, oavsett hur det blir... Just nu är jag mest fundersam på hur ont det kommer göra. Inte så rädd, men fundersam. Ungefär som inför Lidingöloppet, jag vet att det kommer göra rejält ont på slutet men räknar med att jag kommer klara mig igenom det på ett eller annat sätt, förhoppningsvis utan att det behöver påverka så mycket

Knäpp liknelse antagligen, men det hjälper mig att hålla mig lugn i alla fall. Jag tror att jag kan klara smärta ganska bra, om jag vet vad det är för smärta och varför jag har den...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter